مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

مشخصات ظاهری ترموود

  • 1399-01-24

از دیرباز چوب های مورد استفاده در فضای باز را با اعمال حرارت و یا تزریق مواد، مقاوم سازی می کردند. تا اینکه در سال ۱۹۹۵ در آلمان کشف کردن که با اعمال حرارت تا دمای ۲۴۰ درجه سانتی گراد در سیکل مشخص در طی ۴۰ ساعت، ساختار کریستال شده ای در چوب ایجاد می شود که این ساختار باعث افزایش مقاومت چوب در برابر شرایط جوی خواهد بود. پس از آن این تکنولوژی از آلمان به فنلاند به دلیل کثرت درخت در آن منطقه انتقال پیدا کرد و با نام تجاری ترمو وود به تولید رسید.

مشخصات ترمو وود به دو بخش مشخصات ظاهری و مشخصات باطنی تقسیم می شود.

در نمونه های کاج (نوئل و اسکاندیناوی) که تعاریف آنها و تمایزات ظاهری در بخش های بعد توضیح داده می شود رنگ شتری، مایل به قهوه ای (زرد نباشد)، گره های قهوه ای سوخته (گره نباید تمایل به سفید داشته باشد) (چوب کاجی که بافت شتری رنگ داشته باشد ولی گره آن قهوه ای نشده باشد، ترمو وود نیست و با ابزاری مانند ماکروویو، فقط رنگ چوب تغییر کرده و فرآوری ترمو روی آن انجام نشده).

در نمونه کاج ها، از بافت های جوان و لایه مرکزی چوب باید استفاده شده باشد، بدین صورت که  اگر از سطح مقطع چوب به لایه های چوب نگاه کنید، نیم دایره های کامل را مشاهده خواهید کرد و خطوط بیرونی چوب نیز، مبین قطر کم تنه درخت خواهد بود.

مشخصات ظاهری ترموود

در نمونه های کاج کانادایی به دلیل متناسب بودن میزان رشد بافت تابستانی به نسبت بهاره، درختانی های با قطر بیشتر بریده میشوند و نیازی به لایه مرکزی بودن سطح مقطع درخت یا جوان بودن آن نیست. تنها مسئله ای که در چوب های کاج کانادایی (سوپرکاج) اهمیت دارد، حجم گره و ابعاد گره آن می باشد. (در این گونه چوب ها، عمدتا گره کوچک و زیاد وجود ندارد، همچنین گره مرده نیز به نردت وجود دارد) قطر دایره گره نباد بیش از دو سوم عرض چوب باشد.

در گونه های کاج، جنسیت(نر یا ماده) بودن چوب اهمیتی ندارد.

در گونه های پهن برگ، چوب هایی که عمدتا برای کف(دک) استفاده می شود. این نوع چوب ها که بیشتر در تیره های ون (ASH) و گردو ارائه می شود، رنگ تیره تر(قهوه ای) و بدون گره می باشد. این چوب ها از تراکم بیشتری به نسبت گونه های کاج برخوردار هستند. همچنین در این تیره از ترمو وود ها، گره وجو ندارد، بافت های میانی و از درختان بزرگ به عنوان نمونه های مطلوب برای تیمار انتخاب می شوند.

مشخصات درونی چوب:

مشخصات درونی چوب ترمو را می توان به شرح زیر در حالت مختصر تشریح کرد.

  • چوب های ترمو در مقایسه با چوب های خام هر گونه، رنگ تیره تر(در پهن برگ ها قهوه ای تیره و در سوزنی برگ ها کرمی و شتری) دارند
  • در چوب های ترمو، کاهش میزان PH وجود دارد که دال بر اسیدی تر شدن خود چوب ترمو است(این موضوع می تواند در تمیز دادن چوب اصل و غیر اصل، به شما کمک کند)

در چوب های ترمو، افزایش کریستالها در سلولز چوب، کاهش استیله، کاهش پلیمر و کاهش هیدرات ها در همه ی سلولز اتفاق می افتد که نکته اصلی در تشخیص میکروسکوپیک چوب ترمو از غیر ترمو  می باشد.

3 نظر ثبت شده است

  1. استحکام کدام نوع ترموود بیشتر است؟ کاج یا زبان گنجشک

    1. با سلام. با توجه به ویژگی هایی چوبها، ترموچوب زبان گنجشک، با دوام تر بوده و استحکام بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *