مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت اردوج ( سرو کوهی یونانی)

  • 1399-12-23

درخت اردوج با نام علمی JUNIPERUS EXCELSA متعلق به خانوادهCUPRESSACEAE  (سروها) و از گونه‌ی سروهای کوهی می‌باشد. این گونه به سرو کوهی یونانی مشهور بوده و بومی شرق مدیترانه است. به طور کلی، جنس JUNIPERUS شامل ۵۰ گونه مختلف است که در سر تا سر نیم‌کره شمالی از شمال تا جنگل‌های آفریقا و از آمریکای شمالی و مرکزی تا خاورمیانه و شمال هیمالیا در ارتفاعات گوناگون می‌رویند.

 

معرفی درخت اردوج ( سرو کوهی)

 

 ۵ گونه از این جنس به صورت درخت، درختچه و خزنده در ایران وجود دارد. اردوج به وسعت دو میلیون هکتار در کشور، در خراسان، دامنه‌های شمالی البرز، مناطق هزار مسجد، شهرستانک، ماز -دلیچایی، ارتفاعات جیرفت کرمان منطقه سربیژن، دلفارد و ارتفاعات حاجی آباد دیده می‌شود. این درخت در ایران از جمله درختان ممنوع‌القطع محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد در گذشته سرتاسر رشته‌های البرز از گونه‌های مختلف اردوج پوشیده بوده و در اثر بهره‌برداری بیش‌ از حد از تراکم آن کاسته شده است.

 

معرفی درخت اردوج ( سرو کوهی)

 

درخت اردوج در گویش‌های مختلف با نام‌های اُرس، وُرس، بُرس، هَوَرس، اَوِرس، اُرسا، اَرچا، آردئچ، آتوش، آردئش و کرمانجی نیز شناخته می‌شود. اردوج و به طور کلی سرو در فرهنگ ایران از گذشته‌های دور نماد جاودانگی و نامیرایی بوده است. این نماد در سنگ‌نگاره‌های قبل از اسلام و به شکل نماد ترمه در دوران پس از اسلام در هنرهای تجسمی و نگارگری‌های ایرانی قابل مشاهده است.

 

معرفی درخت اردوج ( سرو کوهی)

 

همان‌طور که اشاره شد، اردوج به سه صورت درخت، درختچه و یا گیاه خزنده روییده و تا ارتفاع ۲۰ – ۶ متر رشد می‌کند. قطر تنه این درخت نیز به ۲ متر می‌رسد. شاخه‌های اردوج بلند و باریک و به قطر ۰.۷ تا ۱.۳ میلی‌متر می‌باشد. سرو کوهی یونانی، دارای تاجی مخروطی، پهن یا گرد و نامنظم است. برگ‌های این درخت همانند برگ‌های درخت سرو کوهی ایرانی در نهال‌های جوان به صورت سوزنی و به طول ۱۰ – ۸ میلی‌متر بوده و در درختان بالغ به شکل فلس‌هایی به طول ۳ – ۰.۶ میلی‌متر می‌رویند.

 

معرفی درخت اردوج ( سرو کوهی)

 

درخت اردوج دو پایه بوده و پایه‌های نر و ماده به صورت جداگانه بر روی دو درخت قرار دارند. مخروط‌های نر به قطر ۴ – ۳ میلی‌متر است و گرده‌افشانی آن‌ها در اوایل بهار صورت می‌گیرد. میوه این درخت مشابه درخت مای‌مرز (سرو کوهی ایرانی) سِته و به قطر ۱۱ – ۶ میلی‌متر می‌باشد. میوه‌ها به رنگ آبی مایل به سیاه با جوانه‌های مومی سفید رنگ هستند و ۶ – ۳ عدد بذر را در درون خود جای داده‌اند.

 

معرفی درخت اردوج (سرو کوهی)

 

این درخت دارای عمر بسیار طولانی در حدود ۲۰۰۰ سال بوده و در برابر شرایط مختلف زیست‌محیطی و آفات مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در برخی منابع آمده است، چوب الگوم که در کتاب مقدس انجیل به آن اشاره شده از این گونه‌ی گیاهی می باشد.

 

معرفی درخت اردوج (سرو کوهی)

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *