مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

روش اصلاح سطحی چوب قسمت دوم

  • 1399-11-29

همانطور که در مقاله­‌ی قبل گفته شد در اصلاح سطحی چوب دو دسته روش آماده‌­سازی پلیمر وجود دارد؛ یکی روش شیمیایی و دیگری روش فیزیکی (مانند Plasma و Corona و…). که در مقاله­‌ی قبلی برخی روش­‌های شیمیایی توضیح داده شد. در این مقاله نیز به توضیح برخی روش­‌های فیزیکی می‌پردازیم.

در روش Corona که برای اصلاح الیاف نیز استفاده می­‌شود، از یک مولد با ولتاژ زیاد، یک الکترود، تولیدکننده‌­ی فرکانس بالا و یک فلز که به زمین وصل شده است، استفاده می­‌شود. به این صورت که با اعمال ولتاژ باعث یونیژه شدن هوای بین الکترود Corona می­‌شوند. سپس با تولید پلاسما در دهانه‌ی الکترود نور آبی رنگی مشاهده می­‌شود. این روش هم مانند هر روش دیگری مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن می­‌توان به ساده و مقرون به‌صرفه بودن و پیوسته بودن این فرآیند اشاره کرد. از معایب آن نیز می­‌توان به تأثیر کمتر این روش از روش پلاسما اشاره کرد؛ هم­چنین آماده‌سازی آن به اندازه­‌ی روش پلاسما یکنواخت نیست. در ضمن ممکن است عواملی مانند دما و رطوبت بر این آماده‌سازی تأثیر بگذارند و هم­چنین آلودگی­‌های محیط نیز وارد سطح شوند.

 

اصلاح سطحي چوب

 

در روش بعدی از اکسید کننده­‌های قوی برای اکسید کردن سطح استفاده می‌­شود. اما از آنجایی که برخی از آن­‌ها مانند اسید کرومیک از نظر زیست محیطی مناسب نیستند، پتاسیم پرمنگنات مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از طرفی با توجه به نتایج تحقیقات فراوانی که صورت گرفته است می‌توان گفت که برای افزایش تأثیر اصلاح سطح با استفاده از پتاسیم پرمنگنات، بهتر است از یک محیط اسیدی برای اکسیداسیون استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از اسید سولفوریک مرسوم شد. روش اصلاح سطحی چوب

 

اصلاح سطحي چوب

 

روش Plasma یکی دیگر از این فرآیندهاست. در این روش سطح ماده توسط گاز یونیزه شده باردار می­‌شود. این روش حدود ۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این روش به این صورت است که مابین دو کاتد گاز را ارسال می­‌کنند، سپس گاز توسط منبع انرژی کاتدها یونیزه می­‌شود و به اتم­‌ها، یون­‌ها و رادیکال­‌های آزاد تبدیل می­‌شود. وقتی همین ذرات به سطح ماده برخورد کردند باعث می­‌شوند که سطح ماده باردار شود.

یکی از مزایای این روش زیست سازگار بودن است. هم­چنین این روش ضایعات تولید نمی­‌کند و از طرفی از حلال‌­ها نیز استفاده نمی­‌شود. می‌­توان گفت در فرآیند خشک کردن نیز مواد شیمیایی به کار نمی­‌رود. این روش معایبی نیز دارد؛ از جمله وجود عملیات ناهمگن هنگام فعالیت زیاد گاز و متراکم شدن پودرها در منطقه­‌ی پلاسما.

روش Plasma یک سری اثرات مهم دارد که ممکن است همگی با هم همزمان اتفاق بیفتند. از این اثرات می­‌توان به تمیز کردن، تخریب، شبکه‌ای شدن و اکسیداسیون اشاره کرد.

 

اصلاح سطحي چوب

 

همانطور که مطالعه کردید اشاره­‌ی مختصری به برخی از روش‌­های فیزیکی در اصلاح سطحی چوب شد که اجرای همه‌ی این موارد به دانش و تخصص نیازمند است.


نويسنده: پرنيان سياه‌وشي

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *