مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت چنار

  • 1399-11-30

همان‌طور که در نوشتار معرفی درخت چنار اشاره شد، این درخت از درختان با شکوه و مقدس است. چوب تهیه شده از این درخت از انواع چنار به دست آمده و علاوه بر زیبایی خیره کننده، به دلیل استحکام و مقاومت بالا، در صنایع چوبی اهمیت ویژه‌ای دارد. درخت چنار به خوبی در ایران رشد کرده و منابع تولید چوب در داخل کشور را تأمین می‌کند. از همین رو به وفور در بازار یافت شده و نسبت به سایر چوب‌ها قیمت مناسبی دارد.

 

معرفی چوب درخت چنار

 

این چوب راست تار، همگن و نیمه سخت بوده و در دسته چوب‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد و مانند چوب افرا بافتی ریز دارد. معمولاً حلقه‌های سالانه در آن مشخص نیست. چوب برون، پهن است و در هنگام بریدن رنگ سفید روشن و مایل به زردی داشته و به مرور  در معرض هوا، به رنگ نارنجی کم‌رنگی گرایش پیدا می‌کند. چوب درون نیز رنگ صورتی مایل به خاکستری دارد و در مقطع شعاعی، پر مگسی‌های قرمز مایل به قهوه‌ای جلوه منحصر به فردی به این چوب بخشیده است. چوب درختان کهن نیز، قهوه‌ای براق است. درون برش هاي عرضي، اشعه‌هایی به صورت خطوط روشن برجسته با ذربين دستي قابل مشاهده هستند.  در میان گونه‌های متفاوت چنار، چوب چنار آمریکایی رنگ و طرح متنوع‌تری را داراست.

 

معرفی چوب درخت چنار

معرفی چوب درخت چنار

وجود نقش و نگارها و لکه‌های صدفی خاص چوب چنار، آن را به یکی از پرطرفدارترین چوب‌ها در صنایع و البته در میان دوست‌داران هنر و جامعه هنری تبدیل کرده است. رنگ سفید چوب چنار، باعث می‌شود خطاها و مغارخوری‌های نامناسب به راحتی دیده شود؛ به همین دلیل یکی از بهترین چوب‌ها برای هنر ارزشمند منبت‌کاری می‌باشد. همچنین، نقش هر تکه با تکه دیگر متفاوت بوده و انجام این هنر را خلاقانه‌تر و با شکوه‌تر می‌کند. چوب چنار در هنرهای معرق‌کاری، خاتم سازی و هنرهای مینیاتوری نیز طرح‌های منحصر به فردی خلق کرده است.

 

معرفی چوب درخت چنار

معرفی چوب درخت چنار

 

چوب چنار، رنگ‌پذیر و جلا پذیر است اما معمولاً به راحتی پردازش نمی‌شود. این چوب به دلیل استحکام فوق‌العاده، در ابزار و وسایلی که کاربرد زیاد و روزانه دارند، مانند دسته ابزار آلات صنعتی، درب اماکن متبرکه، روکش‌های چوبی، آلات موسیقی صندوق، صندلی، میز و… استفاده می‌شود.

معرفی چوب درخت چنار


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *