مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

سخت چوب ها

  • 1399-02-22

عبارت نرم چوب و سخت چوب به طور وسیعی در تجارت چوب به کار برده می شود و اغلب موجب سردرگمی می شود. اصطلاح نرم چوب به سوزنی برگان، اشاره می کند و در عین حال برخی از آنها چوب هایی کاملا محکم و مقاوم را ایجاد می کنند.

عبارت سخت چوب برای توصیف چوب های استحصالی از درختانی که پهن برگ که معمولاً بارور نیز هستند، نامیده می شوند به کار برده می شود و همچنین شامل گونه هایی می شود که چوب آنها حقیقتا خیلی نرم است.

درختان پهن برگ از نظر گیاه شناسی به عنوان نهان دانگان یا گیاهان دارای دانه های پنهان شناخته می شوند، زیرا دانه ها در یک تخمدان که سرانجام تبدیل به یک کپسول دانه می شوند، نمو می یابند. زیست‌گاه این درختان مناطق مختلفی از جمله جنگل‌های بارانی در مناطق گرمسیری، تا گرم‌زارها و بیشه‌زارها و همچنین مناطق سرسبز در نواحی معتدل است.

سخت چوب

بافت چوب درختان پهن برگ تنها در زمانی که درخت برگ دارد، رشد می‌کند .رشد و نمو در بهار شروع می‌شود و به مرور زمان هر چه به پاییز نزدیک می‌شویم رو به افول می‌گذارد. این رشد تا بهار سال آینده متوقف می‌گردد، بنابر این حلقه سالیانه این دسته از درختان به صورت یکنواخت، از چوب بهاره دارای رنگ روشن به طرف چوب پاییزه تیره رنگ تغییر می‌کند. در ضمن حجم نسوج شعاعی در سخت چوب‌ها حدود ۱۸ درصد حجم چوب است که همین مساله تاب چوب را افزایش می‌دهد. باید دانست که هر چه حلقه سالیانه این نوع چوب‌ها عریض تر باشد، تاب و توان آنها در برابر نیروهای مکانیکی بیشتر خواهد شد.

ویژگی چوب‌های سخت

ویژگی بارز چوب این نوع درختان، تنوع و گوناگونی به مراتب بیشتر آن‌‌ها نسبت به چوب‌های نرم در رنگ، شکل و بافت چوب است. چوب درختان پهن‌برگ معمولاً گران‌تر و با دوام‌تر از چوب‌های نرم بوده و البته سرعت رشد آن‌ها پایین‌تر است. همان‌گونه که از اسم این گروه برمی‌آید، نسبت به چوب‌های نرم از سختی بیشتری برخوردارند. هر چند استثنائاتی هم وجود دارند؛ مانند چوب بالسا که در گروه چوب‌های سخت قرار داشته اما می‌توان گفت نرم‌ترین چوب موجود در بازار است.

چوب درختان پهن‌برگ تحت فشار –برای مثال سطح بالایی یک شاخه- دچار تنش شده و از استحکام آن کاسته می‌گردد. به همین دلیل از شاخه‌ی این گونه درختان کمتر در صنعت چوب به کار برده می‌شود؛ زیرا به چوبی که دچار تنش (فشار یا کشش) شده باشد نمی‌توان استحکام و پایداری سابق را باز گرداند.

در یک مقطع عرضی از چوب این گونه درختان، تمایز بین خطوط و حلقه‌های سالیانه (که از شمارش تعداد آن‌ها، عمر درخت به دست می‌آید) به سختی قابل مشاهده است

کاربرد سخت چوب ها

بیشتر از سخت چوب ها برای کاره های ظریف و دیزاین و دکوراسیون داخلی استفاده میشود. مانند ساخت کتابخانه و بوفه و راه پله و گاهآ آلات موسیقی، اما در کشورها آمریکالی شمالی که خاستگاه سخت چوب ها هستند برای ساخت ساختمان و کف سازی و محوطه سازی نیز استفاده می شود. سخت چوب ها هم دوام و ماندگاری بالایی دارند و هم از لحاظ بافت و رنگ نیز بسیار زیبا و چشم نواز هستند. برخلاف تصور عمومی در مورد چوب های سخت کار کردن با این چوب ها بسیار ساده و راحت هستند و برای نجار و نصاب کارکردن با آنها لذت بخش تر استزبرا قدرت مانور نجار بالاتر می رود.

دکوراسیون داخلی با ترمووود

3 نظر ثبت شده است

  1. سلام. از چوب ترموود، بیشتر در چه مکانهایی استفاده میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *