مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت اقاقیا

  • 1399-12-19

در نوشتار گذشته به معرفی درخت زیبای اقاقیا پرداختیم. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های این چوب جادویی می‌پردازیم.

چوب درخت اقاقیا، قدمتی دیرینه داشته و از آن در ساخت صندوق میثاق (در دین یهود) و معبدها استفاده می‌کردند. گویی از قرن‌ها پیش دوام و ماندگاری این چوب بر همگان آشکار بوده است.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

چوب برون، باریک و ترکیبی از رنگ‌های سفید و سبز می‌باشد. چوب درون تیره‌تر بوده و هاله‌ای از رنگ‌های زرد، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، طلایی و قرمز در دوایر مشخص در آن دیده می‌شود. رگه‌های جذاب صاف، موج‌دار یا در هم تنیده این چوب نمایی زیبا در آن پدید می‌آورد.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

این چوب بسیار سخت، نیمه سنگین و کج تار است و بافتی همگن و نرم دارد. چوب این دیرخت نیز مانند گل‌های زیای آن معطر می‌باشد. چوب اقاقیا در برابر خراشیدگی مقاومت خوبی از خود نشان داده و در برابر پوسیدگی و حمله حشرات نیز بسیار بادوام است.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

چوب اقاقیا خاصیت ضد آب داشته و برای وسایلی که در تماس مستقیم با آب قرار دارند بسیار مناسب است. زیرا در برابر آب نه تنها دچار تورم و تغییر ابعاد نمی‌گردد، بلکه دچار تابیدگی و خمیدگی نیز نمی‌شود. از همین رو از آن در ساخت وسایل مورد نیاز در حمام و آشپزخانه مانند کابینت استفاده می‌شود. به طور کلی وسایل ساخته شده با این چوب تا ۴۰ سال دوام خواهند داشت. به علاوه، این چوب خاصیت آنتی باکتریال نیز داشته و در کنار سایر خواص، انتخابی بسیار ایده‌آل برای ساخت ظروف آشپزخانه، از جمله تخته‌های گوشت می‌باشد.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

به دلیل سختی زیاد چوب اقاقیا، پرداخت و عملیات برش تا حدودی دشوار است. اما این چوب به خوبی قابلیت کنده‌کاری و خلق آثار هنری منبت‌کاری را داراست. رنگ‌خوری و انعطاف‌پذیری این چوب مطلوب بوده و به صورت صیقلی، طبیعی و جلا داده شده نمای زیبایی از خود به نمایش می‌گذارد. 

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

عدد جانکا برای چوب درخت اقاقیا برابر با ۲۳۰۰ است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانیم که چوب اقاقیا ۵۵ درصد سخت‌تر از چوب بلوط اروپایی، ۲۳ درصد سخت‌تر از چوب درخت گردوی آمریکایی و ۹۰ درصد سخت‌تر از بامبو گازدار است. این اعداد نشان‌دهنده سختی شگفت‌انگیز این چوب می‌باشد.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

این چوب نسبتاً گران‌قیمت می‌باشد، با این حال نمونه‌های غیر اصل نیز در بازار موجود می‌باشد که علاوه بر سختی قابل قبول، مقرونه به صرفه هستند.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا

 

این چوب در ساخت مبلمان، کابینت، انواع قایق، ابزار آلات موسیقی، داربست معادن، پارکت، راه‌آهن، واگن‌سازی، راه‌پله، روکش، کمد لباسی، دستگیره ابزارآلات و… کاربرد فراوانی دارد.

 

معرفی چوب درخت اقاقیا


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *