مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

اصلاح آنزیمی چوب

  • 1399-11-29

در مقاله­‌ی قبلی درباره­‌ی یکی از روش­‌های اصلاح چوب به نام اصلاح شیمیایی صحبت کردیم. در این مقاله یکی دیگر از این روش­‌ها یعنی روش اصلاح آنزیمی را مورد بحث قرار می­‌دهیم. در این معرفی با ما همراه باشید.

زمانی که میزان مصرف مواد لیگنوسلولوزی افزایش می­‌یابد و حتی منابع محدود می‌­شوند؛ هم­چنین وقتی مشکلات فنی بر اثر کاربرد چسب‌­های مصنوعی مانند فرمالدهید در تخته خرده چوب، تخته فیبر و آن­هایی که مشکل نشت دارند به وجود می­‌آید و یا زمانی که مشکلات دفع ضایعات ناشی از ساخت فرآورده‌­ها ایجاد می‌­شود؛ این فکر که سیستم­­‌ها­ی طبیعی دخیل در تشکیل چوب به‌­کار گرفته شوند، به وجود می­‌آید. در واقع این سیستم‌­ها آنزیم‌­های زمان پیوند دادن سلول­‌های چوبی و بیوسنتز هستند.

 

اصلاح آنزيمي چوب

 

همان­طور که می­‌دانید کاربرد فرآورده‌­های مرکب چوبی مخصوصاً تخته فیبر در ساخت‌­های داخل ساختمان و هم­چنین در تولید مبلمان، فراوان است. هم‌چنین چسب­‌های سنتزی که در ساخت این فرآورده‌­ها استفاده می­‌شود اکثراً بنیان‌­های فرمالدهید را دارا می­‌باشند. علاوه بر این، دفع ضایعات این فرآورده­‌ها به صورت سوزاندن امکان پذیر نمی­‌باشد و حتی رها کردن آن‌­ها در محیط زیست نیز علاوه بر مشکل‌ساز بودن، پسندیده نیست. در نتیجه روشی مورد نیاز است که مشکل چسب­‌های سنتزی را نداشته باشد و در زمان ساخت نیز الیاف چوب را به هم پیوند بزند. این روش جدید و طبیعت دوست در ساخت فرآورده‌­های مرکب چوبی، همان روش اصلاح آنزیمی می­‌باشد.

 

اصلاح آنزيمي چوب

 

بهره گرفتن از سیستم­‌های آنزیمی به کار گرفته شده توسط طبیعت در ساخت و پیوند سلول­‌های چوبی و دیواره­‌های سلولی، نتیجه‌­ی پیشرفت­‌های به دست آمده در بیوتکنولوژی می­‌باشد. می­‌توان گفت رفع مشکلات ضایعات مربوط به این فرآورده­‌ها و جلوگیری از نشت مواد سمی مهم‌­ترین اثر استفاده کردن از آنزیم‌­ها است.

همان‌طور که می­‌دانید چوب از سه ماده‌­ی اصلی لیگنین، سلولوز و همی سلولوز ساخته شده است که بیشترین مقدار لیگنین در بخش خارجی دیوارهای سلولی می‌­باشد و باعث می‌­شود که سلول­‌ها به هم بپیوندند و دیواره­‌های سلولی مستحکم شوند. به همین دلیل است که برای پیوند دادن الیاف در صنعت ساخت مواد مرکب چوبی می­‌توان از آنزیم لاکاز (laccase) که پیوند بین دیواره­‌های سلولی را کاتالیز می­‌کند، استفاده کرد. وقتی که آنزیم لاکاز با اکسیژن ترکیب می­‌شود، لیگنین را اکسیده می­‌کند. همین امر یعنی ترکیب شدن لاکاز با اکسیژن، الکترون‌­ها را حذف می­‌کند و رادیکال‌ها را تشکیل می­‌دهد. و چون الکترون­‌ها جفتی هستند، رادیکال­‌ها هم سعی می­‌کنند جفت شوند و در نهایت نتیجه این می­‌شود که پیوند­های شیمیایی ایجاد شده باعث می­‌شوند چسبندگی بین الیاف مجزا ایجاد شود. هم­چنین زمانی­‌که لاکاز برای اکسایش به کار برده می‌­شود سبب می­‌گردد که رادیکال­‌های پایدار در لیگنین دیواره الیاف ایجاد شوند.

 

اصلاح آنزيمي چوب

 

همان­طور که مطالعه کردید، معرفی مختصری از روش اصلاح آنزیمی صورت گرفت. روش­‌های دیگری نیز برای اصلاح چوب وجود دارد که در مقاله­‌های بعدی به شرح آن­ها خواهیم پرداخت.


نویسنده: پرنیان سیاه‌وشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *