مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت لیمو شیرین

  • 1399-12-24

درخت لیمو شیرین با نام علمی Citrus limetta بومی هندوستان است و در حال حاضر کشورهای ایران، هند و سواحل دریای مدیترانه تأمین‌کنندگان این میوه در دنیا هستند. در ایران، شهرهای فارس، هرمزگان، کرمان، گرگان، مازندران و گیلان تولیدکننده لیمو شیرین هستند. به طور کلی، مناطق گرم و مرطوب بهترین شرایط برای رشد درخت لیمو شیرین است.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

برگ‌های درخت لیمو شیرین به فرم تخم‌مرغی و با سایز ۶ تا ۱۷ سانتی‌متر بر شاخه‌های متراکم آن می‌روید. در پاییز برگ‌ها به یکباره نریخته و ریزش آن‌ها به صورت تدریجی انجام می‌پذیرد.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

غنچه‌های صورتی و شکوفه‌های سفید پنج‌پر به همراه پرچم‌های زرد رنگ در مرگز گل‌ها، جلوه زیبایی در فصل رویش به این درخت می‌بخشد.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

میوه این درخت، کروی و بسیار شبیه به فرم پرتقال و نارنج است و پوست آن ابتدا به رنگ سبز و پس از رسیدن به رنگ زرد تغییر می‌کند. دانه‌های موجود در دل میوه، همان بذر مورد نیاز برای تکثیر گیاه است.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

این درخت تا ارتفاعی برابر با ۷-۳ متر رشد کرده و قطر تنه آن به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. لیمو شیرین نیازمند به آبیاری عمیق به ویژه در فصل تابستان و در هنگام رشد میوه‌ها است. این گیاه تا دمای ۶- درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده و آسیب نمی‌بیند. همچنین، در انواع خاک‌ها رشد کرده اما خاک‌های حاصل‌خیز، سبک و مقدار اسیدی را بیش‌تر می‌پسندد. لیمو شیرین درخت مقاومی بوده و به راحتی در باغچه منزل و حتی گلدان قابل پرورش است. این درخت برای رشد به نور کامل نیازمند است.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

این درخت از روش‌های کاشت بذر، قلمه و پیوند قادر به تکثیر و نمو است. در روش استفاده از قلمه، گیاه پس از ۴-۳ سال شروع به باردهی کرده و در روش کاشت بذر، این دوره به ۶ تا ۷ سال افزایش می‌یابد. به طور کلی از میان همه روش‌ها، تکثیر به روش پیوند به دلیل باردهی سریع‌تر درختان، صرفه اقتصادی بیش‌تری خواهد داشت.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

معرفی درخت سیب

لیموشیرین سرشار از ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، انواع مواد معدنی و اسید سیتریک است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، گرفتگی عروق و سکته قلبی، جلوگیری از سرطان‌ها، پیش‌گیری از کم‌خونی و پوکی استخوان و… مفید است. به دلیل وجود مواد قلیایی مانند نارنجین و لیمونین در لیمو شیرین و اکسید شدن‌ آن‌ها با اکسیژن هوا، لیمو شیرین پس از مدتی از برش تلخ می‌گردد.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 

 از آفت‌های تهدیدکننده حیات این درخت، به تریستزا، شانکر باکتریایی، گیاهچه میری، انگومک، ریزبرگی یا استابورن، نماتد ریشه و زوال، اگزوکورتیس، لکه قهوه ‌ای آلترناریایی می‌توان اشاره کرد.

 

معرفی  درخت لیمو شیرین

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *