مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت بارانک

  • 1399-12-25

درخت بارانک با نام علمی Sorbus torminalis L متعلق به خانواده گل‌سرخیان است. خواستگاه اصلی این درخت رشته‌کوه‌های البرز، مناطقی از اروپا و قفقاز و آسیای کوچک و جنوب تا شمال آفریقا می‌باشد. در ایران از جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی تا جنگل‌های گرگان دیده شده و یکی از گونه‌های نادر در این جنگل‌ها به شمار می‌‌آید. مردمان محلی، درخت بارانک و اَلَندَری را که شباهت زیادی به یکدیگر دارند یک گونه می‌دانند؛ در حالی که به لحاظ علمی، این درختان دو گونه متفاوت می‌باشند؛ اگرچه تشخیص آن‌ها دشوار است. این درخت با نام‌های میانز، گارن و الم دلی در زبان فارسی نیز شناخته می‌شود. درخت بارانک در اروپا از درختان گران‌بها بوده و به همین سبب به آن “خاویار جنگل” می‌گویند.

 

 

معرفی درخت بارانک

 

درخت بارانک تک‌زی بوده و اغلب در میان گونه‌های گیاهی دیگر دیده می‌شود. قامت این درخت تا ۳۵ متر و قطر تنه آن تا ۰.۵ متر رشد می‌کند. پوست تنه درخت صاف و به رنگ خاکستری و شاخه‌ها به رنگ قهوه‌ای می‌باشند. شاخه‌ها به صورت کمانی هستند و تاجی گسترده می‌سازند.

 

معرفی درخت بارانک

 

برگ‌های بارانک مرکب بوده و از ۲۹ – ۱۹ برگچه تشکیل شده است. هر برگچه نیز دارای ۹ – ۵ لوب نوک تیز همراه با بریدگی‌های عمیق و حاشیه دندانه‌دار است. این درخت خزان‌پذیر است و برگ‌های رنگارنگ آن در پاییز مناظر زیبایی خلق می‌کند.

 

معرفی درخت بارانک

 

معرفی درخت بارانک

 

درخت بارانک تک پایه بوده و گل‌های دو جنسه آن در اواخر بهار می‌رویند. این گل‌ها به رنگ سفید و به شکل خوشه‌ای است و گرده‌افشانی آن‌ها به وسیله حشرات انجام می‌شود.

 

معرفی درخت بارانک

 

در فصل پاییز گل‌ها به میوه تبدیل می‌گردند. این میوه‌ها شفت‌دار، تخم‌مرغی و به قطر ۱۵ -۱۰ میلی‌متر می‌رویند. میوه‌های درخت بارانک سبز حنایی یا قهوه‌ای بوده و مصرف خوراکی و دارویی دارد. پرندگان و حشرات علاقه زیادی به میوه این درخت نشان می‌دهند. از خواص دارویی میوه‌ها به درمان اسهال و اسهال خونی، رماتیسم و کاهش قند خون می‌توان اشاره کرد.

 

معرفی درخت بارانک

 

می‌توان گفت درخت بارانک قادر به تحمل شرایط آب و هوایی متنوع و انواع خاک است؛ اما بهترین رشد را در هوای خنک و تابستانی و خاک لومی، غنی و مرطوب و محل آفتاب – سایه دارد. این درخت از طریق بذر، قلمه و پیوند T شکل قابل تکثیر می‌باشد.

 

معرفی درخت بارانک

 

چوب این درخت به رنگ قرمز بوده و دارای نقش و نگارهای بسیار زیباست. علاوه بر زیبایی، این چوب سخت و مستحکم است و در صنایع چوبی، به ویژه خارج از ایران، کاربرد فراوانی دارد.

 

معرفی درخت اکالیپتوس


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *