مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

  • 1399-12-20

در نوشتار پیشین به معرفی درخت زبان گنجشک پرداختیم. اکنون چوب این درخت و کاربرد آن در صنعت را بررسی خواهیم کرد.

چوب زبان گنجشک از نظر سختی با چوب بلوط مقایسه می‌شود و حتی می‌توان گفت نسبت به چوب بلوط سخت‌تر می‌باشد. همچنین در دسته چوب‌های سنگین و با دوام قرار می‌گیرد. این چوبِ نرم، راست تار است اما در این میان، چوب‌هایی با الیاف خمیده به شکل چشم بلبلی نیز وجود دارند که بسیار کمیاب بوده و در میان هنرمندان صنعت چوب از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

مرز چوب درون و برون قابل تشخیص نبوده و در تناژهایی متنوع از رنگ‌های روشن زرد،کرمی، قهوه‌ای و بژ به سمت یکدیگر میل می‌کنند. رگه‌هایی زیبا و مواج بر بافت، جلوه‌ای خاص پدید می‌آورد و البته باید توجه داشت که رنگ این چوب مانند بسیاری از چوب‌ها به مرور زمان در تماس با نور خورشید به تیرگی می‌گراید.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

بافت این چوب به دلیل رشد کند آن متراکم بوده و مقاومت زیادی در برابر خش و ضربه از خود نشان می‌دهد. همچنین به دلیل قابلیت ارتجاعی و فرم‌پذیری بالا، به راحتی به اشکال مختلف درمی‌آید.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

این چوب یکی از پرکاربردترین ۱۶۸ گونه چوبی است که از آن برای تهیه ترموود بهره برداری می‌گردد. در فرایند تولید ترموود، چوب را در معرض حرارت قرار داده که با این روش تیمار، خواص مکانیکی و فیزیکی آن تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد. به دلیل افزایش مقاومت چوب ترمو در برابر رطوبت، پوسیدگی، نوسانات دمایی، حمله حشرات و آفات، اثرات اشعه فرابنفش خورشید و… از آن در وسایل و لوازم فضای بیرونی، نما، کفپوش، دیوارکوب، ظروف چوبی و… و در انواع شرایط آب و هوایی استفاده می‌شود.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

چوب زبان گنجشک پیش از تبدیل به ترموود، دارای بویی ناخوشایند بوده و دوام زیادی در برابر حمله آفات و پوسیدگی ندارد؛ اما پس از تبدیل به چوب ترمو، بوی مطبوع چوب سوخته به خود گرفته و مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی از خود نشان می‌دهد به طوری که بالاترین درجه دوام طبق استاندارد EN350 را به خود اختصاص داده است. در این فرایند رنگ این چوب تیره می‌شود و پس از رنگ‌کاری با سیلر، کیلر و پلی استر شباهت زیادی به چوب بلوط پیدا خواهد کرد تا حدی که تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار دشواری می‌باشد.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک

 

چوب ترمو زبان گنجشک مورد نیاز در کشور، عمدتاً به صورت وارداتی تأمین می‌گردد. الوارهای خام اش توسط کارخانه ترموود لاپلند از جنگل‌های آلمان تهیه شده و در کشور فنلاند به ترموود تبدیل شده و به کشورهای دیگر صادر می‌گردد.

از چوب زبان گنجشک در ساخت جعبه‌های چوبی، چوب بیسبال و هاکی و بیلیارد، آلات موسیقی و… استفاده می‌شود.

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک
جعبه چوبی آریا

 

معرفی چوب درخت زبان گنجشک


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *