مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت نراد

  • 1399-11-15

این درخت با نام علمی Abies Nordmannaina و نام انگلیسی Abrdmann Fir از دسته مخروطیان و راسته‌ کاجیان می‌باشد. درخت نراد، بومی آمریکای شمالی و مرکزی، اروپا و آسیا بوده و به صورت بذر به کشور ما وارد می‌گردد. درخت نراد

 

معرفی درخت نراد

 

این درختِ سوزنی برگ، بسته به نوع آن، شامل درختان بوته‌ای و بلند قد شده که ارتفاع آنان از ۵۰ سانتی‌متر تا ۸۰ متر می‌رسد. تنه اصلی درخت به قطر ۴-۰.۵ متر و به صورت فلس‌دار، کرک‌دار یا صاف، به رنگ خاکستری دیده می‌شود. فرم درخت نراد مخروطی شکل بوده و در انواع گوناگون، ۱۸-۸ متر از محیط اطراف خود را تحت پوشش قرار می‌دهد. این درخت برای ایجاد جنگل، فضای سبز و به عنوان درخت تأکیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی درخت نراد

 

همان‌طور که اشاره کردیم، نراد سوزنی برگ بوده و از درختان همیشه سبز به شمار می‌آید. برگ‌ها کوتاه و به طول ۶.۵-۲ سانتی‌متر، شق و نوک تیز هستند و سراسر شاخه‌ها را پوشانده‌اند. این برگ‌ها بر خلاف برگ‌های درخت کاج، به صورت خوشه‌ای نیستند و در طیفی از رنگ‌های زرد، سبز و آبی نمایان می‌شوند و به مرور زمان به رنگ سفید گرایش می‌یابند.

 

معرفی درخت نراد

 

شاخه‌های فوقانی به سمت بالا رشد کرده و شاخه‌های تحتانی تا حدودی به سمت پایین آویخته‌اند. هر شاخه، دارای چند شاخه جانبی مسطح می‌باشد. با هرس هر شاخه، چند شاخه‌ی جدید در آن محل می‌روید؛ شاخه‌های جوان به رنگ سبز مایل به زرد یا زیتونی پدیدار می‌شوند.

 

معرفی درخت نراد

 

میوه‌های درخت نراد به شکل مخروط استوانه‌ای با رنگ‌های زرد، سبز زیتونی و بنفش به صورت ایستاده بر شاخه‌ها می‌رویند. این میوه‌ها طولی معادل ۵ تا ۱۴ سانتی‌متر داشته و در مقایسه با سایر میوه‌های مخروطی، جنس نرم‌تری دارند. مانند درخت کاج، بذرها درون فلس‌های میوه قرار گرفته و پس از بلوغ میوه و باز شدن فلس‌ها، بر روی زمین ریخته و در شرایط مناسب می‌رویند.

 

معرفی درخت نراد

 

برای کاشت بذرهای درخت نراد، یک دوره تیمار سرمایی الزامیسیت. بدین منظور بذر را به مدت ۳۰ روز در دمای ۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌کنند.

این درخت برای رشد به شرایط آفتابی و نیمه آفتابی نیاز دارد هرچند که در آب و هوای سرد مقاومت چشمگیری از خود نشان می‌دهد. به طور کلی درختان نراد به مراقبت خاصی نیاز ندارند. درختان کریسمس معمولاً از میان این نوع درخت انتخاب می‌گردند.

 

معرفی درخت نراد

 

برخی از گونه‌های نراد عبارتند از:

  • نراد فریزر (Abies fraseri)
  • نراد بزرگ (Abies grandis)
  • نراد کره‌ای (Abies koreana)
  • نراد قفقازی (procera Abies nordmanniana)
  • نراد اصیل (Abies)

نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *