مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

نمای کلاسیک یا رومی

  • 1399-12-26

نمای ساختمان، پوسته‌­ی هر ساختمان است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می­‌کند. نمای خارجی ساختمان در بحث معماری از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. چرا که افراد قبل از هر چیز در مواجهه با ساختمان، با مدل و سبک­های طراحی نما برخورد می­­‌کنند. برای پیاده‌­سازی نمای ساختمان، سبک­های معماری متفاوتی وجود دارد.

نما‌ی کلاسیک

نمای کلاسیک
نمای کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی از آن دسته از سبک­های معماری است که در کل دنیا طرفدار دارد . نمای رومی مناسب برای افرادی است که به معماری کلاسیک علاقه‌­مند هستند. از آنجایی که این نما در ایران طرفداران زیادی دارد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که نمای ساختمان بایستی متناسب با فرهنگ کشور و جامعه باشد. و نمای رومی با فرهنگ کشور ایران سازگار نیست. اما باید گفت که اگر به دوران ایران باستان بر­گردیم . نگاهی به تاریخ ساختمان‌سازی ایران باستان بیندازیم. سازه­‌هایی مثل تخت جمشید را خواهیم دید که کاملا مطابق با سبک معماری کلاسیک است. پس می­‌توانیم سبک نمای رومی را با معماری ایرانی همسو بدانیم.

ویژگی‌های سبک معماری کلاسیک

نمای کلاسیک
نمای کلاسیک

در معماری به سبک کلاسیک رنگ­ها دارای محدودیت هستند .زیرا تنها رنگ­های گرم نظیر قهوه ای، طلایی، برنزی، یشمی و … انتخاب می‌­شوند. مهم­ترین نکته­‌ای که در انتخاب رنگ این­‌گونه بناها باید رعایت شود. استفاده از یک الی دو رنگ است نه بیشتر. مصالح اصلی این نوع نما، سنگ­های تراورتن، مرمر، گرانیت است. در موارد محدود و برای کمترشدن هزینه­‌ها از سیمان سفید نیز استفاده می­‌شود. ساختار نمای کلاسیک از نظر معماری و طراحی، ساده و با جزئیات کم همراه است . از این­رو نسبت به نماهای اسلیمی و بومی سنتی ایران از پیچیدگی بسیار کمتری برخوردار است. از ویژگی­های این سبک می‌توان به استفاده از المان­هایی نظیر قوس­های بزرگ همراه با نقشه­‌های ظریف برجسته، و ستون­های کوتاه تزئینی، ستون­های با سطح مقطع دایره به جای چند ضلعی، سرستون­ها و کله­‌گاوی­ها، انواع کتیبه، گلویی­‌ها، هلال و قاب پنجره اشاره کرد. استفاده از المان‌ها ارتباط مستقیم با میزان بودجه­‌ی سازنده دارد. به‌عبارت‌دیگر هرچه بودجه­‌ی ساخت کمتر باشد. تعداد المان­های به کار رفته کمتر است، پس به علت تنوع الما­ن­ها در این سبک، با توجه به بودجه و سلیقه­‌ی سازنده می‌توان از این سبک،  برای ساخت نماها با تنوع بسیار زیاد و به دور از تکرار و الگوبرداری از دیگر ساختمان­ها  استفاده نمود.

ریشه‌‌های فرهنگی

نما‌ی کلاسیک
نما‌ی کلاسیک

ریشه­‌ی فرهنگی استفاده از این سبک نما، تجمل­گرایی و به نوعی پاسخ به میل کاخ­نشینی و رفاه در زندگی امروزی است. از طرفی، در دسترس بودن مصالح مورد استفاده و شاخص شدن ساختمان و تاثیرگذاری بصری آن در ذهن مخاطب نیز در رواج این سبک معماری در نمای ساختمان حائز اهمیت است.


نویسنده : خانم یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *