مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

ساختار انواع چوب ترمو

  • 1400-11-24

امروزه استفاده از انواع چوب به ویژه چوب ترمو یا ترموود در فرآیند ساخت و ساز رونق بیشتری گرفته است. استفاده ازترمو چوب در نمای ساختمان، در طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان کف پوش و پوشش دیوار، زیبایی منحصر به فردی به ساختمان خواهد بخشید. در این بین توجه به ساختار چوب در انتخاب صحیح چوب برای کاربردهای متفاوت، بسیارتاثیر گذار است. به طور کلی سلولز (Cellulose)، لینگین (Lignin) و همی سلولز (Hemicellulose) سه جزء اصلی تشکیل دهنده ساختار چوب‌ هستند. چوب ترمو یکی از مقاوم‌ترین چوب‌های موجود در بازار است که ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردهای متنوعی دارد. در حقیقت ترموود همان چوب طبیعی است که با استفاده از یک فرآیند اصلاح حرارتی، بهبود یافته است. ساختار انواع چوب ترمو با توجه به نوع چوب انتخابی و ساختار آن متفاوت است. به همین دلیل انتخاب چوب مناسب و با کیفیت برای فرآیند ترمو در ساخت ترمووود با کیفیت بسیار تاثیرگذار است.

 Thermo Wood با توجه به نوع چوب و ساختار آن کاربردهای گسترده‌ای نیز دارد. به عنوان مثال برای کف و کفپوش و دیوارپوش، در طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی و نمای خارجی، استخر، سنا و روف گاردن می‌توان از ترموود استفاده کرد. اما ساختار انواع چوب ترمو چیست؟ و مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای آن کدام است؟ در ادامه مقاله با بررسی موارد بالا همراه ما باشید.

ساختار چوب

دسته‌بندی انواع چوب

به طور کلی چوب‌ها بر اساس علم گیاه شناسی و نوع درختان به دو دسته اصلی و اساسی تقسیم‌ می‌شوند. در واقع چوب‌هایی که از درختان پهن برگی نظیر راش، ساج، اقاقیا، گردو و بلوط ساخته‌ می‌شوند، جز چوب‌های سخت و  چوب‌هایی که از درختانی با برگ‌های سوزنی به دست می‌آیند در مجموعه چوب‌های نرم قرار می‌گیرند. درختانی مانند سدر، کاج و سور آسیایی از جمله درختان سوزنی برگ هستند. این تنوع چوب در طبیعت و استفاده از روش‌های متنوع در فرآوری این چوب موجب تنوع کیفی آن شده است.

مشخصات انواع چوب

ویژگی‌ها و کاربردهای سخت چوب‌ها

به طور کلی درختانی که از آنها چوب سخت به دست می‌آید رشد کندتری داشته و متراکم‌تر هستند. به دلیل ساختار متراکم و پیچیده‌، چوب‌های سخت معمولا سطح بالاتری از استحکام و دوام را ارائه می دهند. سخت‌چوب‌ها به دلیل همین استحکام و مقاومت بالا کاربردهای متنوعی از جمله روکش‌ دیوارها و مبلمان، آلات موسیقی، کف‌پوش، ساخت‌وساز و قایق‌سازی دارند. در حال حاضر این نوع چوب در گونه‌ها، مشخصات و رنگ‌های متنوعی موجود است. رایج ترین انواع چوب‌های سخت شامل بلوط، ساج، ساپل، ایروکو و مرانتی است.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص سخت‌ چوب‌ها این است که از آنجایی که این چوب‌ها با سرعت بسیار کمتری رشد می‌کنند و به زمان خشک شدن طولانی‌تری نیاز دارند، هزینه فرآوری آن‌ها در مقایسه با نرم‌چوب‌ها بیشتر است. چوب‌های سخت نسبت به چوب‌های نرم از انعطاف‌پذیری پایین‌تری برخوردار هستند و اغلب برای پروژه‌هایی که به حداکثر دوام نیاز دارند، استفاده می‌شوند. چوب‌های سخت مانند راش، افرا و گردو معمولاً برای پروژه‌های نازک کاری سفارشی، ساخت مبلمان، کف‌پوش‌های چوبی و روکش‌های ظریف استفاده می‌شوند.

کاربرد ترمو وود در کف پوش ساختمان

 

ویژگی‌ها و کاربردهای نرم چوب‌ها

چوب نرم به دلیل تطبیق‌پذیری و استحکام خود مشهور است. از سرتاسر جهان، با توجه به گستردگی کاربردها و جذابیت فوق العاده زیبایی شناختی، چوب نرم را می‌توان در طیف وسیعی از پروژه‌های داخلی و خارجی استفاده کرد. از مبلمان و کفپوش گرفته تا عرشه قایق، محوطه سازی، نازک‌کاری خارجی و استفاده در ساخت سازه‌ ساختمان، چوب های نرم در دسترس هستند و به راحتی قابل تغییر و دستکاری می‌باشند.

چوب‌های نرم در مقایسه با سخت چوب‌ها از سرعت رشد بیشتری برخوردارند که منجر به هزینه‌ نهایی کمتر این چوب‌ها می‌شود. نرم‌‌ چوب‌ها در مقایسه با چوب‌های سخت انعطاف پذیر، سبک تر بوده و نسبت به اغلب چوب‌های سخت چگالی کمتری دارند. چوب‌های نرم معمولاً برای قالب‌گیری داخلی، تولید پنجره‌ها، قاب‌بندی ساختمانی و تولید کالاهای ورق مانند تخته سه لا و تخته‌های فیبر استفاده می‌شوند.

اگرچه چوب‌های سخت اغلب گران‌تر هستند و گاهی اوقات کار با آن‌ها دشوارتر است، اما مزیت آنها این است که از تراکم بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل عمر طولانی‌تری نسبت به چوب‌های نرم دارند. به همین دلیل، چوب‌های سخت اغلب در مبلمان، عرشه‌ها، کف‌پوش‌ها و ساختمان‌هایی با کیفیت بالا یافت می‌شوند که برای ماندگاری طراحی شده‌اند.

کاربرد ترمو وود نرم چوب ها در نما ساختمان

 

کدام چوب‌ها برای ساخت ترمو وود مناسب هستند؟

هر چوبی برای تبدیل شدن به ترمووود مناسب نیست. در واقع، کیفیت و ساختار چوب به کارگرفته شده در ساخت این چوب، بسیار حائز اهمیت است. سوال اساسی این است که کدام چوب‌ها برای ساخت این نوع چوب مناسب‌اند؟ به عنوان مثال در حال حاضر چوب درختانی نظیر  صنوبر، توس، کاج، نوئل، زبان گنجشک، کاج رادیانا، توسکا، لاریکس، اکالیپتوس و راش برای تبدیل به این نوع چوب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که از این جهت که در طول پروسه علمی و دقیق حرارت‌دهی، امکان آسیب به چوب وجود دارد، توجه به دوام و ثبات چوب‌های انتخابی برای ورود به فرآیند گرمایی و تبدیل شدن به این نوع از چوب بسیار مهم است.

 

در خرید ترمووود باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

همانطور که توضیح داده شد ترموود‌ از تنوع بالایی برخوردار است، به همین دلیل توجه به برخی نکات در حین خرید این نوع چوب به شما در انتخاب چوب مناسب کمک خواهد نمود.

اولین نکته این است که به نظر کارشناسان چوب ترمووودی که از مغز درختان درست شده است کیفیت بالاتری دارد. همچنین اگر این چوب دارای ترک و لکه‌های تیره باشد و مغز آن به رنگ روشن باشد، کیفیت مناسبی نداشته و حتما در فرآیند ترمو آسیب دیده است.

نکته سوم خرید چوب ترمو این است که چوب مورد نظر استاندارد انجام دقیق فرآیند ترمو را دریافت کرده‌ باشد. توجه به ضخامت، ابعاد، جنس چوب و نوع کاربرد نیز از جمله نکات مهم دیگری است که باید قبل از خرید این چوب به آن توجه نمایید. به عنوان مثال حداقل ضخامت مناسب برای استفاده از این نوع چوب در نمای ساختمان ۱۸ میلی‌متر است.

 

ویژگی‌های برجسته ترموود

ترمو وود به واسطه فرآیند اصلاح حرارتی با از بین بردن کلیه نکات منفی چوب طبیعی، از نظر ساختاری بهبود می‌یابد. این بهبود ساختاری موجب توسعه ویژگی‌های چوب طبیعی و بهبود عملکرد آن می‌شود. مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های این چوب که آن را از دیگر چوب‌ها به ویژه چوب طبیعی متمایز کرده است، به شرح زیر است:

. طول عمر و ماندگاری بالا

. قابلیت تجزیه و بازیافت

. قابلیت ترمیم و مرمت

. وزن کم

. بدون عوامل آلرژی زا

. مقاومت در برابر رطوبت

. زیبایی منحصر به فرد به واسطه وجود طرح‌ها و رنگ‌های متنوع

. مقاومت فشاری بالا

. نصب آسان

. مقاومت در برابر انقباض و انبساط

 

ترمو وود مرس وود

مرس وود MersWood

مرس وود به عنوان یکی از برندهای فعال در زمینه تولید ترمو، انواع ترموود را با کیفیتی بسیار بالا و قیمت مناسب تولید و در اختیار خریداران گرامی قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب Thermo wood می‌توانید با مشاورین و کارشناسان مجموعه مرس وود تماس بگیرید. برند مرس وود در کلیه فرآیندهای ترمو از امکانات و تجهیزات استاندارد و به روز دنیا استفاده می‌کند. مرس وود به وجود کارگاه‌ها و انبارهای بزرگ و پیشرفته خود، برای طیف وسیعی از نیازهای چوب شما خدمات مؤثر و به موقع ارائه می‌نماید. مرس وود شما را در انتخاب چوب مناسب یاری می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *