مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت آلبالو

  • 1399-12-24

درخت آلبالو با نام علمى Prunus cerasus از خانواده Rosacea بوده و بومی جنوب غرب آسیا و اروپا می‌باشد. در حال حاضر کشور‌های آلمان، ایتالیا و آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلبالو در جهان هستند و ایران به عنوان ششمین کشور تولیدکننده آلبالو در جهان شناخته شده است. مهم‌ترین گونه آلبالو در ایران، آلبالو چمپای مشهد است.

 

معرفی درخت آلبالو

 

این درخت خزان‌کننده بوده و برگ‌هایی به فرم لوزی بر روی شاخه‌های آن می‌روید. تنه درخت به رنگ قهوه‌ای روشن تا خاکستری دیده می‌شود. در میان هر دو درخت کشت شده فاصله‌ای برابر ۵/۷ -۶ متر نیاز می‌باشد. به طور کلی درخت آلبالو نسبت به درخت گیلاس فضای کم‌تری را اشغال می‌کند. ارتفاع این درخت ۱۰-۳ متر بوده و دوره باردهی آن حدود ۲۵ تا ۳۵ سال است.

 

معرفی درخت آلبالو

 

معرفی درخت آلبالو

 

این درخت بر خلاف گیلاس، خودبارور بوده و نیازی به درخت گرده‌افشان ندارد. شکوفه‌های آلبالو دیرتر از سایر میوه‌های هسته‌دار می‌روید به همین سبب خطری از سرما آن را تهدید نمی‌کند. این گل‌ها به صورت ۵-۳ تایی در یک جوانه و به رنگ‌های سفید و صورتی می‌رویند.

 

معرفی درخت آلبالو

 

سه ماه پس از ریزش گل‌ها، میوه‌ها رسیده و آماده برداشت می‌شوند. این میوه فرمی بسیار شبیه گیلاس داشته با این تفاوت که رنگ آن سرخ است و طعمی ترش دارد. آلبالوها به وسیله ساقه‌های نازکی به صورت دوتایی و خوشه‌ای از شاخه‌ها آویزان هستند و بلندی یا کوتاهی این دم‌ها معیاری برای دسته بندی گونه‌های آلبالو در نظر گرفته شده است. 

 

معرفی درخت آلبالو

 

بیش‌ترین مصرف آلبالو در جهان به صورت کمپوت، آبمیوه و مربا بوده و مصرف تازه‌خوری آن کم می‎باشد.

 

معرفی درخت آلبالو

 

بهترین آب و هوا برای رشد این درخت، مناطقی با تابستان‌های خنک و خشک است. این گیاه در مقایسه با زردآلو و هلو در برابر سرما مقاومت بیش‌تری و مشابه به سیب از خود نشان می‌دهد به طوری که در زمستان به ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ ساعت استراحت سرمایی در دمای ۷- درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

 

معرفی درخت آلبالو

 

درخت آلبالو برای رشد بهتر، به خاک حاصل‌خیز، سبک، لومی و رسی نیاز دارد. و از آن جایی که ریشه‌های این درخت سطحی در خاک رشد می‌کنند، توانایی جذب رطوبت از عمق خاک را نداشته و نیازمند خاک مرطوب است. خاک‌های اسیدی گزینه ایده‌آل‌تری نسبت به خاک بازی برای این این درخت است؛ هر چند که در خاک بازی نیز رشد کرده و از خود مقاومت مطلوبی نشان می‌دهد. برای تکثیر آلبالو از سه روش پاجوش، کاشت بذر و پیوند می‌توان استفاده کرد.

 

معرفی درخت آلبالو

 

از خواص این میوه تابستانه خوش طعم به پیشگیری از روماتیسم و بیماری‌های قلبی، تصفیه خون، ضد تهوع، درمان نقرس، اشتهاآور، دفع سنگ کلیه و مثانه و… اشاره کرد.

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *