مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

صنایع دستی چوبی تایلند

  • 1399-12-26

در نوشتار قبلی به معرفی صنایع دستی چوبی کشور مالزی پرداختیم، در این بخش صنایع دستی چوبی تایلند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

صنایع دستی چوبی کشور تایلند

تایلند در همسایگی مالزی و درجنوب شرقی آسیا واقع شده است. این کشور سومین صادرکننده‌ی کائوچوی طبیعی جهان می‌باشد. صنایع دستی چوبی تایلند و صنایع دستی سنتی این کشور با توجه به این که تایلند از تمدن باستانی برخوردار است، رونق و اعتبار بسیار زیادی دارد. سه عامل عمده‌ی زیر، در صنایع دستی تایلند نقش تعیین کننده دارد:

  • سطح دستمزدها و هزینه‌ی تولید در این کشور بسیار پایین بوده به طوری که در بسیاری از موارد به حدود دستمزدها در ایران می‌رسد.
  • به دلیل حفظ و تداوم بافت سنتی جامعه تایلند و گسترش نیافتن بی رویه‌ی شهرها، تولیدکنندگان روستایی کمتر جذب اشتغالات کاذب شهری شده اند.
  • توسعه صنعت گردشگری و جذب حدود شش میلیون جهانگرد خارجی در سال، که از خریداران عمده‌ی محصولات دست‌ساز تایلند می‌باشند.

 

صنایع دستی چوبی تایلند

از مهم‌ترین صنایع دستی چوبی تایلند می‌توان موارد زیر را نام برد:

ساخت و کنده‌کاری اشیاء چوبی

 می‌توان کنده‌کاری روی چوب را یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی در تایلند برشمرد که چوب مورد استفاده در این هنر از نوع ساج بوده که به وفور در مناطق جنگلی این کشور یافت می‌شود. در قدیم بیشتر فعالیت صنعتگران معطوف به تزیین قسمت‌های داخلی برخی ساختمان‌ها مانند کاخ‌ها و معابد می‌شد ولی امروزه از این هنر اکثرا برای ساخت ظروف و مجسمه‌های چوبی استفاده می‌کنند.

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 

صنایع دستی چوبی تایلند

صنایع دستی چوبی تایلند

 

حصیربافی

این هنر عمدتا در جنوب تایلند رواج دارد و با استفاده از الیاف درخت موز وسایلی مانند انواع کیف، سبد، بافت حصیر مفرش و سایر اشیاء تزئینی و مصرفی تولید می‌شود. برای گسترش صنایع دستی چوبی تایلند در مناطق محروم شمال شرق این کشور که همیشه دچار کم آبی و خشکسالی است، بنیادی با نام بنیاد کار جنبی و فنون مربوطه در سال ۱۹۷۶ میلادی تأسیس شد. از جمله فعالیت‌های این بنیاد مانند آموزش، تأمین مواد اولیه، انتخاب طرح‌های مناسب برای بازارهای مورد نظر، دادن پیش پرداخت برای تولید محصول و بازاریابی و فروش محصولات از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج کشور می‌باشد، محصولات تولیدی در فروشگاه‌هایی به نام چیترلادا که در مراکز توریستی مانند بانکوک و پاتایا چندین شعبه دارند، عرضه می‌شوند. بنیاد ساپورت که در شهر بانگ سای ایالت آیوتایا واقع است، مرکز صنایع دستی و روستایی ایجاد کرده تا روستاییان سراسر تایلند برای آموزش و آموختن روش‌های جدید تولید صنایع دستی به آنجا بروند. صنایع دستی تایلند عمدتا در بازارهای کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و اتحادیه‌ی اروپا به فروش می‌رسند.

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 

صنایع دستی چوبی تایلند

 


نویسنده: مرضیه امینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *