مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

فرآیند ساخت ترمو وود

  • 1400-11-21

یکی از محصولاتی که در نتیجه اصلاح حرارتی چوب بوجود می‌آید ترمو وود است. این نوع چوب یک محصول طبیعی و غیر سمی است که ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر پایداری ابعاد، مقاومت در برابر پوسیدگی، مقاومت در برابر رطوبت و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. این چوب امروزه بسیار پرطرفدار بوده و می‌توان از آن در داخل یا خارج از ساختمان و در هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد. از طرفی لازم به ذکر است که  ترمو چوب طبیعی بوده و با محیط زیست سازگار است. فرآیند اصلاح حرارتی روی چوب یک روش قدیمی و طبیعی برای افزایش دوام چوب است. طبق این فرآیند چوب به صورت کنترل شده در مراحل مختلف در معرض حرارت ۱۸۵ تا ۲۱۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در این فرآیند برای جلوگیری از آتش گرفتن چوب با استفاده از بخار آب، گاز نیتروژن یا روغن داغ میزان اکسیژن دستگاه ترمو چوب را کاهش می‌دهند و از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. اما فرآیند اصلاح حرارتی چوب چه تغییراتی در آن ایجاد می‌کند؟

به طور خلاصه این پروسه باعث ایجاد برخی تغییرات شیمیایی در ساختارهای شیمیایی اجزای چوب نظیر لیگنین، سلولز و همی سلولز می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق انواع فرآیند اصلاح چوب به ویژه فرآیند ساخت ترمو وود خواهیم پرداخت، همراه ما باشید.

 

آشنایی با فرآیند ساخت ترمو وود

مراحل فرآیند ساخت ترمو وود (Thermowood)

روش اصلاح حرارتی ترمو وود یا پرمیوم وود (Premium wood) روش اصلاح حرارتی است که در کشور فنلاند ایجاد و به تدریج در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید اتحادیه بین‌المللی ترمو وود در کشور فنلاند است. اما این روش به چه صورت انجام می‌شود؟ مهم‌ترین گام‌های فرآیند ساخت ترموود در ادامه توضیح داده شده است.

به طور خلاصه در فرآیند تولید ترمو وود، در سه مرحله زیر خصوصیات منفی چوب نظیر وجود رزین و حشرات میکروسکوپی از بین رفته و چوب در مقابل عوامل محیطی، شرایط جوی و هرگونه تغییر شکل مقاوم می‌شود.  با بررسی این مراحل همراه ما باشید.

گام اول، خشک کردن چوب

در این مرحله چوب‌های طبیعی منتخب برای فرآیند ترمو پس از برش درون کوره‌های مخصوص قرار داده شده و در معرض حرارت ۱۰۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند و به تدریج خشک می‌شوند. طی این مرحله رطوبت موجود در چوب تخلیه می‌شود.

گام دوم، خالص سازی چوب

پس از خشک کردن چوب در مرحله اول، در گام دوم دمای کوره به تدریج و به مدت ۲ الی ۴ ساعت از ۱۸۰ به ۲۲۰ درجه افزایش پیدا می‌کند. در این مرحله که به خالص سازی چوب می‌انجامد، با استفاده از حرارت انتقالی به چوب، صمغ و رزین موجود در چوب به تدریج تخلیه و تمام جانوران میکروسکوپی، قارچ‌ها و حشرات از بین می‌روند. حرارت ۱۷۰ تا ۲۲۰ درجه امکان آسیب دیدن چوب را افزایش می‌دهد، به همین دلیل در این مرحله برای جلوگیری از  آتش گرفتن، شکافتن و آسیب دیدن چوب از اسپری کردن بخار آب استفاده می‌شود.

گام سوم، نرمال‌سازی دمای چوب

در مرحله آخر با کاهش دمای کوره دمای چوب تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و سپس با استفاده از اسپری آب به چوب آب پاشیده می‌شود و دمای آن به دمای نرمال می‌رسد. در این مرحله رطوبت چوب بین ۴ تا ۶ درصد افزایش یافته و در این بازه ثابت می‌شود.

دیگر روش‌های فرآیند اصلاح حرارتی چوب

امروزه در اقصی نقاط جهان علاوه بر فرآیند Thermowood  یا Premium wood فنلاندی‌ها، روش‌های متنوعی برای اصلاح حرارتی چوب وجود دارد. روش‌هایی نظیر، تصحیح (Retiwood) و فرآیند les bois Perdure  در فرانسه، فرآیند افلاطون در هلند، OHT-Process در آلمان و فرآیند Westwood  که هر کدام از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند.

انواع کلاس‌های ترموود

انواع کلاس‌های ترمو چوب

با توجه به دمای انتخابی در فرآیند حرارتی ساخت ترموود، کلاس‌ها یا رده‌های کیفی متفاوتی از آن تولید می‌شود. به طور کلی در حال حاضر در ایران دو نوع استاندارد و کلاس متفاوت از ترمو وود تولید می‌شود. انواع کلاس‌های این نوع چوب به شرح زیر است:

۱ . کلاس S :

حرف s در این کلاس مخفف کلمه Stability است. در واقع ویژگی مهم چوب‌هایی که در این کلاس قرار دارند، پایداری و ثبات آن‌ها است. در فرآیند ساخت چوب‌های کلاس s ، چوب تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد حرارت خواهد دید که این موضوع موجب افزایش مقاومت آن در برابر تغییر ابعاد می‌شود. چوب‌های این کلاس را می‌توان برای استفاده در فضای داخلی ساختمان انتخاب نمود.

۲ . کلاس D :

اگر به دنبال بادوام‌ترین چوب‌های ترمو هستید به سراغ کلاس D بروید. حرف D مخفف عبارت Durability است که نشان‌دهنده دوام بالای چوب‌های این کلاس می‌باشد. در این کلاس چوب تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند که موجب افزایش مقاومت آن می‌شود. ترموهای کلاس D در برابر تمام تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم است و به همین دلیل قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان را دارد.

ابعاد و ضخامت استاندارد ترمو وود

به طور کلی با توجه به کاربرد و محیط مورد استفاده، شرکت‌های تولید کننده این نوع چوب را در ابعاد و ضخامت‌های متنوعی تولید می‌نمایند. در واقع  ۱۱، ۱۶، ۱۹، ۲۶ و ۴۲ میلی‌متر، ضخامت‌های استاندارد این نوع چوب هستند که در حال حاضر در بازار موجود است. همان‌طور که واضح است هر کدام از این ضخامت‌ها مناسب کاربرد خاصی است.

 به‌عنوان نمونه چوب ۱۱ میلی‌متر برای استفاده در تابلو‌ها و دیوارهای داخلی ساختمان مناسب است. ترمو ۱۶ میلی‌متر نیز علاوه بر استفاده به‌عنوان تابلوها و دیوارهای داخلی، می‌تواند به عنوان نمای ساختمان و طراحی سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار گیرد. چوب‌های ۱۹، ۲۶ و ۴۲ نیز با ضخامت بالای خود قابلیت استفاده در هر مکانی از ساختمان را دارند.

در زمینه ابعاد نیز بسته به نوع چوب، استانداردها متفاوت است. به‌عنوان مثال طول ترمو فنلاندی به طور معمول ۲ تا ۵.۸۰ متر است در حالی که در نمونه ایرانی طول ۶ متر است.

انواع سطح مقطع ترمو وود

کارخانه‌های تولیدی، این نوع چوب را در سطوح مقطع متفاوتی طراحی و تولید می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین سطوح مقطع ترمو موجود در بازار می‌توان به SHP، UTS، UTV و DECK اشاره نمود. مدل SHP به‌عنوان پرکاربردترین نوع ترمو به صورت چهار تراش ساده و با لبه‌های منحنی است. ترمو با سطح مقطع مدل UTS به صورت زوج (فاقه و زبانه) ساخته شده و قسمت‌های مختلف آن در هم فرو می‌روند. استفاده از این مدل آسان بوده و اغلب برای نما و مکان‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مدل UTV مانند مدل سطح مقطع UTS به صورت زوج است با این تفاوت که سطح مقطع آن شیب دار است. در نهایت مدل DECK، دارای شیارهایی در سطح مقطع خود است که موجب عدم سُر خوردن افراد شده و اغلب به عنوان کفپوش ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرس وود

ترمو وود مرس چوب

مرس وود، اصلاح حرارتی چوب‌های خود را با استفاده از روش‌های طبیعی و بدون استفاده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی انجام می‌دهد که این موضوع موجب ساخت محصولی با کیفیت شده است. لازم به ذکر است محصولات مرس وود علاوه بر رعایت بالاترین معیارهای استاندارد و کیفیت استثنایی، از قیمت منصفانه‌ای برخوردارند. مرس وود با گردآوری مجموعه‌ای از چوب و لوازم دکوراتیو ترمو پاسخگوی هر نیاز و سلیقه‌ای خواهد بود. اگر قصد خرید محصولات ترمو به ویژه چوب آن را دارید با کارشناسان ما در مرس وود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *