مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت ملچ

  • 1399-12-20

همان‌طور که در نوشتار معرفی درخت مَلَچ بیان کردیم، این درخت، از گونه نارون بوده و درختی پهن‌برگ و سازگار با انواع آب و هوای خشک و مرطوب است. چوب این درخت زیبا به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به‌فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در صنایع چوبی دارد. هر چوب با توجه به کاربرد  وسیله ساخته شده از آن، ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد. و این بدین معناست که برخی چوب‌ها برای ساخت وسایلی ایده‌آل بوده و برای برخی دیگر مناسب نیستند. اما در این میان، چوب ملچ از معدود چوب‌هایی است که به دلیل ویژگی‌های مطلوب بسیاری که به صورت همزمان داراست، در صنایع متنوعی کاربرد دارد.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 

چوب ملچ از چوب‌های قدیمی مورد استفاده نجاران ایرانی، قبل از رواج واردات چوب به ایران است که از جنگل‌های شمال ایران تأمین می‌شد و همچنان نیز در این صنعت ماندگار است. چوب ملچ موجود در ایران از نوع چوب ملچ آمریکایی و ملچ سوئیسی است.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 

چوب ملچ، راست تار بوده و بافت درشتی دارد؛ به طوری که مقطع آوندها با چشم دیده می‌شود. بافت درهم تنیده و محکم آن، مقاومت این چوب در برابر شکاف و ضربه را افزایش می‌دهد. این ویژگی‌ها در کنار قابلیت تورق بسیار عالی و نقوش بی‌نظیر، چوب ملچ را در درجه اول، به گزینه بسیار مناسبی در صنعت روکش‌سازی، ساخت کف‌پوش و دیوار پوش و تخته‌های چند لایه  تبدیل کرده است.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 

رنگ چوب برونی در درخت ملچ، زرد روشن است که به ندرت رگه‌های سبز نیز در آن دیده می‌شود. چوب درونی نیز رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای و قرمز دارد و هرچه به مرکز نزدیک‌تر می‌شود به رنگ تیره‌تری گرایش پیدا می‌کند. این طیف رنگ‌بندی متغیر، در هنگام برش صفحات چوب نقش زیبایی ایجاد کرده و یکی از خواص جذاب این چوب است. به همین دلیل انتخابی محبوب برای ساخت وسایل تزئینی و اجزا دکوراسیون است. علاوه بر استحکام در عین زیبایی، دوام بالا، قابلیت نقش‌پذیری و رنگ‌پذیری چوب ملچ تا حدی است که صنعت مبلمان و دکوراسیون، بخشی از زیبایی و ظرافت خود را به این چوب همه‌کاره مدیون است.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 

همچنین این چوب در تکنیک بوک مچینگ نیز کاربرد ویژه‌ای دارد. در این تکنیک، انواع چوب‌ها با طرح و رنگ و نقش متفاوت را درکنار هم چیده و تصویری زیبا خلق می‌کنند.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 

در ساخت ساختمان‌های چوبی معمولاً از چوب‌هایی استفاده می‌شود که علاوه بر قیمت مناسب، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت، وزن سبک و خمش مطلوبی نیز داشته باشند؛ و همان‌طور که اشاره کردیم چوب ملچ با دارا بودن این خواص، در صنعت ساختمان سازی نقش اساسی دارد. از آنجایی که این چوب مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد، در صنعت قایق‌سازی نیز به‌کار برده می‌شود.

 

معرفی چوب درخت ملچ

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *