مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت کاج

  • 1399-11-14

در نوشتار معرفی درخت کاج به بررسی ویژگی‌های ظاهری این درخت پرداختیم. اکنون خصوصیات چوب این گیاه را بررسی خواهیم کرد.

چوب درخت کاج، در دسته چوب‌های نرم قرار می‌گیرد. همچنین بافت آن ریز، یکنواخت و با تراکم متوسط بوده، و به دلیل مقاومت بالا و دسترسی زیاد، پرکاربردترین چوب در صنایع ایران است. این درخت به سرعت رشد کرده و چوب‌های جدیدی را جایگزین درختان قطع‌شده می‌نماید. به همین خاطر یکی از منابع مهم چوب در سراسر جهان به شمار می‌آید.

 

معرفی چوب کاج

 

معرفی درخت کاج

چوب کاج به رنگ روشن و سفید مایل به کرم دیده شده و رگه‌هایی قهوه‌ای همراه با گره‌های ریز و درشت در آن به چشم می‌خورد. وجود گره‌ها در کنار زیبایی، با ایجاد حفره‌هایی باعث کاهش مقاومت چوب در برابر ضربه می‌گردد. چوب کاج به دلیل داشتن رنگ روشن، قابلیت تغییر رنگ در طیف وسیعی را داشته و به راحتی رنگ را بر سطوح خود می‌پذیرد.

 

معرفی چوب کاج

 

این چوب یکی از چوب‌های مورد علاقه نجاران برای ساخت وسایل مختلف است؛ زیرا خاصیت نرمی در کنار استحکام آن، پردازش بر روی چوب را بسیار آسان کرده ‌است. قاطعانه می‌توان گفت، چوب کاج به دلیل برخی ویژگی‌های خاص، یکی از مناسب‌ترین و پرکاربردترین چوب‌ها در صنعت مبلمان‌سازی است. مبلمان ساخته شده با این چوب، اغلب از سبک‌های معماری کلاسیک، سلطنتی و روستیک پیروی می‌کنند.

 

معرفی چوب کاج

 

مبلمان کاجی، نسبت به سایر چوب‌ها، بسیار مقرون به صرفه بوده و با کمی مراقبت، تا سال‌ها قابلیت استفاده دارند. چوب کاج مقاومت چندانی در برابر خراشیدگی و فرورفتگی ندارد، اما در برابر ضربه‌های ناگهانی و تنش تا حد زیادی عملکردی قوی از خود به نمایش می‌گذارد.

 

معرفی چوب کاج

 

به‌طور کلی درختان کاج مورد استفاده در صنعت مبل‌سازی به دو دسته کاج سفید و کاج زرد تقسیم می‌شوند؛ درختان کاج سفید بسیار بزرگ بوده و الوارهای بلند و صاف تولید می‌کنند. این درخت‌ها منبع اصلی چوب با کیفیت و با گره‌های کم‌تر هستند. چوب درختان کاج

 

معرفی چوب کاج
سرویس خواب ساخته شده از کاج سفید
میز و صندلی از چوب کاج زرد

 

در گذشته چوب کاج از کشورهایی نظیر اتریش، بلژیک، فنلاند، چک و برزیل به کشور ایران وارد می‌شد. اما به دلیل وجود محدودیت‌هایی، هم‌اکنون واردات چوب کاج از کشور روسیه انجام می‌پذیرد. روسیه یکی از عظیم‌ترین منابع چوب مرغوب در جهان را دارست.

 

معرفی چوب کاج

 

در مناطق سرد سیر، رشد درختان کند‌تر بوده و چوب تولید شده از کیفیت بیش‌تری برخوردار خواهد بود. در مناطق شمالی روسیه، چوب‌های کاجِ مرغوب، با تراکم متوسط، تولید شده و به ایران صادر می‌شود. این چوب به چوب روسی شهرت دارد. چوب درختان کاج

 

معرفی چوب کاج

 

کاج اشباع شده (کاج تحت فشار)، با پردازشی بر چوب، تولید شده و مقاومت چوب در برابر رطوبت را افزایش می‌دهد.

از چوب کاج در صنایع دیگر مانند تولید خمیر کاغذ، الوار ساختمانی، کابینت، درب و پنجره، ساخت واگن قطار، منبت‌کاری، اسنو برد و… استفاده می‌شود. چوب درختان کاج


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *