مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

  • 1399-11-14

صنعت چوب با توجه به قدمت دیرینه‌اش از دیرباز در سرتاسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و از آنجا که جنگل‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشورها هستند لذا تأمین چوب نیز یکی از دغدغه‌های اصلی در مناطق گوناگون محسوب می‌شود. صادرات چوب

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

با افزایش تقاضا برای تولید صنایع و محصولات چوبی، میزان سرانه مصرفی چوب نیز افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که در ۴۰ سال اخیر یک میلیارد هکتار از درختان کره زمین به منظور تولید چوب قطع شده‌اند که این رقم برابر با قاره اروپا می‌باشد.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

صنعت‌گران چوب در صورت امکان، بخشی از نیاز تولیدی خود را از چوب‌های مرغوب کشور خود و برخی دیگر را از طریق وارد کردن چوب سایر کشورها تأمین می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که صادرات چوب و فراورده‌های آن در مقیاس جهانی و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۲- ۱۹۹۳ حدود ۱۷۰ میلیارد دلار ارزش داشته و روند کلی صادرات تا به امروز صعودی بوده است.

بزرگترین کشورهای صادرکننده چوب عمدتاً در قاره‌های اروپا و آمریکا قرار دارند زیرا آب و هوای شرجی و خاک حاصلخیز آن‌ها موجب شده که درصد بالایی از جنگل‌های وسیع و پُردرخت در این دو قاره واقع شوند. با این وجود، همه کشورهای پُردرخت این مناطق، صادرکنندگان بزرگی در صنعت چوب به شمار نمی‌آیند.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

طبق آمار و ارقام سال‌های گذشته، ده کشور برتر صادرکننده طی بازه زمانی مورد نظر به ترتیب: کانادا، آمریکا، سوئد، فنلاند، فرانسه، روسیه، چین، اندونزی و اتریش هستند. کشور کانادا سالانه ۳۱ میلیارد کیلوگرم چوب و فرآورده‌های مربوط به آن را صادر می‌کند.

معرفی برندها و تولید کنندگان ورق‌های چوبی در جهان

 

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

جایگاه دوم در میان کشورهای صادرکننده چوب به ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد. این کشور حدود ۱۹ میلیارد کیلوگرم چوب، ذغال چوب و انواع محصولات دیگر را به چین، کانادا، مکزیک و کشورهای دیگر صادر می‌کند.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

سوئد سومین کشور صادرکننده چوب در جهان است که هر سال صادرات حدود ۱۸ میلیارد کیلوگرم چوب و فرآورده‌های آن را در برنامه‌های صادراتی خود جای داده است. فنلاند با صادرکردن ۱۶ میلیارد کیلوگرم چوب در جایگاه بعد از سوئد قرار دارد. ۲۰ درصد از درآمد این کشور از طریق جنگلداری به دست می‌آید.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

کشورهای فرانسه، روسیه، چین، اندونزی، اتریش، آلمان و برزیل نیز در رتبه‌های برتر قرار دارند، هرچند درباره ترتیب جایگاه‌های آن‌ها نظرات مختلفی وجود دارد. برخی تحقیقات، روسیه و آلمان را با ۱۴ میلیارد کیلوگرم و برزیل را با ۱۱ میلیارد کیلوگرم در جایگاه‌های بعدی صادرات چوب قرار داده‌اند.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

شایان توجه است که کشور روسیه از لحاظ صادرات الوار در جایگاه دوم جهان و از لحاظ صادرات تخته سه لا در جایگاه سوم دنیا قرار دارد. اگرچه گزارشات حاکی از این است که روسیه در سال ۲۰۲۰ جایگاه خود را بسیار ارتقاء داده و از کانادا پیشی گرفته و هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده الوار چوب نرم در جهان است.

 

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

از دیگر صادرکنندگان چوب باید به آمریکای شمالی اشاره کرد که ۸ درصد از جنگل‌های جهان را در اختیار دارد. این کشور از ۱۰۰ سال گذشته تا کنون تعداد درختان جنگلی خود را افزایش داده و با درختکاری توأم با نظارت، آسیب‌های ناشی از جنگل‌زدایی را برطرف نموده است.

ایران نیز در بهترین حالت در سال ۲۰۰۳ تنها حدود ۰۱/۰ درصد بازار صادرات جهانی و ۱/۰ درصد بازار آسیا را به خود اختصاص داده است که بسیار ناچیز است و جای کار بسیار دارد.

کشورهای پیشرو در صنعت صادرات چوب

 

 


نویسنده: اعظم داودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *