مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

جوشکاری چوب بخش دوم

  • 1399-08-17

تاریخچه جوشکاری چوب

تکنولوژی جدیدی که طی چند سال اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است، تکنولوژی جوشکاری چوب است. استفاده از فرایند جوشکاری چوب بدون هیچ افزودنی به چوب تا سال ۱۹۹۶، دیده نشده بود تا زمانی‌که Shutoff و همکاران کار ثبت اختراع آن را در آلمان انجام دادند. این اختراع و ثبت اختراع بعدی (۱۹۹۷ al et Shutoff) در ابتدا نشان دادند که چوب می‌تواند با استفاده از یک حرکت ارتعاشی یا اصطکاک خطی جوش داده شود و سپس برای اولین بار امکان اتصال قطعات چوب با یک دوبل را ارائه نمودند. از سال ۲۰۰۰، مؤسسه تکنولوژی فدرال لوزان سوئیس (IBOIS) در حال تحقیق و توسعه روش متصل کردن چوب با استفاده از جوشکاری اصطکاکی بدون اضافه کردن هیچ‌گونه چسبی است، از سال ۲۰۰۳، یک تیم مشترک سوئیسی- فرانسوی به رهبری Pizzi از فرانسه و Gfeller از سوئیس، این تکنولوژی را با انواع مختلف ماشین جوشکاری مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داده و آن را به‌طور قابل‌توجهی بهبود داده‌اند. وی فرآیند جوشکاری خطی چوب را مورد بررسی قرار داد و اولین تحقیقات علمی جامع بر روی جوشکاری چرخشی چوب، بدون استفاده از چسب نیز، توسط Pizzi در سال ۲۰۰۴ مطرح گردید. از آن پس نیز این تکنولوژی توسط دیگر محققان در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد. به‌طوریکه عمرانی و همکاران نیز طی سالهای۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ مقالات متعددی را در این زمینه در مجلات معتبر خارجی ارائه و منتشر نموده‌اند.

انواع روش‌های جوشکاری چوب

تکنولوژی جوشکاری چوب، معرفی‌کننده بالاترین کیفیت زیست محیطی است چرا که مونتاژهای حاصل از این فرایند منحصراً در یک پروسه ترمودینامیک تهیه می‌شوند. روش‌های جوشکاری اصطکاکی ناشی از فرایند مکانیکی برای اتصال چوب بدون استفاده از هرگونه چسب اعمال شده است. چندین روش جوشکاری برای چوب ماسیو مانند جوشکاری خطی یا ارتعاشی، اوربیتال جوشکاری، دوبل دورانی یا چرخشی جوشکاری و جوشکاری اسپیندل و جوشکاری اولتراسونیک چوب منتشر شده است. تمام این روش‌ها به مقدار اصطکاک در سطوح چوب جوش داده شده برای رسیدن به افزایش درجه حرارت و ذوب ماده بین سلولی و در نتیجه جوشکاری بین سطحی، تکیه دارد. اما بیشتر از همه، روش‌های جوشکاری خطی و جوشکاری چرخشی دوبل (مورد بررسی در این مطالعه) مورد توجه محققین قرار گرفته و بررسی شده است.

ساخت سازه با روش جوشکاری چوب

تحقیقات نشان داده است که روش جوشکاری دوبل چوبی می‌تواند اتصالاتی مقاوم‌تر از اتصالات ساخته شده با چسب ایجاد نماید. در این راستا Renaud در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار امکان ساخت صندلی مینیمالیستی طراحی شده توسط معمار هلندی به نام «گریت» که یک صندلی Z شکل را بدون چسب و هیچ فلز و نگهدارنده‌ی زاویه فراهم و آن را فقط با استفاده از جوشکاری دوبل‌های چوبی و ارائه یک اتصال با زاویه تمیز ساخت از سوی دیگر در تحقیقاتی مشخص شد که تیرهای چوبی لایه‌ای با دوبل‌های چوبی جوشکاری شده، می‌تواند جایگزین جالبی برای سیستم‌های مرسوم دوبل‌های چسب شده با پلیوینیل استات و میخ‌کاری باشد. همچنین امکان ساخت و نصب پارکت‌های چوبی با استفاده از تکنولوژی جوشکاری توسط مورد مطالعه قرار گرفته است که شکل زیر، نماهایی از پارکت چوبی ساخته‌شده به روش جوشکاری چوب را نشان می‌دهد.

نماهایی از پارکت چوبی ساخته شده به روش جوشکاری چوب؛ منبع: عمرانی 1395
نماهایی از پارکت چوبی ساخته شده به روش جوشکاری چوب؛ منبع: عمرانی ۱۳۹۵

 

3 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *