مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

دستگاه رنده میزی یا کف رنده نجاری

  • 1399-11-28

آیا تا به حال به سطوح صیقلی و صاف چوب فکر کرده‌اید که چگونه به این صورت می‌باشد؟ همه ما با ظاهر چوب آشنا هستیم. در صنعت چوب یکی از مهم‌ترین مراحل پس از اینکه کنده درختان برش می‌خورند رنده کردن می‌باشد. در این مرحله نیاز به یک دستگاه رنده میزی می‌باشد. جنس این دستگاه از چدن و بسیار سنگین می‌باشد. این دستگاه وظیفه صاف و صیقلی نمودن چوب و همینطور ایجاد زاویه ۹۰ درجه در لبه‌ها را دارد. در صنعت چوب پس از برش تخته‌ها باید یک طرف قطعه کار برای انجام مراحل بعد رنده و گونیا شود. گونیا شدن دو طرف تخته چوبی، به عنوان یک مشخصه در دیگر مراحل مورد استفاده قرار می گیرد. پس اگر گونیا درست انجام نشود، مابقی مراحل کار هم نادرست پیش می رود.  

 

دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری
دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری

 

از جمله وظایف دیگر این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گونیا کردن
  • صاف کردن سطوح چوب به خصوص سطح چوب‌های گود.
  • صیقلی کردن سطح چوب‌های زمخت
  • ایجاد برش برای اتصال فارسی

 

دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری
دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری

 

ساختار این دستگاه:

دستگاه رنده میزی دارای دو میز می‌باشد که در بین این دو میز کاتر و تیغه‌ها که در یک توپی قرار دارند وجود دارد که تعداد تیغه‌های موجود در توپی بین این دو میز بستگی به نوع و مدل دستگاه دارد که این توپی به وسیله تسمه و پولی متصل به موتور شروع به چرخش می‌کند. میز اول این دستگاه را میز ورود چوب می‌نامند و میز دوم را که در انتهای دستگاه وجود دارد را میز خروج می‌نامند. نکته‌ای که در مورد این دو میز می‌توان به آن اشاره نمود این است که میز دوم که محل خروج چوب می‌باشد دارای ارتفاع ثابت از سطح زمین می‌باشد ولی میز اول که محل ورود چوب به دستگاه می‌باشد اینگونه نیست و قابلیت تغییر ارتفاع را دارد. هرچه ارتفاع از سطح زمین کمتر باشد سطح بیشتری رنده خواهد شد اما برای داشتن کار بهتر پیشنهاد می‌شود که مقدار حجم کم در تعداد مرحله بیشتر از سطح چوب رنده شود تا دارای سطح صاف و صیقلی‌تری باشیم. در کنار موارد گفته شده این دستگاه دارای یک فنس می‌باشد که به وسیله این قطعه می‌توان در سطح چوب می توان زاویه قائمه یا اریب ایجاد کرد عرض فنس دستگاه کم و به طول میز دستگاه می باشد.

 

دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری
دستگاه رنده میزی یا کف رند نجاری

 

 

اما نکته مهم در استفاده از این دستگاه این است که رنده کردن چوب‌هایی با طول کمتر از ۴۰ سانتی متر و ضخامت کمتر از ۲ سانتی متر کار بسیار خطرناک است.


نویسنده: سعید دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *