مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معماری رمانسک و گوتیک

  • 1399-12-26

معماری رمانسک به نوعی به آغاز سبک معماری در اروپا در قرن ۱۰ میلادی  اشاره دارد و همانطور که از نامش پیداست، بر پایه‌­ی، شیوه­‌های معماری رومی­‌ها استوار گشته‌است. این معماری در ایتالیا، اسپانیا و بخش­هایی از فرانسه پدید آمد و به تدریج در دیگر نقاط اروپا گسترش یافت.

کلیسای جامع الی
کلیسای جامع الی

در این سبک، معماران از سیستم طاق­ها و ستون­های ساختمان­های مسیحی رومی الگو گرفته و از آن برای ساخت کلیساها، عبادتگاه‌­ها و قلعه­‌ها در اروپا بهره بردند. به طور کلی ویژگی­‌های سبک رمانسک را می‌­توان اینگونه خلاصه نمود: دیوارهای ضخیم، ستون­های مقاوم، طاق­های گرد (رومی) و برج­های بزرگ.  از ستون در بناهای رمانسک، استفاده‌ی بسیاری می‌شد که تنوع بالایی از لحاظ جنس و سبک دکوری داشتند. یکی از ویژگی‌های رایج معماری رمانسک، به هم پیوستن دو پنجره‌ی طاق‌دار یا گذرگاه طاق‌دار به یکدیگر است که با یک ستون بزرگ یا ستون باریک از یکدیگر جدا می‌شوند و داخل یک طاق بزرگ‌تر قرار می‌­گیرند.

به علت گذرا بودن این سبک معماری و تکمیل و تصحیح آن توسط سبک معماری گوتیک، بهتر است به معرفی سبک گوتیک نیز پرداخته و خصوصیات این دو سبک معماری را از منظر مقایسه توضیح دهیم.

کلیسای سنت دنیس
کلیسای سنت دنیس

معماری گوتیک در قرن ۱۲ میلادی در اروپای غربی و مرکزی رواج پیدا کرد. نام گوتیک را نویسندگان ایتالیایی دوران رنسانس به این سبک معماری اطلاق کردند زیرا از نظر آنان، این سبک، تقارن هندسی نداشت و در نگاهشان زشت و غیر کلاسیک جلوه می‌کرد اما در واقع، زیبایی و روشنایی را به معماری وارد کرده است. طاق نوک‌تیز،  پشت‌بند معلق (شمشیری) و قوس جناغی (دنده‌دار) از ویژگی‌های رایج سبک گوتیک به شمار می‌روند و معماران به کمک آن‌ها می‌توانستند ساختمان‌های بلندتر و محکم‌تری را بنا کنند.

کلیسای جامع پیزا
کلیسای جامع پیزا با معماری رمانسک

در قبل گفتیم که در معماری رمانسک، طاق­ها به صورت گرد (نیم­‌دایره‌­ای یا رومی) بودند که  محدودیت‌هایی در رابطه با استرس‌لاین (Stress line) داشت. استرس لاین، همان جهت و مسیری است که طاق، فشار وارده بر خود از سمت بالا را پخش می‌کند. استرس‌لاین طاق‌های رومی معمولاً افقی است و فشار وارده از بالای این طاق‌ها به اطراف آن‌ها وارد می‌شود. به همین دلیل است که برای ساخت بناهای رمانسک می‌بایست از دیوارهای ضخیم و پنجره‌های کوچک استفاده می‌کردند تا توان تحمل وزن سقف را داشته باشند. در مقابل، استرس لاین طاق‌های نوک‌تیزگوتیک عمدتاً عمودی است و بیشتر فشار وارده بر طاق از بالا، به سمت پایین و ستون‌های حامل هدایت می‌شود. پشت‌بندهای معلق و قوس جناغی نیز به منظور انتقال بار سنگین ساختمان به زمین و ستون­ها در این سبک رواج یافت تا دیگر نیازی به دیوارهای بزرگ و ضخیم نباشد و تمرکز، روی ارتفاع و نورپردازی توسط پنجره­های بزرگ قرار گرفت. کلیسای جامع پیزا و کلیسای نوتردام از آشناترین بناهای این دو سبک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *