مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

نرم چوب ها

  • 1399-02-25

نرم‌چوب یا چوب نرم (Softwood) اصطلاحی است برای نامیدن چوب و الوار درختان سوزنی‌برگ. نام علمی آنها جیمنوسپرم (Gymnosperms) بوده و درختانی هستند که برگ‌های سوزنی و میوه‌ی مخروطی شکل دارند.

این نوع الوار در واقع چوب درختانی است که در دسته‌ی “بازدانگان” قرار می‌گیرند. دانه‌های این گونه گیاهی بدون پوشش بوده و درختان آن عموماً به شکل مخروط هستند. این درختان به عنوان درختان همیشه‌سبز شناخته می شوند و برگ های درختان تا زمانی که برگ جدید رشد نکند از درخت نمی‌ریزد. این نوع درخت در آب‌وهوای سرد رشد می کند.

چوب‌های نرم، یا همان چوب درختان سوزنی‌برگ، منطقه وسیعی از جنگل‌های تایگا در نیم‌کره‌ی شمالی را شکل می‌دهند. این درختان همچنین در نقاط دیگری از کره‌ی زمین نیز وجود دارند؛ در برخی جنگل‌های مناطق معتدل و همچنین بعضی از جنگل‌های بارانی در نیم‌کره‌ی جنوبی.

درختان سوزنی‌برگ معمولاً همیشه‌سبز هستند و بافت چوب درختان سوزني برگ در طول سال زمان بيشتري براي روئيدن دارد. در بهار و تابستان با سرعت رشد مي‌کند و سپس تا پايان فصل سرما اين رشد و نمو به آرامي ادامه پيدا مي‌کند. به اين دليل چوب پاييزه و بهاره در حلقه ساليانه درختان سوزني برگ به راحتي از طريق رنگ آنها از يکديگر قابل تشخيص است. به اين ترتيب مي‌توان از شکل مقطع عرضي،درختان سوزني برگ و پهن برگ را از يکديگر تشخيص داد. مقطع درختان سوزني برگ، بسيار ساده و منظم مي‌باشد . و ميزان حجم نسوج شعاعي ۷ درصد حجم چوب را تشکيل مي‌دهد. انواع کاج، سرو، نراد، سرخدار، سکویا و سدر جزو سوزنی‌برگان به‌شمار می‌آیند. چوب های نرم از درختان خانواده کاج مانند سرو، صنوبر و کاج به دست می آیند و رنگ آنها تا حدی زرد رنگ و یا مایل به قرمز است.

از آن جایی که بیشتر درختان خانواده کاج سریع و مستقیم رشد می کنند، در نتیجه چوب های آنها که چوب نرم نامیده می شود به طور معمول ارزان تر از چوب های سخت است. پیدا کردن چوب های نرمی که رویش پایدار دارند نسبتاً آسان است. (چوب هایی که رویش پایدار دارند، چوب هایی هستند که در مزارع درخت رشد داده می شوند تا از وجود ذخایر بی پایان چوب اطمینان حاصل شود.) اگر ما از این نوع چوب ها استفاده کنیم، در روند جنگل زدایی از جهان شرکت نمی کنیم و همیشه یک منبع چوب برای طرح هامان داریم.

۸۰٪ از الواری که در جهان تولید و دادوستد می‌شود از درختان نرم‌چوب به‌دست می‌آید. مراکز اصلی و سنتی تهیه و تولید این الوار در جهان، اسکاندیناوی، روسیه، و آمریکای شمالی است. در مقابل نرم‌چوب، اصطلاح «سخت‌چوب» قرار دارد که برای نامیدن چوب درختان پهن‌برگ به کار می‌رود.

چوب‌هایی که نرم‌چوب نامیده می‌شوند، لزوماً نرم‌تر از سخت‌چوبان نیستند، هرچند در بیشتر موارد چنین است. چوب درخت بالسا که «سخت‌چوب» شمرده می‌شود سبک‌ترین چوب تجاری جهان است و از چوب بسیاری از سوزنی‌برگان نرم‌تر است. با این‌حال برخی از سخت‌چوبان از همه چوب‌های نرم، سخت‌تر و متراکم‌تر هستند.

ویژگی چوب‌های نرم

الوار بدست آمده از درختان سوزنی‌برگ یا چوب نرم، با تضاد پر رنگ موجود میان لایه‌های چوب اولیه و چوب ثانویه در مقطع عرضی آن‌ها شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، حلقه‌های سالیانه در بیشتر درختان این گروه نمایان و آشکار است. طیف رنگی این دسته از زرد بسیار کمرنگ تا قهوه‌ای مایل به قرمز گسترده است. هر چند چوب درختان سوزنی‌برگ، تنوع موجود در بافت و شکل چوب درختان پهن‌برگ را ندارد. اگرچه چوب بسیاری از درختان این دسته نرم‌تر از چوب درختان پهن‌برگ است، اما به لحاظ سختی میان تعداد زیادی از درختان هر دو گروه هم‌پوشانی وجود دارد. یکی از موارد استثناء، درخت سرخدار است که چوب آن از چند چوب سخت مورد استفاده در صنعت چوب نیز سخت‌تر است.

به لحاظ فنی، درختان سوزنی‌برگ چوب فشرده‌ای تولید می‌کنند (به خصوص در قسمت‌های زیرین شاخه‌ها). از آن گذشته، چوب درختان این گروه معطّر بوده و دارای دوام بالایی می‌باشد. همچنین بیشتر آن‌ها نسبت به چوب درختان پهن‌برگ از قیمت پایین‌تری برخوردارند. استحکام نسبی بالا، قیمت ارزانتر و دوام به نسبت زیاد از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده از چوب درختان این گونه در صنعت ساختمان استفاده‌های بسیاری گردد.

کاربرد نرم چوب ها

به‌طور کلی کار کردن با نرم‌چوب آسان است و از آن استفاده‌های گوناگونی می‌شود، مانند:

  • ماده اولیه بسیاری از کارهای نجاری و ساختمان‌سازی مانند تهيه ستون‌ها، تيرها، قالب بندي،داربست و …
  • مبلمان‌سازی (میز، مبل، صندلی و …)
  • ماده اولیه صنعت کاغذسازی

3 نظر ثبت شده است

  1. دمای مناسب برای تبدیل شدن نرم چوب ها به ترموود ، چه دمایی است؟

    1. با سلام. دمای فرایند ترموود برای نرم چوب ها، ۱۹۰ تا ۲۱۲ درجه سانتی گراد میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *