مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

صنایع دستی چوبی ژاپن

  • 1399-12-26

در نوشتار قبلی به معرفی صنایع دستی چوبی کشور چین پرداختیم، در این نوشتار صنایع دستی چوبی ژاپن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

انواع صنایع دستی چوبی ژاپن علی رغم توسعه‌ی روزافزون صنعت، هنوز هم تنوع و زیبایی خودش را حفظ کرده‌است، از صنایع دستی چوبی این کشور می‌توان از بامبوبافی و ساخت فرآورده‌های چوبی نام برد. درگذشته صنایع دستی ژاپن معمولاً از پدر به پسر منتقل می‌شد ولی اکنون تعدادی از جوان ‌ها به جای انتخاب مشاغل اداری، صنایع دستی را پیشه‌ی خود قرار داده‌اند. این افراد با دیدگاه و تفکر امروزی درکارگاه‌هایی که سنت‌های تولیدی چند صد ساله دارند، مشغول به کار می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های صنایع دستی ژاپن این است که روستاییان بعد از کاشت محصولاتشان در فصل زمستان و قبل از برداشت محصول مشغول تولید صنایع دستی می‌شوند. صنعتگران از دوران کودکی در کارگاه‌ها این هنرها را آموزش می‌بینند و عقیده دارندکه برای تسلط در هر رشته‌ای از صنایع دستی حداقل ده سال فعالیت مستمر نیاز است. آن‌ها در کار و تلاش مانند پدران خود بدون نام و نشان فعالیت می‌کنند و آن‌ها بسیار قانع بوده و خواسته‌ای فراتر از تأمین معیشت زندگی و احترام از سمت کارفرمایانی که برای آنها کار می‌کنند، ندارند.

تنوع رشته‌های صنایع دستی چوبی ژاپن با هیچ یک از کشورهای پیشرفته دیگر قابل مقایسه نیست. صنایع دستی چوبی این کشور عبارتند از:

 

معرق چوب

روی چوب را توسط طرح‌های هندسی و با به کارگیری رنگ‌های طبیعی و متنوع چوب و نیز استفاده از چسب‌های صنعتی و یا حیوانی تزیین می‌کنند. از این هنر در ساخت انواع جعبه در اندازه ‌ها و طرح‌های گوناگون استفاده می‌کنند. این هنر در کاناگاوا (kanagawa) بیشتر رایج است.

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

خراطی چوب

خراطی چوب در ژاپن شامل ساخت انواع سینی و کاسه‌های های چوبی است که پس از جنگ جهانی دوم با جایگزین شدن ظروف پلاستیکی ضربه‌ی شدیدی به این هنر وارد شد اما امروزه اشتیاق مردم برای استفاده از مواد طبیعی دوباره باعث رونق این هنر شده‌است. این ظروف را با صمغ‌های طبیعی پوشش می‌دهند تا غیرقابل نفوذ شوند. ناگانو (Nagano) مرکز اصلی تولید این محصول است، در کوماموتو(Kumamoto)  و آیچی (Aichi)  نیز این محصول تولید می‌شود.

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

ساخت صندوق چوبی با تزیینات فلزی

 براساس یک سنت قدیمی در ژاپن، هر دختری که ازدواج می‌کند، یکی از وسایلی که به عنوان جهاز به او می‌دهند یک صندوق چوبی تزیین شده است، به همین علت وقتی دختری در خانواده‌ای به دنیا می‌آمد، در حیاط خانه یک نهال درخت Paulownia ، برای ساخت صندوق جهیزیه دختر می‌کاشتند. امروزه شهر کامو در ایالت NIIGATA مرکز اصلی تولید این محصول است.

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 

صنایع دستی چوبی ژاپن

 


نویسنده: مرضیه امینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *