مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت گز

  • 1399-12-25

درخت گز با نام علمی Tamarix یکی از درختان دارای عمر طولانی است که سن برخی از آن‌ها به ۱۰۰۰ سال نیز می‌رسد. در حدود ۵ گونه‌ از این درخت در برخی مناطق ایران از جمله خوانسار، اصفهان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرج، شیراز و جنگل‌های شمال می‌روید.

 

معرفی درخت گز

 

درخت گز به ارتفاع ۶ – ۱۵ متر و قطر ۳۰ سانتی‌متر رشد خواهد کرد. تنه اصلی این درخت انشعاب و شاخه‌های زیادی داشته و اغلب با ایجاد پاجوش‌ به شکل درختچه در می‌آید. در شاخه‌های درخت گز شیره‌ای به نام گز انگبین وجود دارد که توسط نیش نیش حشره ای به نام Eriococus mannifer از شاخه ترشح شده و یکی از کمیاب‌ترین قندهای فروکتوز است که به صورت تنها در طبیعت موجود است. گز انگبین با نام‌های دیگر همچون گز خوانسار، گرگزو، انگبین‌گون، ترنجبین اصفهان، دهن‌القندول، عودالبرق، عراقا، دارشیشعان، قندول، شیشعان، دیش یولقون و شهد پارسی نیز شناخته می‌شود. شیرینی گز (سوغات اصفهان) نام خود را از شهد این درخت به عاریه گرفته است.

 

معرفی درخت گز
گز انگبین

 

برگ‌های درخت گز ریز، متراکم و به فرم لوزی روییده و با گردی از رنگ سفید دیده می‌شوند. این برگ‌ها مسطح و نوک تیز هستند و به دلیل طعم شور خود، تنها جهت تعلیف شتر مورد استفاده قرار گرفته و برای سایر دام‌ها مناسب نمی‌باشد.

 

معرفی درخت گز

 

در بهار و پاییز گل‌های قرمز رنگ همراه با ۵ پرچم در انتهای شاخه‌های این درخت روییده و منظره زیبایی را پدید می‌آورند.

 

معرفی درخت گز

 

چوب درخت گز سخت اما ترد و شکننده است. چوب برون به رنگ سفید و چوب درون به رنگ قرمز می‌باشد. از این چوب در صنایع مختلف چوبی و نجاری استفاده می‌شود.

 

معرفی درخت گز

 

به طور کلی، درخت گز در مناطق گرمسیر بیابانی و شور رشد بهتری خواهد داشت و به دلیل دارا بودن ریشه‌های بلند و قدرتمند، به خشکی مقاوم بوده و حیات خود را حفظ می‌کند. به علاوه، این درخت در بستر رودخانه‌های شور، مناطق ساحلی و حاوی خاک قلیایی نیز می‌روید. درخت گز برای تثبیت خاک و بیابان‌زدایی گزینه‌ای ایده‌آل می‌باشد.

 

معرفی درخت گز

 

اجزای مختلف این درخت در صنایع ساعت سازی، صنایع بهداشتی، سوخت خودرو، صنایع غذایی، هواپیماسازی، صنایع پزشکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونه گز روغن این درخت، در استان‌‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌روید اما روغن حاصل از این درختان پاسخ‌گوی نیاز داخلی کشور نبوده و این روغن از کشورهای فرانسه و هندوستان وارد کشور می‌شود.

 

معرفی درخت گز

 

از خواص پزشکی و دارویی این گیاه ارزشمند به درمان سرفه‌های مزمن، بواسیر، تسکین درد و عفونت دندان و لثه، یرقان، درد معده و… می‌توان اشاره کرد.

معرفی درخت بلوط

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *