مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

معرفی چوب درخت نراد

  • 1399-11-16

همان‌طور که در نوشتار معرفی درختان نراد اشاره کردیم، این درخت یکی از گونه‌های سوزنی برگ و همیشه سبز است. در مقایسه با دیگر چوب‌ها،۸۰ درصد از الوارهای تولید شده در جهان، معلق به این جنس است و روسیه یکی از تولید‌کنندگان عظیم چوب، به ویژه چوب درختان سوزنی‌برگ در جهان است. به طور کلی، به چوب‌های وارد شده از روسیه “چوب روسی” گفته می‌شود. الوارهای چوب نراد روسی اغلب در اندازه‌های ۶ متر و در ضخامت ۲۵ تا ۷۰ میلی‌متر عرض ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند. قیمت این چوب نسبت به سایر چوب‌ها در همین رده مقرونه به صرفه می‌باشد.

 

معرفی چوب نراد

 

معرفی درخت نراد

چوب نراد، راست تار و دارای بافتی یکدست بوده و در گونه‌های مختلف، از بافت متوسط تا درشت دیده می‌شود. این چوب مانند کاج در دسته چوب‌های نرم قرار می‌گیرد. رنگ ‌آن نیز بسیار مشابه با چوب کاج، سفید مایل به کرم یا قهوه‌ای مایل به صورتی، همراه با رگه‌ها و گره‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد. رنگ چوب درون و بیرون در چوب نراد یکسان بوده و مرز مشخصی ندارد. در محل گره‌ها شکنندگی چوب به حداکثر خود می‌رسد، بنابراین چوب‌هایی با گره کمتر مرغوب‌تر هستند. چوب نراد برخلاف چوب کاج، فاقد آوندهای حاوی صمغ است و این مسئله، کار بر روی چوب را راحت‌تر می‌کند. زیرا صمغ موجود، حین کار به ابزار آلات چسبیده و مشکلاتی را پدید می‌آورد.

 

معرفی چوب درخت نراد

 

چوب نراد برخلاف کاج، از چوب‌های سبک به شمار آمده و مبلمان ساخته شده از آن به راحتی قابلیت جابه جایی دارند. این چوب به دلیل انعطاف‌پذیری مطلوب، برای ساخت ساختمان‌های چوبی ایده‌آل است؛ زیرا در برابر زلزله و لرزش، پایداری خود را حفظ کرده و علاوه بر کاهش خسارات مالی، جان ساکنان سازه را نیز تا حد زیادی حفظ می‌کند.

 

معرفی چوب نراد

 

از دیگر مزیت‌های این چوب محبوب به  این مورد می‌توان اشاره کرد که به دلیل بافت نرم، پس از خشک شدن ترک نخورده و همچنین در برابر پیچ‌کاری، میخ‌کاری بسیار مقاوم و خوش‌کار است.

در کنار مزیت‌های بی‌شمار چوب نراد، برخی نقاط ضعف نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله اینکه رطوبت موجود در این چوب به طور کامل از بین نرفته و همین امر، مقاومت آن در برابر پوسیدگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، چوب نراد در رنگ‌های پوششی دچار مشکلاتی شده و زیبایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

معرفی چوب نراد

 

این چوب در صنایع مختلف مانند اجزای مختلف دکوراسیون، ترمووود، کاغذ سازی، پالت‌سازی، کفپوش و دیوارپوش، قالب‌سازی روی سقف، ابزارآلات موسیقی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نویسنده: مطهره سادات میرلوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *