مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت نارون

  • 1399-12-23

درخت نارون با نام علمی Ulmus، متعلق به خانوادهUlmuceae  و یک سرده از تیره نارونیان است. این درخت زیبا بومی نیم کره شمالی بوده و برخی موطن آن را به ایران و ارمنستان و برخی به روسیه نسبت داده‌اند. نارون دارای ۱۳۰ گونه است که ۳ گونه از آن در ایران با نام‌های سایه خوش، وارون، دارون، دردار، سده، پشه‌دار، پشه غال، نازبن، بوقیصا وشجره البق خوانده می‌شوند. این درختان نقش مهمی در ایجاد فضای سبز و به عنوان تک درخت زینتی و درخت سایه‌افکن ایفا می‌کنند. درختان نارون تا ارتفاع ۳۰ متر رشد میکنند. در برخی گونه‌ها این قامت تا ۳۵ متر نیز افزایش می‌یابد.

 

معرفی درخت نارون

 

برگ‌های این درخت بیضی، متناوب و دارای دندانه‌هایی در لبه‌ها هستند. گل‌ها قبل از روییدن برگ‌ها بر شاخه‌ها روییده و گرده‌افشانی به وسیله باد انجام می‌پذیرد. میوه‌ی آن نیز مانند درخت ملچ فندوقه‌دار (سامار) و به طول ۱.۵-۱ سانتی‌متر است و در اردیبهشت و خرداد به صورت خوشه‌ای بر شاخه‌ها می‌روید.

 

معرفی درخت نارون

معرفی درخت نارون

 

پوست تنه درخت به رنگ قهوه‌ای پر رنگ، در ابتدا صاف بوده و با گذشت زمان شکاف‌هایی بر آن پدیدار می‌شود.

 

معرفی درخت نارون

 

درخت نارون گیاه مقاومی به شمار آمده و در بسیاری از شرایط آب و هوایی دوام می‌آورد؛ اما در آب و هوای معتدل و شرایط نور مستقیم رشد بهتری دارد. این درخت تا دمای ۱۵- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. همچین در انواع خاک لومی، شنی و ماسه‌ای با زهکشی مناسب به خوبی رشد می‌کند.

 

معرفی درخت نارون

 

از گونه‌های مشهور نارون در جهان، به نارون چتری، نارون سفید، نارون قرمز، اوجا، مَلَچ، نارون برگ‌ریز یا گل پشه‌ای، نارون چینی و نارون آمریکایی می‌توان اشاره کرد. سرعت رشد در گونه‌های مختلف این درخت متفاوت است.

 

معرفی درخت نارون
درخت مَلَچ

 

درخت نارون نیازمند هرس سبک در اواخر تابستان و زمستان است. هرس در اوایل اردیبهشت تا اوایل تابستان، احتمال ابتلاء درخت به بیماری هلندی را افزایش می‌دهد. نارون به بیماری‌ها و آفات حساس بوده و آفاتی همچون شته نارون، شته گالزای سیبی نارون، شته گالزای نارون، شته ریشه غلات، سوسك شاخك بلند بلوط، پوستخوار كوچك نارون، سوسك چوبخوار درختان و… زندگی این درخت باشکوه را تهدید می‌کند.

 

درخت نارون

 

چوب و برگ این درخت دارای خواص دارویی بوده و در درمان نقرص، تقویت معده، تقویت ریشه مو، تسکین درد مفاصل، ماده ضد عفونی کننده، درمان رماتیسم، بهبود سوختگی، سفتی لثه‌ها، جلای چشم، بواسیر و… کاربرد دارد.

 

معرفی درخت نارون

 

چوب نارون یکی از مرغوب‌ترین چوب‌ها در صنایع مختلف است که در نوشتار آینده به تفصیل درمورد آن صحبت خواهیم کرد.


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *