مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت انجیلی

  • 1399-12-19

درخت انجیلی با نام علمی Parrotia persica متعلق به خانواده Hamamelidaceae می‎‌باشد. این درخت کهن یادگار دوران یخبندان بوده و قدمت آن به بیش از ۱۷ هزار سال می‌رسد. درخت انجیلی بومی جنگل‌های شمال ایران و کشور آذربایجان می‌باشد. این درخت یکی از شگفت‌انگیزترین گونه‌های گیاهی است که قدرت پروردگار را به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد. درخت انجیلی به دلیل چوب بسیار سخت آن به Persian iron wood (چوب آهنین پارسی) نیز معروف بوده و در گویش‌های محلی به نام‌های انجیلو، آسوندار، انجول، تویی، تفی، زوند، توتوی و سرآغاجی خوانده می‌شود.

 

معرفی درخت انجیلی

معرفی درخت انجیلی

قامت این درخت به ۳۰ -۲۵ متر و گستردگی تاج آن به ۸ – ۱۵ متر می‌رسد. پوست تنه به رنگ قهوه‌ای و خاکستری است و به مرور زمان قسمت‌هایی از پوست جدا شده و  لکه‌های کرمی و سفیدی به وجود می‌آورند. قطر تنه حداکثر ۱.۵ متر است اما باید توجه داشت که با رویدن چند درخت انجیلی در کنار هم، تنه آن‌ها به یکدیگر جوش خورده و به صورت یک تنه واحد دیده می‌شوند.

 

معرفی درخت انجیلی

 

شاخه‌ها نیز با ایجاد پیچ و تاب‌هایی به یکدیگر جوش خورده و شبکه‌هایی دیدنی و جالب پدید می‌آورند. به طور کلی می‌توان گفت رشد طولی و عرضی این درخت مشابه می‌باشد بدین معنی که قطر تنه اصلی و شاخه‌ها تفاوت چندانی بایکدیگر ندارند. رشد درخت انجیلی کند بوده و در طول یک سال تنها نیم متر به صورت طولی رشد خواهد داشت.

 

 

معرفی درخت انجیلی

 

از دیگر اجزای جذاب این درخت به برگ‌های هزار رنگ آن می‌توان اشاره کرد. برگ‌ها دارای ۱۵ – ۶ سانتی‌متر طول و ۱۰ – ۴ سانتی‌متر عرض و حاشیه دندانه‌دار هستند. برگ‌های جوان درخت به رنگ قرمز و بنفش بوده و در تابستان به رنگ سبز روشن و تیره دیده می‌شوند.

 

معرفی درخت انجیلی

 

با فرا رسیدن پاییز، زیبایی این درخت چندین برابر شده و برگ‌ها به تناژی متنوع از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی می‌گرایند. تنوع رنگ در برگ‌ها تا حدی است که تصور می‌شود چند درخت با رنگ‌های متفاوت در کنار یکدیگر قرار دارند. این گیاه به عنوان درخت زینتی در کنار معابر کشورهای اروپایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. این درحالی‌ست که بسیاری از افراد این درخت زیبا که خواستگاه اصلی آن کشور عزیزمان ایران است را نمی‌شناسند.  

 

معرفی درخت انجیلی

معرفی درخت انجیلی

گل‌های درخت انجیلی بدون گلبرگ و فقط دارای پرچم هستند و در اواخر زمستان و اوایل بهار پدیدار می‌شوند. میوه این درخت نیز به صورت کپسول‌های چوبی، به فرم تخم‌مرغی بوده و شامل دو قطعه است که دو دانه را دل خود جای می‌دهد.

 

معرفی درخت انجیلی

 

در نوشتار آینده به بررسی چوب این درخت اسرارآمیز خواهیم پرداخت.


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *