مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

تفاوت ترموود و چوب پلاست

  • 1401-04-12

وود پلاست به عنوان کفپوش استخر

چقدر با ترموود و چوب پلاست آشنایی دارید؟ تفاوت ترموود و چوب پلاست را می‌دانید؟ اگر به دکوراسیون چوبی علاقه داشته باشید، حتما اسامی پارکت، لمینت، ترموود و چوب پلاست برای شما آشناست. این ۴ مورد، مهم‌ترین متریال‌های چوبی موجود در بازار هستند. این مقاله مشخصا درباره ترموود و چوب پلاست است. به طور خاص ترموود و Wood Plastic Composite دو محصول رایج در صنعت چوب به شمار می‌روند که کاربردهای متنوعی دارند. با توجه به شباهت ظاهری این دو متریال اغلب چوب ترمو و چوب پلاست، محصولاتی مشابه در نظر گرفته می‌شوند. در صورتی که از نظر ساختار، ویژگی‌ها و کاربرد، این دو متریال تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. اما مهم‌ترین سوالات و دغدغه مشتریان این متریال چیست؟ به سوالات زیر دقت کنید:

* ترموود چیست و wpc چگونه فراوری می‌شوند؟

* مهم‌ترین ویژگی‌های هریک کدام است؟

* این محصولات چه کاربردهایی دارند؟

* برای کدام پروژه‌ها می‌توان از این محصولات استفاده کرد؟

* کدام یک بهتر است؟

* هزینه اجرای wpc و چوب ترمووود چقدر است؟

در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی در خصوص هر یک از این محصولات و تفاوت چوب ترمو و چوب پلاست در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

ترموود؛ بهترین متریال چوبی

ترموود

پیش از این در قالب مقاله ای مجزا به بررسی ترمو وود پرداخته ایم، در این قسمت به صورت کلی مروری بر این محصول پرکاربرد خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید چوب ترمو یک محصول فراوری شده از چوب طبیعی است. این محصول که به عنوان چوب اصلاح حرارتی شده نیز شناخته می‌شود، با استفاده از عملیات حرارتی و بدون استفاده از هیچگونه مواد شیمیایی تولید می‌شود.

به واسطه‌ی فرایند اصلاح حرارتی ترمو چوب، ساختار چوب اصلاح شده و بسیاری از خصوصیات چوب طبیعی بهبود پیدا می‌کنند. این موضوع موجب گستردگی کاربردهای این محصول می شود. به طوریکه این محصول انتخابی ایده آل برای نمای ساختمان، کفپوش و دیوار پوش در دکوراسیون چوبی، طراحی سونا و ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی به شمار می‌رود.

 برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب اصلاح حرارتی شده عبارتند از:

 

– پایداری ابعادی در شرایط متنوع محیطی

با استفاده از اعمال گرمای شدید (۱۸۰-۲۳۰ درجه سانتی گراد)، هسته چوب عملا خشک شده و تمام رطوبت و رزین چوب حذف می‌شود. به همین دلیل این محصول در مقایسه با دیگر متریال‌های چوبی مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات جوی دارد. با استفاده از ترموود، خطر تورم، ترک خوردن و انقباض محصول که در اغلب موارد استفاده از چوب به چشم می‌خورد، به شدت کاهش می‌یابد و به صفر می‌رسد.

 

– دوستدار محیط

 

محصولات اصلاح حرارتی شده اغلب با استفاده از چوب درختان جنگل های مدیریت شده تولید می‌شوند و از آنجایی که هیچ گونه مواد شیمیایی یا مواد خارجی در روند تولید آن دخیل نیست، ترمووود یک ماده سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. این محصول همچنین به راحتی قابلیت بازیافت داشته و با کاربردهای متنوع به چرخه استفاده برخواهد گشت.

 

–  مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ

به دلیل فرایند حرارتی که باعث تجزیه همه سلولز موجود در چوب می‌شود، چوب حاصل هیچ گونه مواد مغذی مناسب برای رشد و توسعه پوسیدگی و قارچ‌ها نخواهد داشت. این موضوع مقاومت ترمووود در برابر پوسیدگی و قارچ را تضمین می‌کند.

 

– افزایش طول عمر

 هنگامی که ساختار چوب با حرارت اصلاح می‌شود، طول عمر متوسط ​​آن افزایش می‌یابد. مدت زمان ماندگاری چوب بستگی به عملیات فراوری و دما متغیر است. به عبارتی در فرایند اصلاح حرارتی چوب هر چه دما بالاتر باشد، محصول نهایی طول عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

 

– خاصیت عایق بودن فوق‌العاده 

thermowood به واسطه‌ی عملیات اصلاح حرارتی بسیار متخلخل‌تر از چوب تصفیه نشده است و خواص عایق آن به شدت بهبود یافته است.

در بخش بعدی به توضیح چوب پلاست خواهیم پرداخت، همراه ما باشید.

کاربرد ترموود در طراحی نما

چوب پلاست چیست؟

کامپوزیت چوب پلاستیک (Wood Plastic Composite) یک محصول تکنولوژیک است که از ترکیب پلاستیک بازیافتی و ذرات یا الیاف کوچک چوب ساخته شده است. این کامپوزیت صنعتی، در مقایسه با الوار طبیعی یا کامپوزیت‌های سنتی چوب مانند تخته خرده چوب (نئوپان) یا تخته فیبر، محصول نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود.

این محصول از ترکیب پودر چوب (لیگنو سلولزی) با انواع پلیمرهای پلاستیکی سبک و سنگین ساخته می‌شود. پلاستیک‌های pp، pvc و pe رایج‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در ساخت چوب پلاست به شمار می‌روند. به طور کلی، ساخت WPC یک فرایند دو مرحله‌ای است. محصولی که ترکیبی از چوب و ترموپلاستیک‌هایی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلراید (PVC)  است که به صورت خمیر مانند فراوری می‌شوند.

علاوه بر عنصر اصلی چوب با اندازه دانه‌های ۲۰ تا ۶۰ مش، مواد جفت کننده پلاستیک، تثبیت کننده، عوامل کف کننده یا رنگ نیز برای بهبود خواص محصول نهایی، به آن اضافه می‌شود. به عنوان مثال، استفاده از روان‌کننده‌ها جهت بهبود سطح ظاهری محصول است.

 

ویژگی‌ها و کاربرد چوب پلاست

بزرگترین مزیت Wood Plastic Composite  (WPC) فراوری سازگار با محیط زیست آن و استفاده از پودر بازیافتی چوب و مواد پلاستیکی بازیافتی در پروسه ساخت آن است. wood پلاست در مقایسه با چوب طبیعی هزینه نگهداری پایینی دارد و این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد سریع WPC به شمار می‌رود.

کاربرد چوب پلاست در بام سبز

موارد زیر مهم‌ترین ویژگی‌های کامپوزیت چوب پلاستیک هستند:

۱ . پایداری ابعادی عالی

۲ . تنوع طرح و رنگ

۳ . آب گریزی

۴ . دوام و عمر مناسب

۵ . نحوه نگهداری و تمیز کردن آسان

۶ . مقاومت مناسب دربرابر پوسیدگی و ضربه

۷ . وزن سبک

۸ . مقاوم در برابر نفوذ حشرات و جانورانی مانند موریانه

۹ . مقاوم در برابر ترک خوردگی، کپک و قارچ

  1. بدون نیاز به رنگ آمیزی
  2. مقاوم در برابر لغزش
  3. سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف
  4. دوستدار محیط زیست

کاربرد ترمووود در کف پوش

قبل از بررسی تفاوت این دو متریال برخی از مهم‌ترین کاربردهای وود پلاست را به شما معرفی خواهیم کرد. وود پلاست محصولی مقرون به صرفه و پرکاربرد است که در انواع طرح و گرید کیفی به بازار عرضه می‌شود. در ادامه شما را با مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای چوب پلاست آشنا خواهیم کرد:

۱ . استفاده به عنوان کف‌پوش دور استخر

۲ . استفاده به عنوان کفپوش فضای باز مانند بام سبز و محوطه‌سازی حیاط و تراس

۳ . به‌کارگیری در نمای داخلی و خارجی ساختمان

۴ . استفاده جهت پارتیشن‌بندی

۵ . استفاده به عنوان متریال پوششی پله و دیوار

۶ . ساخت نرده، پرچین، حفاظ، آلاچیق و پرگولا

 

۴ تفاوت thermowood و wpc 

تا این جا به صورت کلی با وجوه تمایز ترموود و چوب پلاست آشنا شده‌اید. اما مهم‌ترین تفاوت این دو چیست؟ هر چند این دو محصول کاربردهای نسبتا مشابهی دارند اما از نظر ساختاری کاملا متفاوت هستند. موارد زیر مهم‌ترین وجوه تمایز ترموود و چوب پلاست را تشکیل می‌دهند:

۱ . تفاوت ساختاری؛ ترموود چوب طبیعی

در فرایند تولید ترمووود از چوب خام استفاده می‌شود اما برای ساخت. وود پلاست از آرد چوب و پلاستیک استفاده می‌شود؛ به عبارتی دیگر نوعی چند سازه پلیمری است. به همین دلیل چوب پلاست یک محصول کامپوزیتی و ترموود محصولی طبیعی به شمار می‌رود. لازم است بدانید در پروسه تولید چوب ترمو از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و این محصول ۱۰۰ درصد ارگانیک محسوب می‌شود.

 

۲ . دوام بالاتر ترموود

از نظر میزان دوام ترمو مقاومت بالاتری نسب به پلاستیک وود دارد. به عبارتی ترمووود در برابر تغییرات جوی و اشعه UV بسیار مقاوم‌تر از چوب پلاستیک است. همچنین طول عمر ترموود بالاتر است و مقاومت بالاتری در برابر رطوبت دارد. در محیط مرطوب چوب پلاست پس از مدتی آب را جذب کرده و پوسیده می‌شود، در حالی که چوب اصلاح حرارتی شده در برابر جذب آب مقاوم است. همچنین این چوب به صورت کامل در برابر قارچ، خوردگی و پوسیدگی مقاومت می‌کند. در حالی که WPC مقاومت پایین‌تری دارد.

ترموود مقاوم تر از چوب پلاست

۳ . مقایسه قیمت، تفاوتی که ارزش را دارد!

در انتخاب متریال مناسب، هزینه عاملی تعیین‌کننده است. به طور کلی ترمو را می‌توان محصول گران‌تری نسبت به چوب پلاست دانست. موضوعی که با توجه به ارگانیک بودن ترموو، فرایند فراوری، کیفیت و ماندگاری و دیگر برتری‌های thermowood، طبیعی به نظر می‌رسد. عوامل بسیار زیادی در قیمت چوب ترمو موثر است، پارامتر‌های زیر را می‌توان مهم‌ترین المان‌های تعیین قیمت ترمو دانست.

* نوع چوب (کاج، صنوبر و …)

* استفاده از چوب وارداتی یا تولید داخل

* شرایط فنی نظیر تراکم، ابعاد و میزان گره

 

۴ . نگهداری و مراقبت

با توجه به تنوع کاربرد و اهمیت نگهداری و مراقبت پس از نصب، نکته تأثیرگذار دیگر در انتخاب ترموود یا چوب پلاست، بررسی شرایط نگهداری و مراقبت از آن‌ها است. ترمو وود به عنوان یک کفپوش چوبی مقاوم، قابلیت نصب در فضای باز و محیط بیرون را دارد.

 نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این محصول به دلیل فراوری از چوب طبیعی در مقایسه با WPC، نیاز به توجه و نگهداری بیشتری دارد. شما با سرویس دوره‌ای در بازه‌های زمانی طولانی مدت، قادر خواهید بود از آن برای سالیان زیاد و بدون هیچ‌گونه دغدغه استفاده نمایید.

در مقابل محصولات چوب پلاست نیازی به روغن‌های دوره‌ای، واکس، رنگ یا پولیش ندارد. شما می‌توانید با استفاده از یک جارو یا کمی آب به راحتی نظافت wpc را انجام دهید.

 

مرس چوب؛ تولیدکننده انواع ترموود

مجموعه مرس چوب با بیش از یک دهه سابقه درخشان در حوزه تولید انواع چوب اصلاح حرارتی شده، به عنوان یکی از برندهای فعال در تولید ترموود در کشور شناخته می‌شود. برند مرس چوب با  به‌کارگیری متخصصین و نیروی کار مجرب و حرفه ایی و استفاده از انواع چوب با کیفیت داخلی و خارجی، مجموعه‌ای کامل از بهترین ترمو وودها را  تولید و به بازار عرضه می‌کند.

ترمو چوب مرس وود

برخی از کاربردهای محصولات مرس چوب:

۱ . طراحی سونا بخار و سونا خشک

۲ . محوطه‌سازی

۳ . طراحی آلاچیق و مصنوعات چوبی

۴ . پیاده سازی بام سبز

۵ . استفاده به عنوان کف‌پوش داخلی و فضای آزاد

۶ . نمای ساختمان

 

اگر شما هم قصد خرید کفپوش، پوشش دیوار و مصنوعات چوبی باکیفیت را دارید، با کارشناسان ما در merswood تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از قسمت ثبت سفارش به صورت مستقیم اقدام به خرید نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

 

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *