مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

چوب در صنعت مبلمان

  • 1399-11-19

مبلمان یکی از عناصر مهم دکوراسیون بوده و با متریال، اندازه، مدل‌ و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود. چوب، یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در ساخت وسایل گوناگون در همه دوران‌ها بوده که بشر به صورت طبیعی و یا با اعمال تغییراتی بر ساختار و خواص، از آن بهره‌برداری کرده است. ماده اولیه در صنعت مبلمان نیز چوب بوده و بسیاری از تولیدات یا واردات چوب، به این صنعت اختصاص می‌یابد. عوامل مختلفی مانند سبک معماری، کاربرد مبلمان، بودجه کاربر، دسترسی به چوب و… بر نوع چوب استفاده شده در ساخت مبلمان تأثیرگذار است.

 

چوب در صنعت مبلمان چوب در صنعت مبلمان

 

مبلمان از وسایلی است که نسبت به سایر اجزای دکوراسیون دیرتر تعویض می‌گردد، بنابراین مهم‌ترین فاکتور در انتخاب مبلمان، استحکام آن می‌باشد. چوب استفاده شده باید با دوام و ضربه‌پذیر بوده و توانایی تحمل وزن افراد را داشته و در طولانی مدت دچار مشکل نشود. به همین دلیل چوب‌های سخت مانند راش، گردو، چوب سفید، ملچ، گیلاس، چنار و افرا از جمله چوب‌هایی هستند که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در این میان چوب درختان راش، افرا و چنار به وفور در ایران یافت شده و دسترسی به آن‌ها آسان است.

 

چوب در صنعت مبلمان چوب در صنعت مبلمان

 

مبل‌های ساخته شده با برخی چوب‌ها، هزینه کم‌تری در بر می‌گیرد. در ایران، مبلمان ساخته شده از چوب کاج و صنوبر که بخش عمده این چوب‌ها از کشور روسیه وارد می‌شود، ارزان‌ترین مبلمان هستند. چوب این درختان بسیار مستحکم و مقرون به‌صرفه است. اما باید توجه داشت که وجود گره‌هایی در ساختار این چوب، می‌تواند باعث کاهش استحکام آن گردد. این گره‌ها، بخشی مجزا از بافت اصلی چوب هستند و در اثر ضربه امکان جدا شدن آن‌ها از بافت زمینه چوب وجود دارد، که در این صورت با کم شدن سطح مقطع چوب، به ویژه وجود گره در پایه‌ها، مقاومت مبلمان کاهش می‌یابد. چوب‌های مرغوب روسی دارای گره‌های کمتری بوده و تا حد زیادی این نگرانی را حل کرده‌اند. در بازار ایران، مبلمان ساخته شده با چوب گردو و گیلاس از گران‌ترین محصولات در این صنعت هستند.

 

چوب در صنعت مبلمان

 

در مبل‌های کلاسیک معمولاً از چوب‌های با سختی بالا و دارای بافت ریز و یکنواخت و گره‌های کم‌تر برای ایجاد نقوش زیبا و منبت‌کاری استفاده می‌شود. چوب درختان پهن‌برگ مانند نارون، افرا، راش، گردو، چنار و توسکا مناسب‌ترین چوب‌ها برای ایجاد نقوش هستند. چوب درختان بلوط و ملچ به دلیل منافذ بزرگ و بافت درشت مناسب منبت‌کاری نمی‌باشد. مبلمان کلاسیک با چوب راش نه تنها در بازار ایران، بلکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد.

 

چوب در صنعت مبلمان
 

 

به دلیل عواملی مانند کم‌تر شدن هزینه‌ها، استفاده از چوب مناسب منبت‌کاری و یا استفاده از چوب‌های زیباتر بر روی کار، برخی مبل‌ها به صورت ترکیبی از دو نوع چوب و یا با روکش چوب‌های مختلف ساخته می‌شوند.

 

چوب در صنعت مبلمان

 

مبل‌های ساخته شده از چوب باید با آب و هوای منطقه متناسب باشد. مبلمان ساخته شده با چوب توسکا، نارون و روسی با مناطق مرطوب سازگارند.


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *