مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

صنایع دستی چوبی مالزی

  • 1399-12-26

در نوشتار قبلی به معرفی صنایع دستی چوبی کشور ژاپن پرداختیم، در این نوشتار صنایع دستی چوبی مالزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

صنایع دستی چوبی مالزی

کشور مالزی بین کشورهای تایلند و اندونزی و در محل تلاقی دو اقیانوس آرام و هند و در شمال تنگه‌ی مالاکا، قرار دارد. به علت بارش فراوان باران، معمولا ارتفاع درختان این کشور تا ۴۰ متر می‌رسد و همین امر سبب فرسایش شدید خاک شده و زمین‌های کشاورزی در این کشور نسبتاً ضعیف بوده و بازدهی مطلوبی ندارند. کائوچوی طبیعی که جزء رزین‌ها است، مهم‌ترین محصول این کشور است و مالزی بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی کائوچوی طبیعی در جهان می‌باشد. طرح‌ها و نقش‌های مختلفی که درکنده‌کاری روی چوب در این کشور به کار رفته، تنوع اعتقادی، فرهنگی و قومی مردم مالزی را نشان می‌دهد. با رسیدن به استقلال سیاسی مالزی در سال ۱۹۵۷ میلادی، تولیدات صنایع دستی این کشور آغاز شد. سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت از صنایع دستی، سبب جذب صنعتگران و مدیران بخش غیردولتی برای مشارکت در این زمینه شد. با تلاش‌های صورت گرفته در بخش صنایع دستی در چهل سال گذشته، امروزه صنایع دستی مالزی در جهان شناخته شده است. از تدابیر سازنده دولت در راستای پیشرفت صنایع دستی چوبی مالزی، ارج نهادن به هنرمندان برگزیده و صنعتگران و تأمین معیشت آن‌ها برای انتقال اطلاعات و تجربیات به هنرجویان جوان می‌باشد. از مهم‌ترین صنایع دستی چوبی مالزی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

کنده‌کاری روى چوب

 شرایط مساعد آب و هوایی در مالزی باعث وجود مناطق جنگلی وسیع در این کشور شده، بنابراین صنعتگران و هنرمندان این کشور به راحتی به انواع چوب‌های صنعتی دسترسی دارند. در این کشور از چوب بیشتر برای تزیینات داخلی بناهای فرهنگی و مساجد استفاده می‌شود و ساخت وسایل مختلف مصرفی چوبی در مالزی نسبت به هند کمتر رایج است.

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

سبد و حصیربافی

 از انواع الیاف گیاهی مانند ساقه‌ی برنج، انواع نی مخصوصا بامبو که به دلیل شرایط آب و هوای گرم و استوایی مالزی، در این کشور به وفور یافت می‌شود، محصولات گوناگون مصرفی و تزیینی مانند حصیر، ظروف، انواع سبد، تله‌های مخصوص ماهیگیری و حتی مبلمان تولید می‌شود. از الیاف گیاهی پست‌تر، طناب‌های مقاومی برای جابه‌جایی بارهای سنگین و بسته بندی بار و نیز طناب‌های بسیار محکم، مخصوص لنگر انداختن کشتی‌ها تولید می‌شود. برای مصرف‌کنندگان، طبیعی بودن موادی که در ساخت سبدها و حصیرهای نوع اول، به کار رفته جاذبه‌ی زیادی داشته و جنبه تزیینی به آن داده است و همچنین برای جهانگردان خارجی و بازار صادراتی در آمریکا و اروپا باارزش است.

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 

صنایع دستی چوبی مالزی

 


نویسنده: مرضیه امینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *