مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی گیاه اسطخدوس

  • 1399-12-25

اسطخدوس (لاوندر) با نام علمی LAVANDULA STOECHAS متعلق به خانواده نعناعیان (LAMIACEAE) و بومی کوه‌های شمال اسپانیا و غرب مدیترانه می‌باشد. این گیاه با دیگر نام‌های خیردشتی، آنس لارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله، تلخ، گل لاوند و شاه اسپرم رومی و در زبان انگلیسی با نام‌های Spanish lavender،topped lavender نیز خوانده می‌شود. تاکنون ۳۹ جنس از اسطخدوس در جهان شناخته شده است.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

  این گیاه به صورت بوته‌هایی همیشه سبز و پر شاخه به ارتفاع ۶۰ – ۳۰ متر می‌روید. ساقه‌های گیاه دارای مقطع ۴ گوشه و ساقه‌های گل‌دهنده بدون برگ می‌باشند. برگ‌ها کشیده، متقابل، و دارای کرک‌های سفید هستند. این برگ‌ها به صورت سنبله در پاییز روییده و به رنگ‌های خاکستری، سبز، صورتی یا بنفش دیده می‌شوند.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

گل‌های لاوندر در تیر و مرداد در طیف وسیعی از رنگ‌های بنفش و ارغوانی پدیدار می‌شوند. گل‌ها با بخشیدن جلوه‌ای زیبا، آن را  به یک گیاه زینتی تبدیل می‌کنند. اسطخدوس در حدود ۳ سال پس از کاشت، بیش‌ترین میزان گل‌دهی و ارتفاع را داراست. سرشاخه های دارای برگ و گل لاوندر برای مصارف درمانی و اسانس‎گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین زمان برای برداشت گیاه لاوندر، روزهای آفتابی، گرم و خشک است که ۵۰% گل‌ها باز شده‌اند.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

معرفی درخت آزاد

عطر اسطخدوس باعث دفع حشرات و جلوگیری از آسیب به سایر محصولات باغ و مزارع می‌گردد. از طرف دیگر، گل‌های آن بسیار مورد علاقه زنبورهای عسل بوده و عسل تولید شده از آن دارای کیفیت و خواص دارویی زیادی می‌باشد. امروزه به دلیل مصارف و خواص متنوع اسطخدوس، مزارع زیادی برای کشت آن به وجود آمده‌اند. بوته‌های اسطخدوس همچنین، برای ایجاد پرچین گزینه مناسبی هستند. میوه لاوندر شامل ۴ فندوقه است که پس از بالغ شدن به فرم بیضی و رنگ قهوه‌ای شفاف در می‌آیند.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

لاوندر دارای سیستم ریشه‌ای قوی و نفوذگر است؛ به طوری که به آب‌های زیرزمینی دسترسی یافته و به خشک‌سالی مقاوم می‌گردد. این گیاه تا ۱۵ سال در زمین اولیه باقی می‌ماند؛ بنابراین قبل از کاشت باید شرایط مناسب و کافی برای رشد آن در نظر گرفته شود.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

از خواص این گیاه معجزه‌گر درمان زخم‌ها، رماتیسم، زکام، آسم، برونشیت، دل‌پیچه، درد سینه، تنگی نفس، میگرن، سرفه، اگزما، اختلالات دستگاه گوارش و بهبود درد و جای نیش حشرات را می‌توان نام برد. لاوندر همچنین  بی‌حس‌کننده، آرام‌بخش، ضدباکتری و نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی، افزایش‌دهنده شیر مادر، نشاط‌آور، باز کننده انسداد عروق، مسهل بلغم و سودا به ویژه سودای مغز و ضدعفونی‌کننده دستگاه مجاری ادراری نیز می‌باشد.

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 

به علاوه، این گیاه در آروماتراپی (رایحه درمانی) یکی از مؤترین اسانس‌ها به شمار می‌آید. اسطخدوس در صنعت عطرسازی، اسپری‌های خوش‌بو کننده و حشره‌کش‌ها و همچنین تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد گسترده‌ای دارد.  

 

معرفی گیاه اسطخدوس

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *