مرس چوب

مرس چوب، (مرس نام درخت کاج است در خطه شمال کشور) برندی نام آشنا در صنعت تولید ترموو به روش استانداردهای روز اروپا (آلمان و فنلاند) می باشد که با 10 سال سابقه فعالیت و تولید اکنون در خدمت شماست. این برند متعلق به کارخانه تولیدی شرکت آرمان چوبینه زاگرس (سهامی خاص) می باشد.

چوب شناسی ترمو چوب

  • 1399-01-12

چوب از دیرباز به علت زیبایی، استفاده آسان و در دسترس بودن یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی بوده است، ولی استفاده از چوب به علت عمر مفید کوتاه، مقاومت فشاری و کششی کم و عدم ثبات ابعادی محدودیت های زیادی را برای مصرف کننده ایجاد میکند، اما چندیست با فرآوری چوب محصول جدیدی به عنوان چوب ترمو تولید شده که به سرعت جای خود را در بین مصالح ساختمانی باز کرده است. این فرآیند (تیمار حرارتی چوب) موجب بهبود ثبات ابعادی چوب و جلوگیری از هم کشیدگی، واکشیدگی  و پیچ خوردگی چوب شده و مانع از اکسید شدن آن می شود. از این رو چوب ترمو را حتی در نمای خارجی ساختمان نیز میتوان استفاده کرد.

انواع ترموود

ترمووود سوزنی برگ: این محصول از درختان همیشه سبز که برگ های سوزنی شکل دارند، تهیه میشود. چوب سوزنی- برگ ها رنگی زرد متمایل به قرمز دارند.

این چوب معمولا از درخت کاج(Pine) که بهترین منطقه برای رشد آن فنلاند، اسکاندیناوی، روسیه و آمریکای شمالی است، تامین میشود که به دلیل سبک بودن، بافت زیبا و قیمت ارزان از محبوبیت زیادی برخوردار است به طوری که ۸۰% خرید و فروش چوب در جهان مختص این گونه است.

درختان سوزنی برگ به دو دسته حاشیه ای و بیشه ای تقسیم میشوند که درختان بیشه ای به دلیل تراکم بالا برای رسیدن به نور خورشید، رشدی صاف،مستقیم دارند و برای تهیه الوار و ترمووود مناسب هستند.

ترمووود پهن برگ: این ترمووود از درختان پهن برگ نظیر زبان گنجشک، گردو، انجیر، بلوط، چنار و راش اشاره کرد. این درختان خزان پذیر بوده و به همین علت دارای حلقه های یکنواخت و چگالی و استحکام بیشتر هستند. داشتن آوند های بزرگ نشانه پهن برگ هاست.

زبان گنجشک یا ون(Ash) بهترین انتخاب در بین سایر پهن برگ هاست. این درخت بومی اروپاست و در شمال اسکاندیناوی انتشار دارد و به دلیل شکل ظاهری میوه اش در ایران به زبان گنجشک معروف شده است.

بافت چوب این درخت بدون گره و دارای مقاومت بالا، قابلیت فرم دهی زیاد و دارای شیار هاییست که از لیز خوردگی جلوگیری می کند. این چوب به دلیل استحکام بالا برای فضاهایی که فشارهای زیادی را تحمل میکنند مانند کفپوش و پله استفاده می شود.

چوب های سخت به دلیل تنوع رنگ، بافت و الگو های رگه مورد علاقه نجار هاست ولی وزن سنگین و قیمت بالا استفاده از آن دچار محدودیت شده است.

2 نظر ثبت شده است

  1. سلام. ممنون از مطالب خوبتون. اجرای چوب ترموود در نمای ساختمان ، از نظر هزینه ، مقرون بصرفه است؟

    1. با سلام. امروزه استفاده از ترموود در نمای ساختمان ، علاوه بر زیبایی، نسبت به سنگ، مقرون بصرفه تر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *