مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

انواع استاندارد کیفی چوب

  • 1400-11-25

به طور کلی استانداردهای بسیاری در زمینه چوب و محصولات چوبی به ویژه ترمو چوب وجود دارد. استانداردهایی که موجب تضمین کیفیت چوب، خدمات پس از فروش و افزایش اطمینان خاطر مشتریان خواهد شد. ترمو چوب به عنوان محصولی که از فرآیند اصلاح حرارتی چوب به دست‌ می‌آید نیز استانداردهای کیفی متنوعی دارد. این استانداردها با توجه به پارامترهای متنوعی ارزش‌گذاری می‌شود و توجه به این استانداردها هنگام خرید موجب جلوگیری از بروز خسارات مالی خواهد شد. اما مهمترین استانداردهای کیفی صنعت چوب چیست؟ انواع کلاس‌های کیفیت چوب ترمو کدام است؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با مهم‌ترین استانداردهای کیفی ترمو چوب و انواع کلاس‌های آن آشنا نماییم. همراه ما باشید.

انواع استاندارد چوب

چرا توجه به استاندارد ترمو چوب مهم است؟

ترمو وود به دلیل انجام عملیات اصلاح حرارتی چوب، مزایای بسیار زیادی نسبت به چوب طبیعی دارد. در حقیقت فرآیند اصلاح حرارتی چوب با حذف تمامی عوامل آسیب زننده به چوب، خواص فنی چوب را بهبود می‌بخشد. خواصی نظیر ثبات در ابعاد و رنگ، کاهش رطوبت و افزایش مقاومت در برابر جذب رطوبت، افزایش دوام و ماندگاری و مقاومت خمشی و فرسایشی، که کنترل هر کدام از آنها نیازمند اخذ استانداردهای بین‌المللی است. اما مهم‌ترین استانداردهای چوب چیست؟ در ادامه با پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

مهم‌ترین استانداردهای چوب

در این قسمت مهم‌ترین استانداردهای صنعت چوب به شما معرفی خواهد شد.

. استاندارد ایزو ۹۰۰۱

حتما تاکنون نام استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را شنیده‌اید. استاندارد کنترل کیفی ایزو ۹۰۰۱   مهم‌ترین و کاربردی‌ترین استاندارد ایزو است که تضمین کننده کیفیت محصول است. در واقع این استاندارد به مسائل کنترل کیفیت محصول پرداخته و قابلیت بررسی پارامترهای کیفیت را فراهم می‌نماید.

در این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) به عنوان یکی از مهم‌ترین فرآیندهای هر سازمان و شرکت، مورد بررسی قرار می‌گیرد و مدیریت می‌شود. اما مهم‌ترین الزامات این سیستم چیست؟ موارد زیر برخی از مهم‌ترین پارامترهای سیستم QMS  را بیان می‌کند.

. بهبود و توسعه فرآیندهای درون سازمانی

. بهبود نقش رهبری

. مدیریت ریسک و خطر

. مدیریت منابع

. نظارت مستمر بر سیستم

لازم به ذکر است که کلیه‌ی محصولات برند مرس چوب دارای استاندارد مدیریت کیفیت ویژه حوزه صنایع چوب iso 9001 هستند. اخذ این استاندارد نشان از عزم جدی مدیران شرکت رادیس فراز سانا (سهامی خاص) جهت تولید محصولی با کیفیت است.

. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و ۱۰۰۰۲

علاوه بر استانداردهای حوزه کیفیت و مرغوبیت کالا، توجه به رضایت مشتری و نظرات آن‌ها موجب ایجاد استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و ۱۰۰۰۲ شد. توجه به این استاندارد‌ها است که موجب افزایش رضایت و وفاداری مشتریان خواهد شد. اخذ این استانداردها توسط برند مرس چوب در راستای برطرف نمودن نیازهای مشتری و تحقق انتظاراتی فراتر از آن انجام شده است.

. استاندارد CE اروپا

استاندارد CE یا استاندارد سازگاری اروپا، نشانگر انطباق محصول با استانداردهای بازار اروپا است. اتحادیه اروپا با ایجاد این استاندارد سعی در افزایش کیفیت کالاهای معاملاتی این حوزه دارد. مرس چوب با تلاش‌های پیوسته توانسته است استاندارد CE را اخذ نماید.

. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ استاندارد بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت محیط زیست است. رعایت این استاندارد توسط شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های فعال در صنایع چوب، گامی بسیار بزرگ در راستای کاهش تاثیرات محیط زیستی و حفظ و نگهداری آن است.

استانداردها و کلاس‌های کیفی ترمو چوب کدامند؟

علاوه بر استانداردهای بالا، رعایت استانداردهای روز دنیا در زمینه فرآیند اصلاح حرارتی چوب طبیعی، موجب ایجاد کلاس‌های کیفی متفاوتی در چوب ترمو شده است. به طور کلی با توجه به نوع چوب مورد استفاده دو نوع عملیات حرارتی برای اصلاح ساختاری چوب وجود دارد. همانطور که می‌دانید چوب‌های طبیعی به دو نوع چوب نرم (چوب درختان برگ سوزنی) و چوب سخت (چوب درختان پهن برگ) تقسیم می‌شوند. به همین دلیل ترمو وود حاصل دارای طبقه بندی جداگانه ای است زیرا ویژگی‌های هر کدام از این چوب‌ها متفاوت است.

ترمو چوب اصل دارای دو کلاس استاندارد Thermo-S و Thermo-D است. در کلاس بندی استاندارد ترمووود، تورم و جمع شدگی چوب به دلیل رطوبت، تغییر رنگ و دوام بیولوژیکی به عنوان ویژگی های کلیدی مورد تاکید قرار می گیرد.

نکته جالب توجه این است که از آنجایی که مواد ThermoWood برای عرضه به مشتریان صنعتی مطابق با توافقات بین خریدار و تولید کننده عملیات حرارتی می شود، سطح پردازش را می توان با توجه به کاربرد نهایی بهینه کرد.

. استاندارد EN 113

وجود دو نوع قارچ در ساختار چوب یکی از مهم‌ترین دلایل پوسیدگی چوب به شمار می‌رود. قارچ پوسیدگی سفید (Trametes versicolor) و قارچ‌های پوسیدگی قهوه‌ایPostia placenta، Gloeophyllum trabe و Coniophora puteana، که با تولید آنزیم‌های هیدرولیتیک موجب پوسیدگی چوب می‌شوند.

در فرآیند اصلاح حرارتی ترمو وود با اعمال حرارت بالا این قارچ‌ها به طور کلی از بین رفته و ماندگاری و مقاومت چوب در برابر پوسیدگی افزایش پیدا می‌کند.

. کلاس Thermo-S

در کنار ظاهر زیبا، پایداری و مقاومت چوب یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ترمو وود است. در کلاس S  ترمو با اعمال حرارت ۱۸۵ درجه سانتیگراد برای سخت چوب‌ها و ۱۹۰ درجه سانتیگراد برای نرم چوب‌ها، تمرکز بر ساخت چوب ترمو با مقاومت و پایداری نسبتا بالاست. در محصولات کلاس Thermo-stability یا Thermo-S  بسته به میزان رطوبت محیط تنها ۶ تا ۸ درصد تغییر ابعاد خواهند داد.

در کنار ظاهر، ثبات یک ویژگی کلیدی در کاربردهای نهایی محصولات در این کلاس است. متوسط تورم مماسی و انقباض ناشی از رطوبت برای چوب تیمار شده کلاسThermo-S  ۶ تا ۸ درصد است. Thermo-S کلاس ThermoWood طبق استاندارد EN 113 به عنوان نسبتاً بادوام طبقه بندی می شود. یعنی مقاومت طبیعی آن در برابر پوسیدگی الزامات کلاس ۳ را برآورده می کند. طبق استاندارد EN113 ترمو وودهای این کلاس در دسته ۳ و چوب‌های ترمو نسبتا مقاوم قرار خواهند گرفت.

اما این ترمو وودهای دسته S برای چه کاربردهایی توصیه می‌شود؟ این موضوع با توجه به نوع چوب به کار رفته در فرآیند اصلاح حرارتی متفاوت است. به طور کلی توصیه می‌شود در ساخت اجزای ساختمان، مبلمان، تجهیزات باغ ، صندلی چوبی سونا و استخر و در و پنجره، از این کلاس استفاده شود.

. کلاس Thermo-D

 در این کلاس،Stability  در کلاس S به D تغییر پیدا کرده و معرف کلمه Durability یا ماندگاری است. ترمو چوب‌های کلاس D دوام بیولوژیکی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل برای کاربردهایی نظیر روکش نمای ساختمان، درهای بیرونی، کرکره، ساخت و سازهای محیطی، مبلمان سونا و حمام، کفپوش و تجهیزات باغی بسیار با دوام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Thermo-D با متوسط تورم مماسی و انقباض ۵ تا ۶ درصد در استاندارد EN113 به عنوان یکی از بادوام‌ترین ترموچوب‌های تولید شده در کلاس دوم قرار می‌گیرد. این کلاس از ترمو مقاومت بسیار بالایی در مقابل پوسیدگی دارد.

تفاوت ترمو وود کلاس S و D

همانطور که توضیح داده شد، تفاوت عمده این دو کلاس در میزان مقاومت محصول است. به طور خلاصه تفاوت این دو کلاس به تفکیک نوع چوب به کاربرده شده (نرم چوب یا سخت چوب) به شرح زیر است:

نوع S (نرم چوب): 

. دما اعمال شده (دمای درمان):  ۱۹۰ درجه سانتی گراد

. مقاومت در برابر وضعیت جوی:  +

.  مقاومت در برابر تغییر ابعاد: +

. میزان خمشی: بسیار بالا

. تیرگی رنگ: +

ترمو وود نوع s (سخت چوب): 

. دما اعمال شده (دمای درمان):  ۲۱۲ درجه سانتی گراد

. مقاومت در برابر وضعیت جوی:  + +

.  مقاومت در برابر تغییر ابعاد: ++

. میزان خمشی: بسیار بالا

. تیرگی رنگ: ++

نوع D (نرم چوب): 

. دمای اعمال شده (دمای درمان):  ۱۸۵ درجه سانتی گراد

. مقاومت در برابر وضعیت جوی:  بسیار بالا

.  مقاومت در برابر تغییر ابعاد: +

. میزان خمشی: بسیار بالا

. تیرگی رنگ: +

نوع D (سخت چوب): 

. دمای اعمال شده (دمای درمان):  ۲۰۰ درجه سانتی گراد

. مقاومت در برابر وضعیت جوی:  +

.  مقاومت در برابر تغییر ابعاد: +

. میزان خمشی: بسیار بالا

. تیرگی رنگ: ++

ترمو وود مرس چوب

مرس چوب Mers Wood

شرکت رادیس فراز سانا (سهامی خاص) با نام تجاری مرس چوب، مجموعه‌ای از انواع چوب‌های ترموی باکیفیت را برای شما فراهم آورده است. تمامی محصولات مرس وود با استفاده از مرغوب‌‌ترین چوب‌های داخلی و خارجی و آخرین متدهای اصلاح حرارتی تولید شده است. این موضوع موجب دوام و مقاومت بالای این محصولات شده است. برای خرید انواع چوب ترمو کافیست با کارشناسان مرس چوب تماس گرفته و یا فرم ثبت سفارش را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *