مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت اکالیپتوس

  • 1399-12-23

درخت اکالیپتوس با نام علمی Gum tree و نام انگلیسی Eucalyptus بومی استرالیا و برخی نواحی گینه نو، اندونزی و فیلیپین می‌باشد. قدمت انتشار این درخت در سایر نقاط جهان به حدود ۲۰۰ – ۱۰۰ سال می‌رسد. درخت اکالیپتوس در حدود ۷۰ سال پیش وارد ایران شده و در برخی از شهرها کاشته می‌شود. این درخت در نواحی گرمسیری و معتدل رشد بهتری خواهد داشت.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

این درخت بر اساس گونه، دارای برگ‌هایی با اشکال متفاوت است اما به طور کلی، برگ‌های آن بیضی، بلند و باریک به طول ۲۵ – ۱۶ سانتی‌متر و پهنای آن ۳ – ۲ سانتی‌متر می‌باشد. این برگ‌ها به رنگ سبز  و تا حدودی ضخیم هستند. اکثر گونه‌های اکالیپتوس همیشه سبز هستند اما در این میان تعدادی از گونه‌ها برگریز بوده و برخی بر اثر سرمای شدید برگ‌های خود را از دست می‌دهند.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

اگر برگ‌های اکالیپتوس در مقابل نور خورشید مشاهده شوند، نقاطی بر روی آن دیده شده که کیسه‌های ترشحی برای تولید روغن هستند.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

روغن استخراج شده از برگ‌ها معطر بوده و علاوه بر کاربرد آن در صنایع آرایشی و بهداشتی، خاصیت حشره‌کشی نیز دارد. این روغن برای از بین بردن باکتری‌ها و همچنین درمان بیماری‌های تنفسی کاربرد دارد.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

درختان اکالیپتوس با توجه به نوع آن‌ها، به صورت درخت یا درختچه روییده و به ۴ دسته کوتاه، متوسط، بلند و بسیار بلند تقسیم می‌شوند. به طور کلی، قامت این درختان در محدوده ۱۰ تا ۶۰ متر می‌باشد. این درخت بسیار سریع‌الرشد بوده و توجه بسیاری از کشورها را برای ساخت جنگل‌های مصنوعی به خود جلب کرده است. میوه این درخت صمغ نام دارد؛ همین دلیل درخت اکالیپتوس به درخت صمغ نیز معروف است.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

تنه درخت اکالیپتوس خاکستری و خاکستری مایل به قهوه‌ای یا زرد بوده و پوسته آن به راحتی از تنه جدا می‌شود. چوب این درخت به قرمز رنگ و بسیار متراکم و با دوام بوده و اغلب در صنعت راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

اکثر گونه‌های این درخت به سرما حساس هستند. نواحی گرمسیری و معتدل بهترین شرایط برای رشد اکالیپتوس است. ریشه‌های این درخت بلند و قوی بوده و توانایی جذب آب از اعماق زمین را داراست. همچنین این درخت در برابر آب‌های شور نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 

از خواص پزشکی اکالیپتوس به درمان سرماخوردگی و سینوزیت، تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت آرام‌بخشی، درمان شوره سر، سرفه، تسکین دهنده درد مفاصل، درمان عفونت ادراری، خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی، پاکسازی هوا و… می‌توان اشاره کرد. این گیاه در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

درخت اکالیپتوس رنگین کمان یا دلتا، گونه‌ای عجیب و جذاب از اکالیپتوس است که دارای تنه‌ای رنگی بوده که منظره بسیار زیبایی را پدید می‌آورد.

 

معرفی درخت اکالیپتوس

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *