مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

تفاوت های ترمو چوب

  • 1399-01-25

تفاوت های اصلی ترمو چوب (چوب های تیمار شده حرارتی) با متد آلمان و فنلاند.

ترمو وود اساساً یک اصطلاح می باشد که به چوب های تیمار شده حرارتی به روش و متد فنلاند گفته می شود و لذا اصطلاح ترمو وود فنلاندی که بسیار شایع گشته است به کلیه چوب های گرمادیده ای گفته می شود که به این روش تیمار شده اند و دلالت به کشور سازنده آن نمی کند چه بسا ممکن است چوبی در کشور چین، کره و… با روش فنلاندی تیمار شود و با نام ترمووود فنلاندی خوانده شود و از کیفیت مطلوبی همچون نمونه های ساخته شده در کشور های اروپایی برخوردار نباشد.

در دنیا یک روش دیگر نیز برای تیمار حرارتی چوب وجود دارد که مبدع آن کشور آلمان می باشد. در این روش از اسیدیته های چرب به عنوان انتقال دهنده حرارت از منبع گرمایی به چوب استفاده می شود. این امر باعث افزایش بسیار چشمگیر دقت در درجه حرارت محیط واکنش و فشار محیط می شود همچنین پیوستگی و یکنواختی بهتری را در انتقال حرارت به همه قسمتهای چوب را به همراه دارد.علاوه بر این با ایجاد محیطی کاملاً عاری از اکسیژن و دیگر گازهای محیطی(بر خلاف ترمو وود های فنلاندی)، در اثر این امر مقاومت مکانیکی و چگالی چوب کاهشی نمی یابد(نمودار مقاومت مکانیکی)

تفاوت ترموود

 

شرکت مرس چوب با استفاده از نیروهای متخصص و تشکیل تیم تحقیق و توسعه در راستای افزایش کیفیت محصولات خود همچنین تکمیل فرآیند به نسبت تکنولوژی های روز دنیا، با ترکیب متد های روز دنیا و بررسی چوب های خام موجود در ایران و آب و هوای ایران، اقدامات موثری انجام داده است از جمله:

۱-افزایش خروج هیدروکسیل آزاد چوب و تبدیل آن به استات:

خواص شیمیایی هر ماده به نوع ساختار شیمیایی آن بر می گردد.در ساختار چوب یک گروه شیمیایی که به آن هیدروکسیل آزاد می گویند و وفور یافت می شود. این گروه هیدروکسیل آزاد با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی رطوبت جذب می کند یا آزاد می کند که باعث تغییر شکل ظاهری چوب (تاب خوردن ، پیچیدگی و ترک خوردن) می شود. همچنین هیدروکسیل آزاد، آنزیم های هضم چوب را فعال می کند که عامل پوسیدگی چوب می شود.با ایجاد شرایط تبدیل هیدروکسیل آزاد به استات (به طور نسبی، به این دلیل که ساختار چوب قبل از تیمار حرارتی می بایست سالم باشد) که نتیجه آن واکنش چوب و انیدرید استیک ، اسید استیک(سرکه) حاصل و آزاد می شود.در نتیجه پیش از ورود چوب به مرحله اصلی تیمار حرارتی، توانایی جذب رطوبت آن بسیار کاهش می یابد و چوب از پایداری و ثبات ابعادی قابل توجهی بر خوردار می باشد. این امر مقاومت چشمگیری برای چوب در مقابل حشرات ایجاد می کند.

۲-ایجاد مرحله تیمار برودتی( شوک های سرمایی به چوب):

طبق تحقیقات جدید دانشمندان دنیا که نتیجه آن سال ۲۰۱۴ انتشار یافته است، تیمار برودتی و شوک های سرمایی در زمان های بخصوصی، قابلیت غیر فعال کردن بخش همی سلولز چوب را ایجاد می کند.

۳-تحت کنترل داشتن میزان رطوبت و فشار چوب در تمامی مراحل چوب از مرحله قطع درخت تا بسته بندی چوب فرآوری شده:

با توجه به اهمیت کیفیت چوب انتخاب شده جهت تیمار حرارتی، شرکت مرس چوب در این راستا از مرحله انتخاب درخت(درخت سبز) تا زمان بسته بندی چوب و خروج از کارخانه، رطوبت و فشار چوب را نظارت دارد و بررسی میکند. شایان ذکر است حتی فصل، ماه و روز برش چوب نیز برای کارشناسان این شرکت مورد اهمیت و تحت نظارت و کنترل می باشد.

کیفیت الوار استفاده شده در فرآیند تیمار کردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تولید ترمو چوب تنها از بالاترین کیفیت مواد اولیه امکان پذیر است که این خود گواهی بر کیفیت محصولات نهایی شرکت می باشد.در این کارخانه بنا بر نوع گونه چوب تنظیمات متناسب با آن در فرآیند صورت می گیرد

۴- استفاده از رنگ و پوشش های قابل تنفس بر روی چوب

۵- تولید چوب تیمار شده حرارتی با ابعاد آزاد و شکل های متخلف:

شرکت مرس چوب در راستای گسترش کاربرد چوب های فرآوری شده خود و همچنین باز گذاشتن دست طراحان و معماران صنعت ساختمان، ترمو چوب های با اشکال مختلف و سطح مقطع مختلف تولید می کند از جمله چوب با سطح مقطع دایره، بیضوی، نیم دایره، کمان طولی و عرضی و همچنین تولید چوب تیمار شده تا عرض ۳۵۰ میلی متر و قطر ۱۵۰ میلی متر.

۶- ایجاد ترمو چوب های سفارشی:

در راستای تامین نیاز های مختلف جامعه از صنعت چوب، شرکت مرس چوب برای مصارف خیلی خاص مانند استفاده از چوب در مکانهایی که تماس مستقیم با آب شور و یا مواد شوینده و اسیدی وجود دارد،بنا به سفارش با تغییرات در سیکل فرآیند، چوب های مقاوم به آب شور، اسیدی و مواد شیمیایی تولید می کند.

3 نظر ثبت شده است

    1. شرکت ما چوب های خام را از کشور روسیه که مرغوب ترین چوب هست، تامین میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *