مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

رنده برقی نجاری

  • 1399-11-28

در قسمت قبل به معرفی رنده دستی نجاری و انواع آن پرداختیم. حال در این مطلب به معرفی رنده برقی می‌پردازیم.

بدون شک یکی از ابزار پر قدرت صنعت چوب رنده برقی می‌باشد. کاری که این دستگاه انجام می‌دهد علاوه بر شباهت با دستگاه رنده دستی شبیه کار دستگاه کف رند نجاری نیز می‌باشد، با این تفاوت که دستگاه کف رند دارای وزن بیشتر و رنده برقی نجاری دارای وزن کمتری می‌باشد و به همین علت قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت‌تری دارد. این وسیله در کنار قدرت بیشتر و راحتی افزون‌تری که نسبت به رنده دستی دارد، دارای صدای بسیار زیادتری نیز می‌باشد. از جمله کارایی که این دستگاه دارد عبارتند از: کم کردن ضخامت چوب، هم سطح یا یکدست کردن سطوح ناهموار و ایجاد دو راهه در چوب می‌باشد. اما در انتخاب یک رنده برقی خوب برای کار خود به نکاتی توجه کنیم که عبارتند از: تیغه، عمق رنده کاری، توان و ظرفیت رنده کاری.

 

رنده برقی
رنده برقی

 

اما در این دستگاه مهم‌ترین قسمت، تیغه می‌باشد. تیغه وظیفه برش‌زدن و لایه‌برداری سطح چوب را دارد. بنابراین جنس تیغه، تیزی تیغه و همینطور زاویه تیغه تأثیر بسزایی در رنده کردن دارد. این دستگاه‌ها دارای دو نوع تیغه می‌باشند که عبارتند از:

  • رنده برقی نجاری با تیغه ژیلتی
  • رنده برقی نجاری با تیغه قابل تیز شدن مجدد.

عمق رنده‌کاری نیز با پیچ موجود بر روی دستگاه قابل تنظیم است. در زیر رنده صفحاتی وجود دارد که با کم یا زیاد کردن پیچش پیچ بالای دستگاه صفحات بالا و پایین رفته و در نهایت عمق برش کاری کم یا زیاد می‌شود. اما نکته موجود در مورد این صفحات این است که تعداد صفحات یک عدد نیست، بلکه دو عدد است که صفحه‌ای که در عقب دستگاه وجود دارد همیشه ثابت می‌باشد و این صفحه جلویی است که دارای ارتفاع متغیر است که به وسیله پیچ روی دستگاه تنظیم می‌شود و به وسیله این صفحه عمق رنده کاری کم یا زیاد می‌شود.

و اما در مورد توان باید بگوییم که هرچه عمق رنده‌کاری بیشتر و بیشتر شود، توان و ظرفیت دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

این دستگاه در بازار در دو نوع موجود می‌باشد:

  • رنده برقی نجاری با سیم

 

رنده برقی با سیم
رنده برقی با سیم

 

  • رنده برقی نجاری شارژی

 

رنده برقی شارژی
رنده برقی شارژی

 

علاوه بر خود رنده نیز اکسسوری‌هایی در جهان برای اتصال به این دستگاه وجود دارد که قابلیت‌های فراوانی به این دستگاه می‌دهد. مانند وجود اتصالات برای تبدیل رنده برقی به دستگاه گندگی.


نویسنده: سعید دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *