مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت دوم

  • 1399-11-23

همانطور که در مطلب غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول گفته شد بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت رسمی فائو (FAO) در سال ۲۰۲۰، ده کشورِ دارای بیشترین مساحت جنگل به ترتیب عبارتند از: روسیه با ۸۱۵ میلیارد اصله درخت، برزیل با ۴۹۷ میلیارد درخت و کانادا با ۳۴۷ میلیارد اصله درخت، همچنین آمریکا با دارا بودن ۳۱۰ میلیارد درخت در رتبه چهارم قرار گرفته و چین با ۲۲۰ میلیارد درخت رتبه پنجم را دارد. کشورهای دیگری که به لحاظ دارا بودن تعداد قابل توجه درخت شناخته شده هستند به ترتیب: استرالیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، اندونزی، پرو و هند هستند.

۵- چین

چین هم یکی از بزرگترین و البته پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست که کمترین فضای سبز را نسبت به سایر کشورهای این فهرست دارد. چین با ۲۲۰ میلیارد اصله درخت حدود ۴/۵ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. فقط ۱۸% از خاک این کشور را جنگل‌ها تشکیل داده‌اند که همان هم فضای زیادی است. اما متأسفانه جنگل‌های چین در خطر نابودی قرار دارند چرا که به مرور زمان برای مدرنیزه کردن کشور و شهرنشینی از بین می‌روند. هرچند چینی‌ها در تلاش هستند تا یک چهارم فضای کشور خود را سبز و پوشیده از جنگل کنند.

معرفی غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های چین

 

۶- استرالیا

پس از کشور چین، این استرالیاست که نسبت به فضایی که دارد کمترین جنگل را در خود جای داده است اما همچنان در فهرست کشورهایی قرار گرفته که بزرگ‌ترین جنگل‌ها را دارند. استرالیا با ۱۳۴ میلیارد اصله درخت حدود ۳/۳ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. فقط ۱۹% این کشور پوشیده از جنگل است که شاید بتوان گفت این درصد کم، بیشتر به دلیل وجود شرایط کویری در بیشتر مناطق این کشور است. به دلیل موقعیت جغرافیایی دورافتاده و متفاوت از سایر کشورها، حیات وحش بسیار متفاوتی در این کشور می‌توان یافت.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های استرالیا

 

۷- جمهوری دموکراتیک کنگو

کنگو برخلاف مساحت کوچکی که دارد، با ۱۲۶ میلیارد اصله درخت حدود ۱/۳ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است و ۵۲% از این کشور پوشیده از جنگل است که این باعث می‌شود کنگو پس از روسیه دومین کشوری باشد که بیش از نیمی از آن پوشیده از فضای سبز و جنگل است. بیشتر این کشور پوشیده از جنگل‌های بارانی گرمسیری است که توسط رودخانه‌های آبگیر کنگو تغذیه می‌شوند. به دلیل شرایط آب و هوایی که در این کشور وجود دارد، جنگل‌های آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند و حیوانات و گیاهان متنوع و گوناگونی در آن یافت می‌شود. اما متأسفانه به‌خاطر اختلافات داخلی که در این کشور وجود دارد، این زیبایی‌ها از نظر گردشگران دور مانده است.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل های کنگو

 

۸- اندونزی

اندونزی برخلاف مساحت کوچکی که دارد، بهترین جنگل‌های محافظت شده را دارد. اندونزی با ۹۲ میلیارد اصله درخت حدود ۳/۲ درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است و بیش از ۴۵% از زمین این کشور پوشیده از جنگل است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که دارد، بارش باران در این کشور زیاد است که باعث رشد جنگل‌ها شده است. برخی از گونه‌های نایاب پرندگان و حیوانات را نیز می‌توان در جنگل‌های اندونزی دید. هرچند جنگل‌های این کشور نیز به دلیل افزایش جمعیت و ساخت و ساز در خطر هستند.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت اول
جنگل‌های اندونزی

 

۹- پرو

جنگل‌های آمازون وسعت زیادی داشته و در آمریکای جنوبی واقع شده‌اند، این جنگل‌ها در شرق از اقیانوس اطلس شروع می‌شود و در غرب تا رشته کوه‌های آند ادامه پیدا می‌کند. گستردگی آمازون کشورهای ونزوئلا، گویان، پرو، اکوادور، بولیوی، سورینام، کلمبیا و البته برزیل را در برمی‌گیرد. البته همان‌طور که قبلاً گفتیم، برزیل با مالکیت ۶۰ درصد مساحت کلی این جنگل، نقشی اساسی در این بین دارد و بعد از آن پرو با ۱۳ درصد جایگاه دوم را در اختیار دارد. شرق پرو عمدتاً شامل جنگل‌های مرطوب گرمسیری از جنگل بارانی آمازون تشکیل می‌شود.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت دوم
جنگل‌های پرو

 

۱۰- هند

هند هفتمین کشور بزرگ جهان است که در این فهرست در رده دهم بزرگترین جنگل‌های دنیا قرار گرفته است. هند با ۷۲ میلیارد اصله درخت حدود ۸/۱درصد از پوشش جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور از لحاظ جغرافیایی بسیار متنوع است به‌گونه‌ای که موجب شده جنگل‌های گوناگونی در قسمت‌های مختلف این کشور برویند. هر یک از جنگل‌های این کشور اکوسیستم متفاوتی دارند و حیوانات بزرگ و کوچک مختلفی نیز در آن‌ها دیده می‌شوند. جنگل‌های هند دارای گیاهان دارویی بسیاری نیز می‌باشند.

 

غنی‌ترین کشورها از نظر داشتن درخت و جنگل قسمت دوم
جنگل‌های هند

 


نویسنده: اعظم داودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *