مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

اوراق فشرده چوبی در ترکیه

  • 1399-11-24

کشور ترکیه به‌عنوان یک کشور همسایه از قرابت‌های متعدد جغرافیایی و فرهنگی با کشورمان برخوردار است، به‌گونه‌ای که بسیاری از خانوارهای ایرانی از نظر مصرف فراورده‌های چوبی تقریباً مشابه الگوی مصرف ترکیه عمل می‌کنند. به عبارتی دیگر، الگوی توسعه صنایع چوب در مقیاسی کوچک‌تر و البته با تأخیری چند ساله مشابه با ترکیه در کشورمان در حال تکرار است، لذا توجه به صنعت و بازار اوراق فشرده چوبی کشور ترکیه از جهات مختلف برای صنایع کشورمان حائز اهمیت است.

 

اوراق فشرده چوبی در ترکیه

 

بخش اوراق فشرده چوبی ترکیه طبق آخرین آمار منتشر شده، شامل ۲۱ تولیدکننده مختلف است که در ۳۲ مکان متفاوت در کشور ترکیه فعالیت می‌کنند. مجموع ظرفیت تولید نئوپان، MDF و OSB این تولیدکنندگان تا ۴/۱۲ میلیون متر مکعب در سال را نشان می‌دهد. میزان استفاده از ظرفیت در صنعت اوراق فشرده چوبی ترکیه حدود ۸۵٪ بوده و تولید واقعی اندکی بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۱۸ برآورد شده است. در سال گذشته ارزش تولید مبلمان و اوراق فشرده چوبی ترکیه حدود ۱۰میلیارد دلار بوده، در حالی که ارزش صادرات این محصولات در همین سال معادل ۱/۳ میلیارد دلار بوده است. این دو بخش به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۱ میلیون نفر اشتغال ایجاد می‌کنند. نسبت استفاده از ظرفیت در صنایع چوب و مبلمان ترکیه در دوازده سال گذشته بیش از متوسط این نسبت در صنایع تولیدی این کشور می‌باشد. ترکیه ۵٪ از کل MDF و تخته خرده چوب و ۱۰٪ کفپوش لمینت جهان را تولید می‌کند.

 

اوراق فشرده چوبی در ترکیه

 

با این ظرفیت‌ها رتبه کشور ترکیه در صنعت چوب به صورت زیر رده بندی می‌گردد:

تولید  MDF

  • رتبه اول در اروپا
  • رتبه دوم در جهان

تولید تخته خرده چوب

  • رتبه سوم در اروپا
  • رتبه پنجم در جهان

تولید کفپوش لمینیت

  • رتبه دوم در اروپا
  • رتبه سوم در جهان

 

اوراق فشرده چوبی در ترکیه

 

آمار تولید و تجارت اوراق فشرده چوبی ترکیه در سال ۲۰۱۸

 

تولید

واردات

صادرات

تخته خرده چوب (M3)

۴,۰۰۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۹۰۰,۰۰۰

ام دی اف (M3)

۶,۰۰۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۸۰۰,۰۰۰

کفپوش لمینیت (M2)

۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰

۳,۰۰۰,۰۰۰

۱۲,۰۰۰,۰۰۰

 

دو شرکت از شرکت‌های تولیدکننده اوراق فشرده چوبی ترکیه در فهرست بازیگران اصلی این صنعت در جهان قرار دارند. شرکت‌های کاستامونو انتگره (Kastamonu Entegre) و ییلدیز انتگره (Entegre Yıldız) نه تنها در ترکیه از تولیدکنندگان بزرگ اوراق فشرده چوبی هستند، بلکه فعالیت‌های خود را در خارج از کشور نیز گسترش داده‌اند. با احتساب فعالیت‌های تولیدی بین المللی، کل ظرفیت تولید MDF و تخته خرده چوب شرکت‌های ترکیه‌ای ۱۶ میلیون متر مکعب در سال می‌باشد. اوراق فشرده چوبی در ترکیه عمدتأ در بخش مبلمان ۷۵٪، در کاربردهای دکوراسیون ۱۳٪ و در ساختمان ۱۲٪ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

معرفی برندها و ورق‌های چوبی در جهان

 

اوراق فشرده چوبی در ترکیه


نویسنده: اعظم داودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *