مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

مکنده گرد و غبار

  • 1399-11-30

شاید مسئله‌ای که خیلی از افراد در صنعت چوب با آن درگیر هستند، مسئله کثیفی محل کار از گرد و غبار چوب می‌باشد. علاوه بر وجود براده‌ها و خاک چوبی که در گارگاه‌ها و کارخانجات وجود دارند که باعث زشتی فضا می‌شوند، مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورند. از جمله مشکلات دیگر می‌توان به ایجاد بیماری، ایجاد تنگی نفس و بیماری‌های پوستی اشراه کرد و همینطور غبار ناشی از برش و یا هر عملیات دیگری که بر روی چوب انجام می‌شود وارد دستگاه‌ها شده و باعث استهلاک و فرسودگی زودرس آنها می‌شود. مکنده گرد و غبار

برای جلوگیری از این موارد می‌توان یک دستگاه مکنده گرد و غبار تهیه و از آن استفاده کرد تا از سایر مشکلات جلوگیری شود. این دستگاه مانند یک جاروبرقی بزرگ بوده که می‌توان به وسیله لوله خرطومی، آن را به سایر دستگاه‌های نجاری متصل نموده تا به هنگام کار با آن دستگاه‌ها گرد و غبار چوب را به درون خود مکیده و در مخزن خود ذخیره کند. از طرف دیگر نکته‌ای که باعث می‌شود تا وجود این دستگاه در هر کارگاهی و یا هر کارخانه‌ای پررنگ‌تر بشود خطر آتش‌سوزی می‌باشد. هرچه غبار و گرد و خاک چوب در سطح مکان، پخش‌تر باشد به همان اندازه خطر احتراق و آتش‌سوزی نیز بیشتر می‌شود.

این دستگاه در واقع مکنده‌ای با مکانیسم‌ها و انواع متفاوت است که در کارگاه‌های نجاری، گرد و غبار، خاک اره و دیگر ضایعات چوب را با استفاده از آن جمع می‌کنند تا ایمنی محیط کارگاه نجاری فراهم شود. این دستگاه مواد زائد را توسط جریان هوا از طریق لوله‌ای به یک مخزنِ جمع‌آوری گرد و غبار و خاک اره می‌رساند که بعداً این مخزن تخلیه می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه مکنده گرد و غبار شامل: موتور دستگاه مکنده صنعتی، بدنه دستگاه، مکنده، سیستم فیلتر دستگاه، سیستم پاک‌کننده فیلترهای دستگاه، مخزن و سیستم جمع‌آوری و دفع گرد و غبار و غیره است. موتور این دستگاه‌های مکنده گرد و غبار نجاری معمولاً از نوع توربینی است و چون قطعات سایشی ندارد، عمر طولانی‌تری نسبت به سایر ابزارهای دارای موتور برقی دارند. بدنه دستگاه‌های مکنده گرد و غبار نجاری صنعتی تمام فولاد است و بعضی از انواع آن هم به‌صورت مدل‌های ضد انفجار ارائه می‌شوند که با استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند.

این دستگاه نیز دارای انواع گوناگونی می‌باشد که در زیر به اختصار به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • مکنده‌های تراشه یا گرد و غبار بزرگ
مکنده گرد و غبار درشت
مکنده گرد درشت

 

  • مکنده‌های گرد و غبار ریز
مکنده گرد و غبار ریز
مکنده گرد ریز
  • مکنده‌های گرد و غبار پرتابل
مکنده گرد و غبار پرتابل
مکنده پرتابل
  • مکنده‌های گرد و غبار بر پایه خلاء
  • مکنده‌های گرد و غبار تک قلو
مکنده گرد و غبار تک قلو
مکنده تک قلو
  • مکنده‌های گرد و غبار دو قلو
مکنده گرد و غبار دو قلو
مکنده دو قلو
  • مکنده‌های گرد و غبار سه قلو
مکنده سه قلو
مکنده سه قلو

نویسنده: سعید دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *