مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

روش اصلاح سطحی چوب قسمت اول

  • 1399-11-29

در این مقاله یکی دیگر از روش­‌های اصلاح چوب را بررسی می‌­کنیم. این روش اصلاح سطحی چوب می­‌باشد.

اصلاح سطحی چوب برای بهبود خواص سطح چوب، مانند بهبود مقاومت چوب در برابر هوازدگی و عوامل مخرب مکانیکی و فیزیکی، می­‌باشد. در واقع در این روش با ایجاد لایه­‌ای در چوب، مقاومت چوب را افزایش می­‌دهند. یافتن راهکار برای بهبود این خواص به این دلیل اهمیت ویژه‌­ای دارد که کاربرد چوب به ویژگی­‌های سطحی آن نیز بستگی دارد.

 

روش اصلاح سطحی چوب

 

در سال­‌های اخیر با توجه به مسائل زیست محیطی، باید به دنبال روش­‌هایی بود که کمتر از مواد شیمیایی استفاده گردد. به همین دلیل سعی بر آن است که از روش‌­های قدیمی کمتر استفاده شود و معمولاً به روش تیمار پلاسما که یک فناوری سبز و فرآيند فيزيکي تلقی می‌­شود، روی آورده شده ولی هنوز به صورت تجاري به کار برده نشده است.

روش­‌های مختلفی وجود دارد. معمولاً به این صورت هستند که سطح را عامل­دار می­‌کنند و سپس با تغییر مورفولوژی آن باعث افزایش چسبندگی می‌شوند. ولی دو دسته روش آماده‌­سازی پلیمر وجود دارد؛ یکی روش شیمیایی و دیگری روش فیزیکی (مانند Plasma و Corona و…)

 

روش اصلاح سطحی چوب

 

در این مقاله به معرفی برخی روش‌­های شیمیایی در اصلاح سطحی چوب می­‌پردازیم و توضیح روش‌­های فیزیکی این نوع اصلاح در مقاله‌­ی بعدی معرفی شده است.

برای استفاده­‌ی الیاف طبیعی در تقویت ترموپلاستیک­‌ها و ترموست، آماده‌سازی آلکاینی یکی از پرکاربردها در روش شیمیایی است. به این صورت عمل می­‌کند که مقدار معینی لیگنین و واکس را از سطح الیاف خارج می­‌کند سپس پیوندهای هیدروژنی می‌­شکنند و همین باعث می­‌شود که درگیری­‌های فیزیکی افزایش یابد زیرا آب‌دوستی کاهش و زبری سطح افزایش می­‌یابد.

 

روش اصلاح سطحی چوب

 

می­‌توان پس از آماده‌سازی آلکاینی از استایله کردن الیاف طبیعی که در واقع واکنش یک گروه عاملی (CH3COO-) با یک ماده‌­ی آلی می‌­باشد، استفاده کرد.

در روش دیگر از استیک انیدرید استفاده می­‌شود که باعث می‌­شود گروه‌­های هیدروکسیل با گروه­‌های استایل جایگزین شوند. حال اگر در واکنش اسید استیک ایجاد شود باید از محیط واکنش خارج شود زیرا یک محصول جانبی است. از نتیجه‌­ی این اصلاح می­‌توان به آبگریزی الیاف و بهبود خواص مکانیکی اشاره کرد.

واکنش الیاف طبیعی با انیدرید استیک به صورت زیر می­‌باشد:

Fiber – OH + CH3 – C(=O) – O – C(=O) – CH3

Fiber – O – COCH3 + CH3COOH

یکی دیگر از روش­‌های شیمیایی در اصلاح سطحی چوب که باعث می‌­شود خواص کامپوزیت­‌ها مانند الیاف تقویت کننده و فیلر تقویت شوند، مالئیک انیدرید می­‌باشد. یکی از برتری‌­های این روش این است که علاوه بر اصلاح الیاف، باعث اتصال بین سطحی بهتر در ماتریس می­‌شود. به عنوان نمونه به زنجیر زیر (زنجیر پلی پروپیلن به مالئیک انیدرید) می­‌چسبد و MAPP تولید می­‌شود. بعد از آن با کوپلیمرهای MAPP الیاف سلولزی اصلاح می­‌شود.

روش­‌های دیگری در این دسته بندی وجود دارد که برای پیاده‌سازی آن­‌ها نیز تخصص و دانش مربوطه مورد نیاز است.


نویسنده: پرنیان سیاه‌وشی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *