مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

اصلاح شیمیایی چوب

  • 1399-11-29

چوب و فرآورده‌­های چوبی علاوه بر اینکه کاربرد­های زیادی دارند، دارای معایب فنی مهمی نیز می­‌باشند. قابلیت اشتعال، عدم ثبات ابعاد، تخریب زیستی و تخریب بر اثر اشعه­‌ی ماوراء بنفش چند مورد از مواردی هستند که باعث می­‌شوند کاربرد چوب و فرآورده‌­های چوبی محدود شود. به همین دلیل اصلاح چوب و مواد لیگنوسلولوزی که یکی از جدیدترین روش‌­ها برای رفع این مشکلات می­‌باشد، در کشورهای صنعتی طرفدار پیدا کرده است و به عنوان یک فن­‌آوری نوین شناخته می­‌شود. یکی از اهداف اصلاح چوب این است که از آن در برابر آسیب­‌های بیولوژیکی و اقلیم شناسی حفاظت کند. اصلاح شیمیایی چوب

اصلاح شيميايي چوب

 

یکی از روش‌­های اصلاح چوب، اصلاح شیمیایی است. در واقع در اصلاح شیمیایی، یک ماده­‌ی شیمیایی از نوع اترها، استرها و استال­‌ها با گروه­‌های واکنش‌پذیر چوب، پیوند کوالانسی برقرار می­‌کند. این روش باتغییر ساختار بنیادین مولکولی دیواره سلولی ویژگی­‌های چوب را بهبود می‌­بخشد.

دو نوع واکنشی که وجود دارد و منجر به اصلاح شیمیای چوب می‌­شود عبارت است از:

۱- اتری کردن (Etherification)

در روش اتری کردن، آلکیل هالیدها (alkyl halides)، آکریلونیتریل­ (acrylonitrile, AN)، اپوکسیدها (epoxides)، پروپینولاکتون (تحت شرایط اسیدی) و دی‌متیل‌سولفات با چوب و مواد لیگنوسلولوزی واکنش می‌­دهند. در حین این واکنش، توسط گروه‌­های آلکیلی، هیدروژن گروه­­‌های هیدروکسیلی بسپاره‌ای دیواره سلولی جای آن را فرا می­‌گیرد.

 

اصلاح شيميايي چوب

 

۲- استری کردن (Esterification)

استرها زمانی تشکیل می‌­شوند که چوب با اسیدهای کربوسیلیک اسیدهای انیدریدی واکنش دهد. نکته­‌ی قابل توجه این است که در برابر تخریب اسیدها با بازها پیوندهای استری مقاوم نیستند و در واقع هیدرولیز می­‌شوند. از ویژگی­‌های چوب استیله می‌­توان به افزایش درثبات ابعاد، کاهش جذب رطوبت، بهبود عملکرد تحت پوشش­‌های شفاف و بهبود مقاومت دربرابر پوسیدگی اشاره کرد.

نکته­‌ی دیگری که در مورد اصلاح شیمیایی قابل توجه می‌­باشد این است که در این روش وقتي که ماده به گروه هيدروکسيل متصل می­‌شود، بايد وارد ديواره سلولي شده و همین امر باعث افزايش وزن خواهد شد. در ضمن در اثر اصلاح شیمیایی ماده­‌ی جانبی تشکیل می­‌شود، به طور مثال اگر با انيدريد استيک اصلاح شیمیایی را انجام دهیم و در این شرایط چوب مرطوب باشد، اسید استیک در اثر واکنش انيدريد استيک با رطوبت به وجود مي­‌آيد. هم­چنین امروزه محصولات تجاری اصلاح شده با ماده­‌ی انیدرید استیک وارد بازار می‌­شوند زیرا مطالعات زیادی در مورد این ماده انجام گرفته است. همچنین واکنش انيدريد استيک در ديواره سلول افزايش حجم را به دنبال دارد و می­‌توان مقدار واکنش انجام شده را از WPG به دست آورد. در واقع بين اين دو يک رابطه مستقيم وجود دارد و با افزايش هر کدام از آن­‌ها ديگري نيز افزايش مي‌­يابد.

 

اصلاح شيميايي چوب

 

همان­طور که مطالعه کردید در این مقاله روش اصلاح شیمیایی چوب شرح داده شد. روش‌­­های دیگری نیز برای اصلاح چوب وجود دارد که در مقاله­‌های بعدی به شرح آن­ها می­‌پردازیم.


نويسنده: پرنيان سياه‌وشي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *