مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

اره فلکه یا نواری

  • 1399-11-16

اره نواری یا اره فلکه که معروف‌ترین ابزار نجاری در کارگاه‌ها می‌باشند توسط ویلیام نیوبری در سال ۱۸۰۸ میلادی در کشور انگلستان ساخته و به ثبت جهانی رسید. این اره علاوه بر استفاده در صنعت چوب در صنعت فلز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دو مدل اره عمودی و اره افقی وجود دارد.

 

اره فلکه یا نواری

 

در صنعت چوب این اره‌ها در بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ وارد ایران و مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال در بدو ورود این وسیله فقط در بعضی از صنایع بزرگ وجود داشت اما با گذشت هرچه بیشتر زمان در اختیار همه کارگاه‌های کوچک نیز قرار گرفت.

انواع تیغه‌ها:

  • تک فلز:

در ابتدا تیغه‌های این دستگاه از یک نوع فلز ساخته می‌شد که در مدت زمان استفاده کوتاه باعث خرابی و حتی شکسته شدن تیغه نواری  می‌شد.

  • دو فلز:

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و در حدود ۷۵ سال پیش با جوش دادن دو فلز به یک دیگر به تولید تیغه نواری پرداخته شد که دارای دندانه‌های کربن استیل و نوار فولادی نرم می‌باشند که عمر بیشتر و کارکرد بهتری نسبت به تیغه‌های تک فلز دارند.

از جمله ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به ظرافت در برش، زاویه بری، الوار بری، تبدیل گرده بینه‌های چوب به الوار زبانه اشاره کرد.

 

اره فلکه یا نواری
 

 

اما همانطور که گفتیم اره‌های نواری در دو مدل عمودی و افقی وجود دارد. قطر فلکه‌های اره‌ افقی از ۱۰۰ سانتی متر شروع و در اره‌های عمودی این قطر بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر می‌باشد که کاربرد این اره برای معرق کاری و برش نازک چوب می‌باشد.

دسته بندی انواع اره نواری یا اره فلکه:

  • اره مینیاتوری
  • اره کارگاهی
  • اره سی ان سی
  • اره رام بری

اره مینیاتوری:

شکل ظاهری این اره شبیه اره‌های کارگاهی می‌باشد که در ابعاد کوچک تر ساخته می‌شود. از مهمترین کاربرد این نوع اره می‌توان به برش منحنی و یا برش با زوایای تند اشاره کرد.

 

اره فلکه یا نواری
اره مینیاتوری

 

اره کارگاهی:

قطر فلکه این نوع اره بین ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می‌باشد که در دو مدل اره تک فاز و اره سه فاز موجود می‌باشد.

 

اره فلکه یا نواری
اره کارگارهی

 

اره سی ان سی:

از جمله ویژگی‌های این نوع اره می‌توان به سرعت بالا در برش، کیفیت برش بالا و برش تنه‌های قطور و نازک و برش گرده بینه نام برد.

 

اره فلکه یا نواری
اره سی ان سی

 

اره رام بری:

قطر فلکه این اره‌ها بالاتر از ۱۰۰ سانتی متر می‌باشد. این نوع اره مناسب برای برش تنه‌های قطور می‌باشد. در این نوع اره تنه‌ها به وسیله یک جک هیدرولیکی در خط برش قرار داده می‌شوند.

 

اره فلکه یا نواری
اره رام بری

 


نویسنده: سعید دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *