مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب راش

  • 1399-12-26

انواع چوب به واسطه نوع کاربرد در صنعت ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند. چوب درختان سوزنی‌برگ مانند سرو، کاج، نراد، سرخدار و چوب درختان پهن برگ مانند بلوط، افرا، توسکا، راش، اقاقیا، صنوبر، بید، گردو و… به طور کلی، چوب به دست آمده از این دو گروه درختان دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که عبارتند از وزن چوب که در سوزنی‌برگ‌ها نسبت به پهن‌برگ‌ها کم‌تر بوده و در نتیجه سبک‌تر و نرم‌تر هستند. به واسطه سبک بودن راحت‌تر شکل می‌پذیرند اما به همین دلیل داوم کم‌تری نیز دارند. تفاوت دیگر این دو نوع درختان در سرعت خشک شدنشان است که سوزنی برگ‌ها نسبت به پهن‌برگ‌ها زودتر خشک می‌شوند که این مسأله نیز می‌تواند در سرعت کاربری شان تاثیر داشته باشد. تفاوت در شکل و رنگ چوب نیز از دیگر تفاوت‌های درختان سوزنی‌برگ و پهن برگ می باشد که چوب درختان پهن برگ نقش و رنگ زیباتری نسبت به سوزنی برگ ها دارند و به همین دلیل بهتر از سوزنی برگ ها لاک و الکل را به خود میگیرد. به طور کلی، مصرف چوب درختان سوزنی‌برگ بیشتر است و در بسیاری از صنایع همچون کاغذسازی، قالب‌سازی ، ابزارآلات موسیقی و… استفاده می‌شود.

 

معرفی چوب راش
سوزنی‌برگ
معرفی چوب راش
پهن‌برگ _ راش

 

درخت راش tree Beech یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین درختان جهان محسوب می‌شود که به واسطه گستردگی آن به عنوان مادر جنگل نیز شناخته می‌شود. درخت راش از درختان پهن‌برگ است که تاکنون ۳۱ گونه از آن در نقاط مختلف دنیا شناسایی شده و با وجود برخی شباهت‌ها، به واسطه شکل، خواص و اقلیم دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در ایران، جنگل‌های راش سواحل جنوبی دریای خزر و آذربایجان را پوشانده است که از با کیفیت‌ترین انواع درخت راش در جهان به شمار می‌آیند که به عنوان راش شرقی orientalis Fagus نیز شناخته می‌شوند. درخت راش در مناطق مختلف ایران نام‌های مختلفی نیز دارد؛ از جمله راج، قزل کز، آلاش، مرس، چلر و قزل آغاج. از دیگر نمونه‌های راش می‌توان راش اروپایی sylvatica Fagus یا راش قرمز که راش مسی sylvatica Fagus Atropunicea نیز گفته می‌شود نام برد. چوب راش به شکل طبیعی رنگ کرم متمایل به قرمز دارد که در مجاورت نور به رنگ زرد متمایل می‌شود.

 

معرفی چوب راش

 

ویژگی های چوب راش

–  به واسطه وجود آوندهای پراکنده در ساختارش چگالی نسبتاً بالایی دارد.

 – از بافت یکنواخت و خوش تراشی برخوردار است.

– نیمه سنگین و سخت است.

– در برابر فشار مقاومت بالایی دارد.

– در برابر فرسایش نیز از مقاومت زیادی برخوردار است.

 – قارچ‌ها و حشرات نمی‌توانند به راحتی در آن نفوذ کنند.

 – دارای ضخامت زیادی است (قطر تقریبی۲ متر) که صفحات گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

 – عدم وجود گره در سطح چوب

 

معرفی چوب راش

 

معرفی چوب راش

 

 

 کاربردهای چوب راش در صنعت ساختمان

به طور کلی در صنعت ساختمان از چوب و محصولات آن در فضای داخلی Indoor و فضای خارجی Outdoor استفاده می‌شود. کاربرد آن در نمای خارجی ساختمان شامل نمای ساختمان، در و پنجره، نرده و.. و در فضای داخلی نیز به عنوان دیوارپوش، کفپوش (پارکت)، کابینت آشپزخانه و… است.

 

معرفی چوب راش

 

معرفی انواع چوب

 


نویسنده: نفیسه رضوانی‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *