مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

روغن‌ها و رنگ‌های گیاهی چوب

  • 1399-11-19

در زمان‌های گذشته، پیش از ایجاد رنگ‌های شیمیایی از انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی برای رنگ‌کاری و جلا دادن به وسایل چوبی استفاده می‌شد. امروزه نیز این روغن‌ها به صورت خالص و گاه با ایجاد تغییراتی در ساختار آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن بزرک

روغن بزرک از دانه‌های بذر کتان به دست آمده و برای محافظت از چوب در برابر رطوبت و جلا دادن به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار مقدار بسیار کمی از روغن را بر سطح چوب مالیده تا به عمق آن نفوذ کند. پس از خشک شدن هر لایه، لایه بعدی را اضافه می‌کنند تا جایی که حدود ۷۰ درصد چوب اشباع شده و روغن اضافی را نپذیرد. در این مرحله روغن‌های اضافی باید از سطح چوب کاملاً پاک شوند. روغن جوشانده شده به مدت زمان کم‌تری برای خشک شدن نیاز دارد. باید توجه داشت که این روغن نسبت به سایر روغن‌ها محافظ ضعیف‌تری است و برای وسایل چوبی پرکاربرد و فضای باز مناسب نیست.

 

پوشش‌های نانو

 

روغن چوب چینی (تانگ)

این روغن از هزاران سال پیش توسط بشر کشف و برای ایجاد پوششی ضد‌آب بر روی قایق‌های دست‌ساز و وسایل چوبی مورد استفاده قرار می‌گرفت. روغن تانگ از دانه درختی که بومی چین و دیگر مناطق آسیاست به‌دست می‌آید. این روغن نیز همانند روغن بزرک پس از قرار گرفتن در معرض حرارت، دوام بیش‌تری پیداد کرده و سریع‌تر خشک می‌شود و در مقایسه با روغن بزرک در برابر رطوبت و اشعه فرابنفش مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهد. وسایل ضدآب شده با روغن تانگ، به مرور زمان تغییر رنگ نداده و در برابر تیرگی و کپک‌زدگی مقاوم می‌گردند. این روغن جلوه‌ای مات و عسلی رنگ به لوازم چوبی بخشیده و برای کفپوش، مبلمان، کابینت، اسباب‌بازی چوبی، آلات موسیقی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پوشش‌های نانو

 

رنگ‌های گیاهی چوب

در مقابل رنگ‌های شیمیایی که مشکلاتی مانند بوی تند، عوارض پوستی و تنفسی، سرگیجه، حالت تهوع و… را به دنبال دارند، رنگ‌های گیاهی پدید آمدند که بسیاری از این مشکلات را حل کردند.

با این حال، رنگ‌های شیمیایی و گیاهی هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و در مواردی ناچار به استفاده از هر یک از آن‌ها هستیم.

رنگ‌های گیاهی از مواد کاملاً طبیعی مانند پوست سبز گردو، حنا، سدر و… ساخته شده و ترکیبات غیر سمی آن، با محیط زیست سازگار هستند. این رنگ‌ها ایده‌آل‌ترین انتخاب برای رنگ‌آمیزی ظروف چوبی، اسباب‌بازی‌های چوبی و زیورآلات رزینی هستند.

 

پوشش‌های نانو

 

رنگ‌های گیاهی مانند رنگ‌های شیمیایی نیازمند رنگ‌آمیزی لایه‌ای نبوده و برای اجرای آن‌ها به مهارت خاصی نیاز نیست. با این وجود، این رنگ‌ها در ایران هنوز جایگاه درخور خود را نیافته‌اند.


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *