مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول

  • 1399-11-23

جنگل‌ها بی‌تردید از مهم‌ترین عناصر حیات بخش محیط زیست و تأمین‌کننده رفاه و آسایش جوامع بشری و عامل کلیدی در توسعه پایدار بخش کشاورزی هستند. جنگل‌ها در محیط زیست، ذخیره و غنی­سازی منابع آب زیرزمینی، پاکیزگی و کاهش آلودگی هوا، کاهش فرسایش خاک، جلوگیری از بلایای طبیعی و تعدیل آب و هوا نقش بسیار تأثیرگذاری دارند. نقش برجسته اقتصادی جنگل در محصول چوب آن نمایان­تر است. چوب یکی از محصولات ارزشمند جنگل است که در پیدایش و توسعه فرآیند تکامل زیستی و اجتماعی انسان نقش مؤثری داشته است. همسو با پیشرفت و تکامل اجتماعی در بستر توسعه صنعتی، نیازهای جدیدی بر پایه چوب و فرآورده‌های آن شکل گرفتند. کارشناسان آنچه را که منابع درختی نامیده می‌شود را بر اساس تخمین تعداد درختان هر کشور و مطابق با فاکتورهای مختلف از جمله وسعت سرزمینی و جمعیت آن کشور برآورد می‌کنند. بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت رسمی فائو (FAO) در سال ۲۰۲۰، توزیع جهانی جنگل‌ها در ۱۰ کشور دارای بیشترین مساحت جنگل بدین شرح است: کشور پیشرو در جهان به لحاظ دارا بودن تعداد درختان، روسیه با ۸۱۵ میلیارد اصله درخت است. رتبه دوم به برزیل با ۴۹۷ میلیارد درخت و رتبه سوم به کانادا با ۳۴۷ میلیارد اصله درخت اختصاص دارد. همچنین آمریکا با دارا بودن ۳۱۰ میلیارد درخت در رتبه چهارم قرار گرفته و چین با ۲۲۰ میلیارد درخت رتبه پنجم را دارد. کشورهای دیگری که به لحاظ دارا بودن تعداد قابل توجه درخت شناخته شده هستند به ترتیب: استرالیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اندونزی، پرو و هند هستند.

۱- روسیه

کشور روسیه به‌عنوان بزرگترین کشور جهان از لحاظ مساحت، بزرگترین جنگل را نیز در خود جای داده است. روسیه با ۸۱۵ میلیارد اصله درخت حدود ۱/۲۰ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. بخش شمالی روسیه از جنگل‌های آلپی تشکیل شده است و ساکنین خیلی کمی دارد. این منطقه که سیبریا خوانده می‌شود اکوسیستم خاصی دارد و بیشتر روزهای سال پوشیده از برف است. جغرافیای متفاوت این منطقه به‌گونه‌ای است که حاشیه کوهپایه‌ها، کنار رودخانه‌ها و در قسمت‌های گرمسیری از جنگل‌های متنوع پوشیده شده است.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های کومی روسیه

 

۲- برزیل

برزیل نیز یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که جنگل‌های انبوه و بارانی آمازون را در خود جای داده است. برزیل با ۴۹۷ میلیارد اصله درخت حدود ۲/۱۲ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. آمازون بزرگترین جنگل بارانی دنیاست، هرچند کل این جنگل در برزیل واقع نشده اما بیشتر آن در این کشور قرار دارد. منطقه جنگلی برزیل تقریباً ۵۶% از این کشور را در بر گرفته است. جنگل‌های برزیل از لحاظ تنوع گونه‌های درختی رتبه نخست جهان را دارند.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل برزیل

معرفی غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت دوم

 

۳- کانادا

کانادا، دومین کشور بزرگ جهان است که تقریبا ۳۰% آن از جنگل و فضای سبز طبیعی پوشیده شده است. کانادا با ۳۴۷ میلیارد اصله درخت حدود ۵/۸ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. بخش عظیمی از کانادا نیز به خاطر آب و هوایی که دارد بیشتر روزهای سال پوشیده از برف است و همین موجب می‌شود خالی از سکنه باشد و تبدیل به محیطی مناسب برای رشد انواع گیاهان شود. تعداد زیاد کوه‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های این منطقه تأیید می‌کند که خاک این منطقه برای رشد درختان و رویش گیاهان ایده‌آل است.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های کانادا

 

۴- ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده با ۳۱۰ میلیارد اصله درخت حدود ۶/۷ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. حدود ۳۰% از خاک این کشور از جنگل پوشیده شده است. جنگل‌های آمریکا از نظر تراکم درختان، نوع گیاهان و جانورانی که دارند بسیار گوناگون و متنوع هستند. وسعت بسیار این کشور و آب و هوای متنوعی که دارد باعث می‌شود گیاهان و درختان مختلفی در آن رشد کنند. بیشتر نواحی جنگل‌های این کشور به پارک ایالتی یا پارک ملی تبدیل شده‌اند و به‌خوبی از آن‌ها محافظت می‌شود.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های ایالات متحده امریکا

 

در مطلب غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت دوم به ادامه کشورهای غنی از نظر داشتن درخت و جنگل خواهیم پرداخت.


نویسنده: اعظم داودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *