مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

بررسی انواع چوب

  • 1400-12-03

مقاله را با این سوال آغاز می‌کنیم: «چه قدر با انواع چوب آشنا هستید؟» همانطور که می‌دانید چوب یکی از معدود منابع تجدیدپذیر و پایدار در جهان است. از همان ابتدای تاریخ بشر چوب تاثیر بسزایی در همه ابعاد زندگی انسان داشته است. به نوعی که اگر چوب نبود بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ بدون جایی برای زندگی و راهی برای ارتباط با یکدیگر بودند. ساخت خانه‌های چوبی و وسایل چوبی متنوع، پل‌ها و نرده‌ها بخشی از کاربردهای چوب است. ساخت کاغذ به عنوان یکی از کاربردهای چوب تاثیر بسزایی در پیشرفت بشر داشته است. جهان بدون روزنامه، کتاب و مجلات، غیر قابل تحمل خواهد بود. در هیاهوی جهان امروز، ساختن بناهایی سبز می‌تواند آرامش جاری در دل طبیعت را به انسان هدیه دهد. موضوعی که امروزه با اصطلاح «ساختن سبز» شناخته می‌شود. از طرفی چوب یک ماده همه کاره است و طراحان و معماران همیشه راهی برای استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی پیدا می‌کنند. تاکنون به ساختمان‌های چوبی رفته‌اید؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای ساختن بخشی از خانه، طراحی کف پوش و پوشش دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان از چوب استفاده نمایید؟ کدام چوب‌ها برای کاربری مورد نظر شما مناسب هستند؟ چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، شامل مزایای زیست محیطی بسیاری نظیر کاهش تولید کربن دی اکسید و بهبود شرایط جوی است. چه اندازه با انواع چوب آشنایی دارید؟ همه این سوال‌ها دلیلی است برای تبیین اهمیت شناخت انواع چوب. در این مقاله با بررسی مهم‌ترین انواع چوب همراه ما باشید.

انواع چوب

چرا آشنایی با انواع چوب بسیار حائز اهمیت است؟

وجود انواع متنوع از چوب این ماده را به یکی از رایج‌ترین مواد اولیه در جهان تبدیل کرده است. این تنوع در چوب‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ نظیر زیبایی، قابلیت انعطاف و امکان ایجاد تغییرات دلخواه است که موجب استفاده از انواع چوب در کاربردهای متنوع شده است. در ادامه به بررسی چند عامل مهم‌ در این زمینه خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

اثرات زیست محیطی:

. تاثیر چوب بر کاهش آلودگی هوا با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

. نیاز به صرف انرژی کمتر برای تولید و استفاده

. کاهش مصرف انرژی با توجه به ارزیابی چرخه عمر

. کاهش تغییرات آب و هوایی

. کمک به محیط زیست با پایداری جنگل‌ها

تاثیر چوب بر ساخت و ساز:

. مقاومت و ماندگاری مناسب

. تولید ضایعات کمتر در مقایسه با دیگر مصالح

. مقاومت در برابر گرما

. کاهش خطر در زلزله و بلایای طبیعی

. افزایش بهره وری انرژی با توجه به عایق بودن چوب

. قابلیت بازیافت

. وزن بسیار سبک

. زیبایی

. استفاده آسان

. تناسب با شرایط آب و هوایی مختلف

از طرفی با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد کشور و وجود اقلیم های متنوع و چهار فصل در ایران، تنوع درختان در کشور بسیار زیاد است. همچنین واردات انواع چوب‌های با کیفیت خارجی نیز مجموعه چوبی کشور را تقریبا تکمیل کرده است.

دسته بندی انواع چوب

به طور کلی، تفاوت اصلی چوب‌ها در مشخصه سختی و نرمی چوب است. با این حال، تفاوت‌های دیگری مانند انواع دانه و رنگ مواد نیز وجود دارد. در اینجا تمام آنچه که شما باید در مورد انواع چوب بدانید آورده شده است، همراه ما باشید. انواع چوب در قالب دو دسته‌بندی‌ زیر  قابل بررسی است.

چوب بلوط

۱  . سخت چوب‌ها

سخت چوب‌ها یکی از دو دسته اصلی انواع چوب‌ به شمار می‌روند. این نوع چوب که از درختانی با رشد آهسته و پهن برگ به وجود می‌آید، نسبت به دسته دیگر (نرم چوب‌ها)، بسیار متراکم‌تر است. به طور معمول این چوب‌ها دوام بالاتر و رنگ تیره‌تری دارند. امروزه در ساخت بسیاری از اقلام روزمره مانند مبلمان، درها، چارچوب برخی از ساختمان‌ها، آلات موسیقی، کفپوش و دستگیره ابزار از این نوع چوب استفاده می‌شود.

در ادامه مهم‌ترین درختانی که در طبقه سخت‌ چوب‌ها قرار می‌گیرند نام برده‌ شده است:

. ماهون

. بلوط

. اَش

. افرا

. راش

. گردو

.  ساج

نرم چوب‌ ها

۲  . نرم چوب‌ها

نرم‌ چوب‌ها در مقایسه با دسته سخت چوب‌ها با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. این درختان که اغلب به درختان همیشه سبز معروفند، جزو درختان مخروطی با برگ‌های سوزنی و بدون دانه هستند. چوب درختان نرم چوب با تراکم کمتر، سبک‌تر، رنگ روشن‌تر و ارزان تر از سخت‌چوب‌ها است. درخت کاج رایج‌ترین نمونه‌ برای این نوع چوب است. علاوه بر کاج درختانی نظیر صنوبر، رِد وود و سرو نیز از جمله درختان نرم‌چوب به شمار می‌روند.

از آنجایی که درختان نرم چوب پوشش هایی مانند رنگ، لاک، روغن و یورتان را  راحت‌تر جذب می‌کنند، برای پروژه‌های ساختمانی خانگی بسیار مناسب خواهند بود. از نرم چوب‌ها می‌توان در ساخت کفپوش، پانل دیوار پوش، قاب بندی سازه، تیرها، نیمکت‌ها، مبلمان و کابینت‌ها استفاده کرد.

۳ . چوب‌های صنعتی 

علاوه بر دو دسته فوق پیشرفت علم موجب ساخت نوع دیگری از چوب به نام چوب صنعتی شده است. چوب‌های صنعتی با استفاده از مهندسی‌های متنوع توسط انسان ساخته می‌شود. این چوب‌ها که اغلب ارزانتر و سبک‌تر از سایر انواع چوب‌ هستند از ترکیب چندین ماده ساخته می‌شوند و به همین دلیل گاهی به نام چوب‌های هیبرید نیز شناخته می‌شوند. رایج‌ترین اعضای این دسته به صورت زیر است:

. تخته فیبر که از چسباندن خرده چوب‌های سخت و نرم چوب‌ها و رزین ساخته می‌شود.

. تخته روکش که از یک لایه نازک چوب بر روی نئوپان، ام دی اف و تخته سه لایه ساخته می‌شود.

. MDF که به واسطه قیمت و استحکام بالا بسیار شناخته شده است.

. نئوپان (Chipboard)

. تخته سه لایه

ترمو وود

ترمو وود؛ حاصل فرآیند اصلاح حرارتی چوب طبیعی

تا این قسمت از مقاله ۳ دسته‌بندی مهم چوب را با هم بررسی کرده‌ایم. در این قسمت به شما محصولی را معرفی می‌کنیم که با هدف اصلاح ساختاری چوب طبیعی به وجود آمد. ترمو وود که برای اولین بار در کشور فنلاند ساخته شد، طی فرآیندی تحت عنوان اصلاح حرارتی به دست می‌آید. در فرآیند اصلاح حرارتی چوب طبیعی بدون استفاده از مواد شیمیایی و تنها با اعمال حرارت و بخار آب، تمام حشرات و قارچ‌های موجود در ساختار چوب حذف می‌شود. نتیجه این پروسه تولید چوبی سبک‌تر، مقاوم‌تر، زیباتر و با ماندگاری بیشتر است.

مرس چوب

مرس چوب؛ تولیدکننده انواع ترمو وود در ایران

شرکت رادیس فراز سانا (سهامی خاص) انواع ترمو وود با کیفیت را تحت برند تجاری مرس چوب به بازار عرضه می‌کند. محصولات مرس وود با فرآوری کاملا علمی و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا، طراحی و تولید می‌شوند. کلیه ترمو وودهای مرس چوب در ابعاد سفارشی و با قیمت بسیار مناسب در اختیار هموطنان گرامی قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که محصولات برند مرس چوب را از رقبا متمایز می‌کند وجود بیمه محصولات است. به طوری که علاوه بر خدمات پس از فروش استثنایی، با همکاری شرکت بیمه ایران، کیفیت کلیه محصولات مرس چوب به مدت ۵ سال توسط بیمه ایران تضمین خواهند شد. مرس چوب با ایجاد این قابلیت سعی دارد بهترین و با کیفیت‌ترین ترمووودهای ممکن را با تضمین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و ثبت سفارس با مرس چوب تماس بگیرید. کیفیت افتخار ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *