مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب ساج (تیک)

  • 1399-12-26

درخت ساج (تیک) متعلق به خانواده نعناعیان (teak) بوده و بومی هندوستان، اندونزی و برمه می‌باشد. ارتفاع این درخت ۳۰-۴۰ متر و قطر آن ۱-۵/۱ متر است. مزارع کشت ساج در دوره استعمار به صورت گسترده ای در آفریقاساخته شدند. چوب ساج از ۲۰۰۰ سال پیش توسط بشر شناخته شده و برای ساخت قایق مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌گرفت. این چوب یکی از بادوام‌ترین چوب‌های موجود در دنیاست که حتی بدون لاک و مواد نگهدارنده عمر طولانی و مقاومت مطلوبی از خود نشان خواهد داد.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

برخی از انواع چوب ساج به نام های ساج برمه‌ای و ساج نگپور مشهورهستند. این چوب دارای ثبات و استحکام بسیار بالایی است و برای ساخت وسایل و ابزار آلاتی که روزانه به طور مداوم با آن‌ها سرو کار داریم مناسب می‌باشد.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

این چوب دارای بافتی سخت است و بر اساس نوع گونه، متخلخل یا نیمه متخلخل با منافذ بسیار بزرگ، بزرگ و متوسط است. از نظر میزان رطوبت نیز در گونه‌های مختلف متفاوت می‌باشد، اما به طور کلی رطوبت آن ۱۵ درصد برآورد شده است.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

چوب ساج دارای نوعی روغن طبیعی در بافت خود می‌باشد که در برابر آفات و موریانه مقاومت بی‌نظیری به آن می‌بخشد. تنها آفت آسیب‌زننده به درخت و چوب ساج، نوعی پروانه به نام کاترپیلار است که بومی جنوب شرقی آسیا بوده و از این درخت تغذیه می‌کند. علی‌رقم وجود روغن بر سطح این چوب، چسباندن آن راحت بوده و روغن موجود مانع از چسب‌کاری نمی‌گردد.  

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

این چوب در هنگام آسیاب، بوی چرمی از خود منتشر می‌کند. چوب ساج به دلیل مقاومت و دوامی که در برابر آب دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صنعت کشتی و قایق‌سازی و ساخت وسایل درتماس با رطوبت کاربرد وگسترده‌ای دارد. علاوه بر این ویژگی، فشردگی و سختی این چوب آن را برای ساخت مبلمان فضای بیرون به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل کرده است؛ زیرا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، پوسیدگی و آفات مقاوم می‌باشد.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

چوب درون به رنگ زرد است که به مرور زمان به تیرگی می‎گراید. چوب درخت ساج نیز مانند بسیاری از چوب‌ها در برابر اشعه فرابنفش دچار تغییر رنگ می‌گردد.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

از این چوب برای ساخت عرشه و بدنه قایق و کشتی، لوازم منزل و دکوراسون داخلی، کفپوش، مبلمان، روکش، سازه‌های بیرونی، کنده‌کاری و تیرک‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی چوب ساج (تیک)

 

با همه‌ی زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فرد این چوب ارزشمند، باید در نظر داشت که چوب درخت ساج یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین چوب‌ها در بازار جهانی می‌باشد.

 

معرفی انواع چوب


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *