مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی درخت و چوب آزاد

  • 1399-12-23

درخت آزاد با نام علمی ZELKOVA SERRATA متعلق به خانواده ULMACEAE می‌باشد. این درخت بومی مناطقی از آسیا و اروپا شامل ژاپن، کره، شرق چین، تایوان و ایران است. درخت آزاد در ایران در جنگل‌‌های شمال، جنگل‌‌های بجنورد و جنگل‌‌های کردستان، سنندج و مریوان و در فارس دیده می‌شود. این درخت در گویش‌های مختلف به نام‌های درخت آزار، آزار، ازدار، نیل، سیاه‌دار، سیاه دور، آقچه، آغاج، بر، بوز، رفق و سلک نیز خوانده می‌شود.

 

معرفی درخت و چوب آزاد

 

درخت آزاد، خزان‌پذیر است و تا ارتفاع ۳۵ – ۱۵ متر رشد کرده و قطر تنه آن به ۲ متر می‌رسد. پوست تنه اصلی به رنگ خاکستری و دارای فلس می‌باشد. شاخه‌ها به صورت انبوه و نازک روییده و تاجی کروی و باشکوه به گستردگی ۲۷ – ۱۵ متر می‌سازند. تاجِ سایه‌افکن در کنار مقاومت درخت آزاد در برابر آلودگی‌های شهری، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ایجاد فضای سبز در پارک و حاشیه خیابان‌ها، ایجاد پرچین و بادشکن تبدیل کرده است.

 

معرفی درخت و چوب آزاد

 

برگ‌های درخت آزاد، به فرم تخم‌مرغی بوده و در حاشیه، دندانه‌دار می‌باشد. برگ‌های این درخت به دونوع تقسیم می‌شوند: برگ‌هایی که بر شاخه‌های نر روییده و دارای ۱۵ – ۱۰ سانتی‌متر طول و ۹ – ۵ سانتی‌متر عرض هستند. نوع دوم، برگ‌هایی هستند که بر شاخه‌های ماده روییده و به ابعاد ۷ – ۵ سانتی‌متر طول و ۳ – ۲ سانتی‌متر عرض دیده می‌شوند. برگ‌ها در زمستان به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، زرد و نارنجی تغییر کدره و مناظر زیبایی را خلق می‌کنند. به طور کلی، برگ‌های درخت آزاد شباهت بسیاری به برگ‌های درخت نارون دارند.

 

معرفی درخت و چوب آزاد

 

معرفی درخت و چوب آزاد

 

فصل بهار زمان شروع گل‌دهی این درخت زیباست. هرچند که درخت آزاد به عنوان یک درخت زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گل‌های آن جنبه زینتی نداشته و به دلیل داشتن رنگ سبز و ابعاد ریز جلوه خاصی ندارند. میوه درخت آزاد به صورت فندوقه‌هایی به ابعاد ۶ – ۲.۵ میلی‌متر به رنگ سبز تا قهوه‌ای روییده و به کنار برگ متصل است. درخت آزاد بسیار هرس‌پذیر است و برای ساخت بونسای گزینه مناسبی می‌باشد.

 

معرفی درخت و چوب آزاد
بونسای درخت آزاد

معرفی درخت چنار

معرفی چوب درخت چنار

چوب این درخت در دسته‌ی چوب‌های نیمه سخت و نیمه سنگین قرار می‌گیرد. این چوب راست تار بوده و به رنگ قهوه‌ای مایل به نارنجی است. بر روی چوب آزاد نقش و نگار خاصی دیده نمی‌شود، اما وجود درخشندگی طبیعی بر سطح آن پس از برش، نمای زیبایی به چوب می‌بخشد. این چوب به خوبی ورقه شده و خاصیت ارتجاعی و کشسانی بالایی از خود نشان می‌دهد. چوب آزاد در ساخت در و پنجره، ادوات کشاورزی، وسایل ورزشی، بشکه، پره‌های آسیاب، معرق‌کاری، گاری و چرخ‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی درخت و چوب آزاد

 


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *