مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت بادام

  • 1399-12-24

درخت بادام با نام علمی Prunus amygdalus متعلق به خانواده گل‌سرخیان (Rosaceae) می‌باشد. این درخت بومی شمال آفریقا و مناطق گرم و خشک آسیای غربی است و در ایران در نواحی نیمه خشک و کوهستانی کاشته می‌شود.

 

معرفی درخت بادام

 

این گیاه به صورت درخت یا درختچه تا ارتفاع ۱۰-۴ متر رشد کرده و قطر تنه آن به حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. شاخه‌ها در هنگام روییدن به رنگ سبز بوده و پس از مدتی در تماس با نور خورشید به رنگ بنفش تغییر می‌یابند؛ در نهایت نیز پس از دو سال به رنگ خاکستری و قهوه‌ای دیده می‌شوند. انشعابات این درخت کوتاه بوده و با تنه اصلی زاویه تند یا ۹۰ درجه می‌سازند.

برگ‌ها به طول ۱۲ – ۹ سانتی متر و عرض ۳ سانتی‌متر و به فرم تخم‌مرغی کشیده و دارای حاشیه دندانه‌دار هستند. پشت برگ‌ها کرک‌دار بوده و با دم‌برگی به طول ۲ تا ۵ سانتی‌متر به شاخه متصل می‌شوند.

 

معرفی درخت بادام

 

 گل‌های درخت بادام به رنگ سفید و صورتی کم رنگ به قطر ۵ – ۳ سانتی‌متر در بهار و قبل از رویش برگ‌ها ظاهر می‌شوند. به طور کلی، گل‌های درخت بادام سریع‌تر از سایر درختان شکوفا می‌شود. به همین دلیل سرمای زمستان‌های دیر رس آن‌ها را تهدید می‌کند. هر گل دارای ۵ گلبرگ می‌باشد  و به دلیل طعم شیرین خود میزبان زنبورهای عسل است. بنابراین گرده‌افشانی این درختان توسط حشرات و باد انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که درختان بادام به دو دسته خودسازگار و خودناسازگار تقسیم می‌شوند. بدین معنی که برخی درختان قادر به بارور گردن گل‌های خود نبوده و به درخت گرده‌دهنده دیگری نیازمندند. به همین دلیل چند درخت از انواع مختلف در کنار یکدیگر کاشته می‌شوند.

 

معرفی درخت بادام

 

معرفی درخت بادام

 

درختان کاشته شده با روش پیوند ۲ تا ۳ سال پس از کاشت و درختان کاشته شده با روش بذر در سن ۶ – ۵ سالگی آماده باردهی هستند. درختان پیوندی در سن ۶ سالگی به بیش‌ترین میزان باردهی می‌رسند. این گیاه به طور متوسط ۲۵ – ۲۰ سال عمر می‌کند.

 

معرفی درخت بادام

 

در حدود ۸ – ۶ ماه پس از شکفتن گل‌ها، میوه درخت بالغ شده و آماده برداشت است. این میوه‌ها به شکل بیضی و دارای دو پوسته می‌باشد. پوسته بیرونی، به رنگ سبز و مخلی است و پس از برداشت محصول به راحتی از آن جدا می‌شود. پوسته دوم دارای بافتی سفت و سخت است  که مغز میوه را درون خود جای داده و به وسیله دست یا ابزار شکسته می‌شود. مغز بادام دارای پوست نازک قهوه‌ای بوده و درون آن سفید است.

 

معرفی درخت بادام

 

معرفی درخت بادام

 

این میوه به عنوان دانه آجیلی، برای مصارف آشپزی و تهیه شیرینی، استخراج روغن خوراکی و دارویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی درخت بادام

 

معرفی انواع چوب و درخت 

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *